En god bog om UNIX !
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 31-01-02 20:33

Hej.
Er der nogle der kan anbefale en god bog ( på dansk ) om UNIX.
mvh Rasmus.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 31-01-02 20:40

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ladekjaer@get2net.dk> wrote in message
> Hej.
> Er der nogle der kan anbefale en god bog ( på dansk ) om UNIX.

Til hvad? Solaris, Linux(hvilken version), NetBSD, OpenBSD, FreeBSD eller
hvilken Unix mener du?

mvh
db

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 01-02-02 14:23

> Til hvad? Solaris, Linux(hvilken version), NetBSD, OpenBSD, FreeBSD eller
> hvilken Unix mener du?

Jeg vil gerne læse om Unix generalt

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 02-02-02 16:08

> Jeg vil gerne læse om Unix generalt

Nu kender jeg ikke lige nogle specifikke bøger, men jeg vil tro at du
får en meget generel bog hvis du finder en der handler om "UNIX System V
R4".

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-01-02 20:44

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ladekjaer@get2net.dk> writes:

> Hej.
> Er der nogle der kan anbefale en god bog ( på dansk ) om UNIX.

Teknisk Forlag har engang udgivet en hæderlig bog om Unix, men den er
RET gammel, og det viser sig (ingen grafikdel fx).

I vore dage har jeg ikke set meget andet end hvad SSLUG har liggende på deres "Friheden til at VÆlge" sider.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-02 21:24

"Rasmus Ladekjær Pedersen" wrote:

> Er der nogle der kan anbefale en god bog ( på dansk ) om UNIX.

Den her er faktisk overraskende god, også som opslagsbog senere hen:

Michael Rasmussen

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 08:16

"Michael Rasmussen" <michael@chatroom-dansk.dk> wrote in message

> Den her er faktisk overraskende god, også som opslagsbog senere hen:

Vil den kunne anbefales/bruges til os der kun har med Linux at gøre?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-02 10:24

Peter Andersen wrote:

> Vil den kunne anbefales/bruges til os der kun har med Linux at gøre?

Det kommer an på hvad du vil lære. Bogen er ikke rettet mod et bestemt
system, men mere en "sådan fungere UNIX". Den kommer bl.a. ind på:

   + Filtilladelser (chmod)
   + Regulære udtryk
   + Brug af "vi" editoren
   + Brug af emacs
   + Tilpasning af en C-Shell

Bogens egen indleding er følgende:

»Denne bog henvender sig både til læsere, der skal til at lære UNIX for
første gang, og til mere erfarne UNIX-brugere. Bogen kan bruges både som
opslagsværk og som en egentlig lærebog. Det forudsættes, at læseren er
en begavet person, men der kræves ingen forudgående erfaring med UNIX.«

Du kan prøve om du kan finde den på biblioteket, og se om det er noget
for dig. Selv bruger jeg FreeBSD, og har haft meget glæde af bogen.

Michael Rasmussen

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-02-02 10:47

> [...]
>
> Du kan prøve om du kan finde den på biblioteket, og se om det er noget
> for dig. Selv bruger jeg FreeBSD, og har haft meget glæde af bogen.

Det ser nu ikke så tosset ud... jeg tror jeg vil se lidt nærmere på den.
Tak..

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-02-02 10:56

Michael Rasmussen <michael@chatroom-dansk.dk> writes:

>    + Tilpasning af en C-Shell

Og det er måske det mest systemspecifikke. *BSD bruger csh som
standardshell mens de fleste linuxdistributioner bruger bash. De to
shells har stort set intet med hinanden at gøre ud over at de opfylder
samme funktion.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Steen Suder

Dato : 02-02-02 17:21

"Rasmus Ladekjær Pedersen" wrote:

> Hej.
> Er der nogle der kan anbefale en god bog ( på dansk ) om UNIX.
> mvh Rasmus.

Dansk? Så har man vel næsten skudt sig foden på forhånd
Jeg er blevet undervist efter "Unix-bogen" af M. Banahan og A.Rutter,
ISBN 87-571-0850-1, Teknisk Forlag.
Den er da brugbar. Den er på 323 sider.

Der er selvfølgelig altid "Den Røde": "Unix System Administration
Handbook" af Nemeth, Snyder, Seabass og Hein, ISBN 0-13-151051-7,
Prentice Hall. Den er ganske god, når det er Unix du vil vide noget om.
Den er på 758 sider, uden index.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-02-02 12:16

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> writes:

> Nu kender jeg ikke lige nogle specifikke bøger, men jeg vil tro at du
> får en meget generel bog hvis du finder en der handler om "UNIX System V
> R4".

Nej, jeg tror ikke jeg vil kalde det meget generelt brugbart. Blandt
andet så er System V R4 14 år gammelt, 10 hvis vi regner med R4.2, og
dels så vil der mangle en hel del BSD-stof som er meget godt at kende
til, hcvis man ønsker et generelt unix kendsakab.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix