Skærme
Fijala 3554
flatron 915+ i 1880x1440 @ 70hz
Fra : Fat animal

Dato : 30-01-02 23:28

kan subj. virklig gøre det? kilden skulle være rimlig pålidelig:

19" (18" viewable) Perfect Flat Flatron tube
High Resolution Color Monitor
Maximum Resolution/Refresh: 1880 x 1440 @ 70Hz

http://www.lgeus.com/Product/Monitor/flatron.asp

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-01-02 08:32

Wed, 30 Jan 2002 23:28:12 +0100, skrev Fat animal, på 10 linier, i
<3c58738b$0$224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

>kan subj. virklig gøre det? kilden skulle være rimlig pålidelig:
Hvorfor skulle den ikke kunne det?
Min 17" køre da 2048 x 1536.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Fat animal

Dato : 31-01-02 14:32

det var bare forid der stod på www.lge.com at 1600x1200 var MAX opløsning

det er jo bare helt fint da jeg skal ha sådan en skærm idag

Fra : Jacob

Dato : 31-01-02 15:11

"Fat animal" <fatanimal@mail.dk> skrev i en meddelelse
> kan subj. virklig gøre det? kilden skulle være rimlig pålidelig:
>
> 19" (18" viewable) Perfect Flat Flatron tube
> [...]

Jeg har netop læst en test på tyske http://www.tecchannel.de/ hvor de tester
19" skærme. Her skriver testeren at det typisk ikke lade sig gøre at vise
1600 x 1200 på 19" skærme. Han siger pixelerne smelter sammen og giver et
uklart billede.

LG påstår at deres skærm kan klare 1880 x 1440. Det kan godt være at du kan
vælge denne skærmopløsning inde i Windows, men resultatet vil være at
pixlerne smelter sammen og giver et uklart billede. For at kunne køre 1600 x
1200 kræves det at skærmen har en maksimal dotpitch på 0,22 mm. Typisk
ligger denne på omkring 0,25 mm på 19" skærme.

Her er en teknisk forklaring fra testeren som i forummet forklarer en bruger
som siger at han sagtens kan køre 1600 x 1200 på sin skærm.

Die größtmögliche physikalische Auflösung einer Bildröhre bestimmt der
Punkt- beziehungsweise Streifenabstand. Um die 1600er-Auflösung wirklich
darstellen zu können wäre bei einer 19-Zoll-Röhre ein maximaler Dotpitch von
0,22 mm erforderlich. Üblicherweise liegen 19-Zoll-Röhren um die 0,25 mm.
Aktuelle Monitore arbeiten häufig zudem mit einem variablen Dotpitch, der
von der Mitte zum Rand zunimmt. Ist der Dotpitch größer als 0,22 mm bringt
die Bildröhre nicht genügend RGB-Farbtripel mit um jeden Bildpunkt
darstellen zu können, beziehungsweise ein Bildpunkt ist dann größer als ein
RGB-Farbtripel. Einstellen lässt sich diese hohe Auflösung bei einer
Vielzahl von 19-Zoll-Monitoren, nur werden nicht mehr alle Punkte
dargestellt. So ist es in vielen Fällen sinnvoller von einem
1600er-Bildmodus als von einer wirklichen Auflösung zu sprechen. Daher geben
einige Monitorhersteller korrekterweise diese Auflösung auch lediglich als
adressierbar an. So geht in der Regel bei dieser Auflösung unweigerlich
Detailschärfe verloren.

Håber i kan klare det tyske. Testvinder blev i øvrigt Eizo FlexScan T765,
Samsung 959 NF fik andenpladsen. Læs testen her
http://www.tecchannel.de/hardware/286/index.html

--
Jacob

Fra : Klaus G.

Dato : 31-01-02 17:32

> Håber i kan klare det tyske. Testvinder blev i øvrigt Eizo FlexScan T765,
> Samsung 959 NF fik andenpladsen. Læs testen her
> http://www.tecchannel.de/hardware/286/index.html

Nu failer mit tysk grumt, så ved du om der findes andre steder på nettet med
tests af 19" skærme? Jeg har prøvet at søge på google, men synes íkke der
kommer nogle ordentlige links, kan være mig der ikke gør det rigtigt, men
hvis du har nogle links ville jeg blive glad.

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com

Fra : Jacob

Dato : 31-01-02 18:38

> [...]
> kommer nogle ordentlige links, kan være mig der ikke gør det rigtigt, men
> hvis du har nogle links ville jeg blive glad.

Du kan prøve at kigge på Cnet
http://computers.cnet.com/hardware/0-1041.html?tag=dir Her finder du test af
en hel del skærme, desuden kan du også læse brugerkommentarer. Hvis du søger
på google med [produktnavn review] plejer der at komme en hel del brugbare
links. Her er google-link til testvinderen
http://makeashorterlink.com/?U31721B5 fra den tyske test, som nok er lidt
for dyr til min tegnebog. (satser på en Samsung NF)

--
Jacob

Fra : Klaus G.

Dato : 31-01-02 19:42

> [...]
> http://makeashorterlink.com/?U31721B5 fra den tyske test, som nok er lidt
> for dyr til min tegnebog. (satser på en Samsung NF)

Ok tak, jeg regner med en IBM P96....

--
Klaus G.

Klaus_godt@hotmail.com