Kampfisk Unger.. eller hva!
Fra : B-Hagen

Dato : 30-01-02 22:55

Hejsa.

Nu har jeg fået kampfisk unger , tror jeg nok (?)

Forløb :

Hannen fik sit eget akvarie
Hunnen kiggede på - i et andet ( Glas mod glas )
Hannen byggede skumrede.
Hunnen kom ned til hannen
Hannen klemte æggene ud af kvinden
Hunnen kom ud af akvariet efter et døgns tid.
Hannen blev også taget ud.

Hmm nu har jeg ca 10.000 små hvide "mider" til at sidde på ruderne - ER
DET UNGERNE ? Dè er ca en halv mm lange..?
jeg tog og målte et område på 1*1 cm på glasset og gangede op med
arialet på ruden og fik et resultat der sagde 10.800 stk VILDT

Er der nogen der ved hvad der er gang i ?
Hvad er bedst at fodre med ? Artemia ?

Tak B-Hagen

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-02 00:04

B-Hagen <brian-hagen@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:12_58.3530$m6.323277@news000.worldonline.dk...
> [...]
> arialet på ruden og fik et resultat der sagde 10.800 stk VILDT
>
> Er der nogen der ved hvad der er gang i ?

Selve forløbet er helt korrekt!

Men de "hvide mider" er sandsynligvis planarier.
Kampfiske unger hænger inde under skumreden eller i planterne rundt
omkring.
Ungerne er ikke hvide, men nærmest glasklare med to ganske små øjne.
Der går op imod en uge fra æggene er lagt til ungerne er fritsvømmende.

Ungerne foderes bedst med enten infusorier eller tørret æggeblomme, som
strøes på overfladen.

Planarierne skal ikke fodres *s* De kommer som regel hvis der er et eller
andet der ligger og rådner.
Der er planarier i alle akvarier, men da de trives bedst i mørke,
opholder de sig mest i bundlaget.
Planarier er i sig selv ganske uskadelige, men ser selvfølgeligt ikke
godt ud, og er en indikering på at noget
ikke helt er som det skal være.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 31-01-02 18:17

"B-Hagen" <brian-hagen@pc.dk> wrote in message
> [...]
> arialet på ruden og fik et resultat der sagde 10.800 stk VILDT
>
> Er der nogen der ved hvad der er gang i ?

Hej
Du skal nok regne med at der er et sted mellem 20 til 100 unger. En god måde
at fodre dem på, så du sikrer dig at der bliver minst mulig frafald, er at
bruge mikroorm, da de er enklere for ungerne at spise end artemia. Mikroorm
er mindre end nyklækkede artemia og der skulle hvist være et større
ernæringsindhold i dem. Pas på med æggeblommerne for det forurenser vandet
vildt meget.
Hold akvariet tomt for grus, da det da er meget lettere at rengøre det, og
så risikerer du heller ikke at du kommer til at suge unger med op når du
renser i bunden af akvariet, noget jeg vil anbefale dig at gøre hver
dag/hver anden dag. Ungerne skal have mad flere gange om dagen, gerne op til
6 gange i løbet af en dag.

Normalt har kampfiskene yngelpleje i form af at hannen passer på ungerne til
de er fritsvømmende. Men når de selv klarer at fise rundt for egen maskine,
så vil det nok være en god ide at tage ham væk, da han ellers ville kunne
komme til at tro at de små "knappenåle" er levende mad beregnet for ham.
I den første uge/ de første par uger, vil du stort set bare kunne se ungerne
som store øjne med noget påhæng, men efter det skulle det være fuldt mulig
at kunne se dem, uden at skulle anstrenge sig.
Du kan jo kigge lidt på denne siden:
http://www.geocities.com/pernille_l/index.html

Hun ved temmelig meget om kampfisk og er knald god til at få ungerne til at
vokse op.
God fornøjelse med dine unger. Jeg vil også lige anbefale dig at skaffe en
masse kæmpestore glads, gerne op til 2 liter, da det nok ikke vil vare så
frygtelig længe før du er nød til at skille hannerne fra og sætte dem hver
for sig.
Hilsen Ditte