add bruger til gruppe
Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 31-01-02 00:20

Hej

Hvordan er syntaxen, hvis jeg vil adde en eksisterende bruger til en gruppe?

"adduser -g bruger gruppe" så vidt jeg kan se, men det spiller ikke Jeg
har prøvet et hav af kombinationer, men intet vil lykkedes, så nu henvender
jeg mig her, da jeg snart ikke har flere hår i hovedet

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-01-02 00:33

Kim Emax - ayianapa.dk wrote:

> "adduser -g bruger gruppe" så vidt jeg kan se, men det spiller ikke

'adduser' (eller useradd som den faktisk hedder) opretter en ny bruger. Du
skal bruge usermod i stedet:

usermod -G alle-brugerens-grupper bruger

Det er naturligvis upraktisk, at du skal remse alle eksisterende grupper
op også. Du kan evt. lave et script eller hakke direkte i /etc/group .

-Claus

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 31-01-02 02:50

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev

> 'adduser' (eller useradd som den faktisk hedder) opretter en ny bruger. Du
> skal bruge usermod i stedet:
>
> usermod -G alle-brugerens-grupper bruger

Ok, hvordan ser jeg så lige alle grupperne? syns ikke lige jeg kan finde det
heller(eller jeg er træt)

> Det er naturligvis upraktisk, at du skal remse alle eksisterende grupper
> op også. Du kan evt. lave et script eller hakke direkte i /etc/group .

ehh, lige nu siger /etc/passwd

bruger:500:500

og /etc/group

bruger:x:500

skal jeg så smide gruppe ind således?

bruger:x,gruppe:500

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-01-02 03:35

Kim Emax skrev:

> Ok, hvordan ser jeg så lige alle grupperne?

Fx med id(1).

// Klaus

Fra : Martin Mann

Dato : 02-02-02 14:27

Kim Emax - ayianapa.dk wrote:

> ehh, lige nu siger /etc/passwd
>
> bruger:500:500
>
> og /etc/group
>
> bruger:x:500
>
> skal jeg så smide gruppe ind således?
>
> bruger:x,gruppe:500

/etc/passwd

bruger:x:100:100:Bruger:/home/bruger:/bin/sh

/etc/group

bruger:x:100:

Hvis så bruger ydermere skal være medlem af wheel gruppen, tilføjes
bruger i slutningen af denne i /etc/group

wheel:x:10:root,bruger
bruger:x:100:

Nu er bruger både medlem af bruger(100), og wheel(10)

Mvh
Martin Mann

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-01-02 08:30

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> 'adduser' (eller useradd som den faktisk hedder) opretter en ny bruger. Du
> skal bruge usermod i stedet:

Min adduser tilføjer en eksisterende bruger til en eksisterende gruppe
således:

# adduser <brugernavn> <gruppenavn>

Og hos mig er adduser primært en wrapper omkring useradd, der opfører
sig helt anderledes.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-01-02 15:11

Peter Makholm wrote:

> Min adduser tilføjer en eksisterende bruger til en eksisterende gruppe
> således:
>
> # adduser <brugernavn> <gruppenavn>

På en RH 7.2 får man useradd man-siden, hvis man skriver 'man adduser',
men useradd kommandoen mangler, nu jeg kigger efter.

Det er slet ikke utænkeligt, at der er en bug i RH her. Det virker også
underligt, at det skal være så besværligt at tilføje en ny gruppe.

-Claus

Fra : Rasmus Kjærem Nielse~

Dato : 31-01-02 19:59

On Thu, 31 Jan 2002 15:10:55 +0100, Claus Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Det er slet ikke utænkeligt, at der er en bug i RH her. Det virker også
> underligt, at det skal være så besværligt at tilføje en ny gruppe.

Ellers er det ikke nogen helt uoverkommelig opgave selv at klare det i
/etc/group som den vist hedder på RH.

Mvh Rasmus