amme ude?
Fra : MM

Dato : 31-01-02 10:19

Hej NG!
Jeg er ret ny her, og må vel hellere præsentere mig selv og familien kort:
Jeg er 25, min mand er 28. Vi blev forældre for første gang for godt fire
uger siden (d.24/12 Til en dejlig dreng på 3250g og 51 cm. Han skal
hedde Albert. Det går som det skal, men som førstegangs forældre har vi en
hulens masse "dumme" spørgsmål, og det er jo så her I kommer ind i billedet
(forhåbentlig)
Mit første spørgsmål til Jer er, hvad I gør (gjorde) når I skulle ud et sted
hvor I ikke kunne amme. Jeg står f.eks. og skal ud og prøve brudekjoler
idag, og her ville det jo være vanvittig smart, hvis svigermor kunne give
Albert en flaske i ny og næ fremfor at jeg skal smide tøjet når han er
sulten. Når vi er herhjemme ammer jeg ham meget forskelligt. Nogle gange
skal han have flere gange i timen, og andre gange sover han 4-5 timer uden
at vågne. Derfor er det jo ikke til at vide, hvor mange gange han skal have,
mens vi er ude, og hvornår.
Men det jeg så vil høre om er, om der er en smart fidus, for man kan jo ikke
varme en flaske på forhånd som kan holde helt til i eftermiddag, men man kan
jo omvendt heller ikke tage mælken med kold, for hvor skal man så få den
varmet?
Ja det var altså bare lige det jeg ville høre, men der skal såmænd nok komme
flere af samme slags herfra...Håber I bærer over med det *SSS*

Venlig hilsen Mia

Fra : Per S.

Dato : 31-01-02 10:38

--

www.heartnsoul.dk
"MM" <mivse@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!

<klip>
> [...]
kan
> jo omvendt heller ikke tage mælken med kold, for hvor skal man så få den

Hej Mia,
Da du jo skal bruge fiduserne idag, så er det nok for sent at få at vide, at
man kan købe en flaskevarmer, som man kan tage med. Men mon ikke de i
butikkerne vil være behjælpelige med at koge lidt vand til at varme flasken
i, eller de har en microovn, til deres frokost. Det tror jeg godt de vil.
Husk hvis det er en microovn, at den varmer inderst først, så den kan føles
lunken udenpå, men være glohed inden i, så flasken skal rystes godt og så må
man lige teste temperaturen på armen. Det kan være nogen her kan huske hvor
lang tid en flaske skal have i microen.
Mvh.
Charlotte

Fra : John Witt

Dato : 31-01-02 19:36

On Thu, 31 Jan 2002 10:19:06 +0100, "MM" <mivse@sol.dk> wrote:

Hej Mia,

>Mit første spørgsmål til Jer er, hvad I gør (gjorde) når I skulle ud et sted
>hvor I ikke kunne amme.

Hvis jeg var dig eller min kone eller en der kunne amme, så ville jeg
gøre det alligevel. Lige låne deres frokoststue i 10 min, eller et
stille hjørne, og så fortsætte bagefter.

John

Fra : Stine

Dato : 31-01-02 20:16

"MM" <mivse@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Mit første spørgsmål til Jer er, hvad I gør (gjorde) når I skulle ud et
sted
> hvor I ikke kunne amme.

Hej Mia

Tillykke med knægten :)

Lad os lige slå én ting fast med det samme. Det sted, du efterlyser findes
ikke! Der findes snæversynede mennesker, som ikke fatter, at når et
spædbarn, skal have mad, så skal det have mad. Og måske glor de på dig som
om du var fra en anden planet - ignorer dem. Til gengæld findes der andre
mennesker - mest ældre mennesker, har jeg erfaret, som synes det er så
vidunderligt, at man sætter sig midt på Strøget og ammer sin dejlige pode.
De kommer endda gerne hen og fortæller det, hvilket er en ganske positiv
oplevelse.

Så am du bare løs :)

/Stine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-01-02 21:18

"MM" <mivse@sol.dk> wrote in message
> [...]
> hedde Albert. Det går som det skal, men som førstegangs forældre har vi en
> hulens masse "dumme" spørgsmål, og det er jo så her I kommer ind i

først... tillykke med vidunderet.... må han bringe jer lige så meget lykke
som min har bragt mig

> Mit første spørgsmål til Jer er, hvad I gør (gjorde) når I skulle ud et
sted
> hvor I ikke kunne amme.

jeg ammede såmænd alligevel.....

> [...]
> idag, og her ville det jo være vanvittig smart, hvis svigermor kunne give
> Albert en flaske i ny og næ fremfor at jeg skal smide tøjet når han er

jamen er knægten sulten så er knægten sulten..... hvis du nu forener dig med
svigermor og lade hende trøste purken mens du kommer af tøjet...... så kan
du nemt placere dig i et hjørne med ryggen ud mod befolkningen og amme i
fred og ro......
du KUNNE jo godt malke ud med en brystpumpe og hælde på en flaske som du
stiller på køl og så får opvarmet under den varme hane et sted..... men det
synes jeg altså ikke er hensigtsmæssigt for ret mange andre end sælgeren...

> [...]
> skal han have flere gange i timen, og andre gange sover han 4-5 timer uden
> at vågne. Derfor er det jo ikke til at vide, hvor mange gange han skal

din søn er stadig i gang med at finde sin rytme, og han er så lille endnu at
det også betyder at dine bryster finder deres rytme.....
desuden er det slet ikke sikkert din søn vil tage flasken når han nu er vant
til bryst...... og hvis du først begynder med flaske og han synes det er
nemt så er der faktisk mange børn der bliver "dovne" og ikke rigtig gider
amme mere.... fordi fra flasken kommer det jo bare flydende uden noget
besvær..... det kræver lidt mere arbejde fra brystet....
så jeg synes du skal overveje hvad der er vigtigst for dig..... at have det
nemt lige i det øjeblik hvor du prøver kjoler.... eller at amme din søn
længst muligt.....
ok ok jeg VED det er at sætte situationen på spidsen*G* og at det lige så
godt kan fungere perfekt..... jeg kan bare huske da min søn "blev doven" og
ikke gad have bryst mere..... det resulterede desværre i at jeg kun ammede i
2 mdr(

> [...]
kan
> jo omvendt heller ikke tage mælken med kold, for hvor skal man så få den

jo som sagt kan du have den kolde flaske og få den varmet et sted... mange
steder er de meget søde til at hjælpe hvis man spørger pænt.... der er jo et
hav af muligheder.... både microovn og en skål kogende vand samt at varme
den under den varme rindende hane...... det tager lidt længere tid med den
varme hane men jeg synes personligt det er det nemmeste for man holder hele
tiden øje med det og risikerer ikke så nemt at det bliver for varmt....

jeg vil lige sige at personligt har jeg brugt det med at malke ud i enkelte
situationer.... som feks hvis vi var inviteret til fest og det ke var smart
at lillemand kom med.... så malkede jeg ud og havde flaskerne stående i
køleskabet mens bedstemor passede ham..... men som sagt resulterede det
desværre også i at jeg ikke ammede så længe....

> Ja det var altså bare lige det jeg ville høre, men der skal såmænd nok
komme
> flere af samme slags herfra...Håber I bærer over med det *SSS*

du skal være så evigt velkommen til at spørge*G* hvor er vi dog hvis vi
mødre ikke kan hjælpe hinanden.....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : mimi

Dato : 31-01-02 21:23

Hejsa
Jeg var selv meget flov i starten når jeg skulle amme ude, og jeg tænkte
hele tiden på om andre tænkte noget dårligt om det, og var altid bange for
at støde folk. Men efter nogle måneder tænker jeg slet ikke sådan længere.
Det er folks problem hvis de ikke bryder sig om at der sidder en og ammer.
Så må de sgu kigge den anden vej. Tænk på hvad dit barn helst vil. Mors
bryst og trygge favn eller en sutteflaske? Hvis jeg var dig ville jeg helt
klart tage den lille med og amme den der hvor du nu er, når den bliver
sulten. Desuden mødte jeg stort set aldrig folk som blev stødte over jeg
sad offentligt og ammede, og hvis der var nogen var det altid nogen som
ikke selv har haft børn. Og så aner de jo ikke hvad de taler om. Jeg ammer
stadig ude, og min søn er 7 mdr.
Knus fra mimi

"MM" <mivse@sol.dk> wrote in

Fra : Gitte

Dato : 31-01-02 21:45

Hejsa

Først et stort tillykke med det lille nye vidunder. Og dernæst
tillykke med det forestående bryllup.
Mht. til de praktiske problemer vedr. amningen, så ville jeg, som også
Sabina har rådet dig til, amme alligevel. Jeg har ikke holdt mig
tilbage mht. til amning på offentlige steder, men selvfølelig har jeg
vist behørigt hensyn. Der er ingen grund til at smække "babsen" lige
ud i fri luft i alles påsyn. Men i stedet har jeg fundet et
ensomt/afsides hjørne, hvor vi så har ordnet der vi nu skulle. Jeg
skulle faktisk selv ud at prøve brudekjole da sønnen var ca. 4½ måned,
og kunne derfor sagtens selv have rendt ind i samme problem. Jeg
gjorde det, at jeg allierede mig med en god veninde, som tog med
sønnen og undertegnede ud for at prøve brudekjole. Hun underholdt ham
i barnevognen, mens jeg prøvede kjoler, og samtidigt var jeg i
nærheden, hvis han blev sulten. Hvis butikken/personalet ikke kunne
acceptere, at jeg satte mig diskret i et hjørne for at amme, hvis det
havde været nødvendigt, så var det altså bare ikke der jeg skulle købe
min kjole! Det blev nu ikke nødvendigt, men trygheden var der...
Samtidig havde jeg en god veninde med, som jeg var 100% sikker på,
ville sige sin ærlige mening om kjolen

MVH
Gitte

Fra : Dorthe Ahrensberg

Dato : 01-02-02 18:05

"MM" <mivse@sol.dk> wrote in message news:<3c590b5f$0$62847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> Ja det var altså bare lige det jeg ville høre, men der skal såmænd nok komme
> flere af samme slags herfra...Håber I bærer over med det *SSS*

Hej Mia og familie
Først et stort tillykke med Jeres Albert.
Jeg er selv ganske ny her og præsenterer mig kort.. Jeg er 44 år, min
mand er 42 og vi har 3 børn på 11-13 og 23 (den sidste er min, fra
tidligere ægteskab)
Med hensyn til amning Mie, så har jeg fulgt mit inderste og har ammet
mine børn, når behovet opstod. Jeg har ammet ungerne til de var
omkring 2 år, og har egentlig aldrig mødt problemer i form af
forargelse. Hvis man optræder diskret , er der ingen som vil blive
stødt af at du ammer din søn. I de år jeg ammede, tænkte jeg
selvfølgelig på hvad der var mest praktisk at ha' på af tøj, så jeg
ikke skulle blotte mig mere end højst nødvendig og det resulterede i
at jeg nok gik lidt ensformigt klædt, med knapper eller lynlås i
trøjen
Den eneste gang jeg fik en "irettesættelse", var fra min mor (70 år)
da vi var i kirke og min lille søn (dengang ½ år)blev sulten og jeg
som en selvfølgelig ting, satte mig til at amme ham, alt imens vi
sang. De øvrige kirkegængere som sad i nærheden af os, fik dog hurtigt
beroliget mor, og gav min skulder et klem for at fortælle at det var
helt ok. Så jeg kan kun sige til dig, at du skal bare amme løs..... og
slappe helt af, for det er jo det som er meningen med dine 2 spændte
bryster.

Pøj pøj med det.... og et varmt tillykke med det forestående bryllup.

Med venlig hilsen
Dorthe