Hej
NG´ernes styrke er bl. a. de nuancer der dukker op i forskellige situationer
og det er også den kontrol der sikrer at ingen slipper ubemærket fra en
forkert påstand. Derimod må der være en balance mellem problemløsning og i
at lægge egentlig undervisning frem.
Gennem tiden tillægger vi alle os flere eller færre vaner [uvaner(
] som
passer til den måde vi bruger et program på. Det er en naturlig ting som
udnytter en erhvervet erfaring. Når så en (tilsyneladende) begynder sender
et elementært spørgsmål, så vågner alle op - for nu er der lejlighed til at
demonstrere sin viden, sin rigdom af erfaring.
Gudskelov er der ingen der kan forbyde en sådan mail.
Det er bare ikke det spørgeren søger. Som Kineserne siger: Giv en sulten
mand en fisk og du har en mæt mand for en dag eller to. Vis den sultne mand
hvordan han fanger fisk og du har en mand med selvrespekt og fremdrift.
At udnytte / at vælge imellem andres erfaring er utrolig svært for den som
ikke i forvejen har kendskab til de pågældende features, og kendskab starter
med at man arbejder med problemet og selv finder så mange løsninger som
muligt. Da jeg engang begyndte at udarbejde en oversigt over Words mest
brugte
felter, gjorde jeg mig megen umage for kun at "vise vejen" så der både var
eksempler og udfordringer. Tiden vil vise om det lykkedes.
Uden på nogen måde at råbe Hurrah for Words hjælpetekster, så er netop tabel
hjælpen forbilledligt opbygget med en oversigtsrutine, links, og indeks
opslag. For en begynder må det være rart at vide at der findes en speciel
værktøjslinie med supplerende muligheder, at der under visse omstændigheder
dukker menu´er frem i højreklikket o.s.v. Det er samme sted man henter viden
om alle de andre spørgsmål og muligheder med tabeller.
Du efterlyser andre muligheder, her et par citater - og jeg kan tilføje at
den go´e gamle Windows fidus stadig gælder: Gør et eller andet, indsæt en
tabel fra menulinien, en række eller skriv "Bøh". Tryk på F4 som repeterer
handlingen, tryk igen, igen, igen. Den bliver bare ved så længe du trykker.
Selv er jeg så doven at jeg klikker på Tabel-ikonen og derefter F4 til der
er rækker nok. Svjh. er kolonnerne i højreklikket men det er sjældent et
problem og makroløsningen er vistnok på overdrevet. Vi drukner i alle de
snipper.
********************************
Add rows or columns to a table
Select the same number of rows or columns as the number of rows or columns
you want to insert.
On the Tables and Borders toolbar, click the arrow next to Insert Table ,
and then click the Insert command you want.
Notes
You can also use the Draw Table tool to draw the row or column where you
want.
To quickly add a row at the end of a table, click the last cell of the last
row, and then press the TAB key.
To add a column to the right of the last column in a table, click just
outside the rightmost column. On the Table menu, point to Insert, and then
click Columns to the Right.
*********************************
"Jan Kronsell" <adsl43631124@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:XbY58.2465$t31.450558150@news.orangenet.dk...
> Hej pre
>
> > Det pudsige er så at Word har mange andre, måske endda bedre løsninger,
og
> > Word har en meget fin hjælperutine, hvor Tabel har en stor samlet
oversigt
> > over hele tabel-systemet.
> > --
>
>
>
> Kan du ikke give et eksempel på en af de andre metoder. Jeg synes jeg har
> brugt utroligt lang tid med hjælpen, og det eneste jeg kan finde om emnet
> er:
>
> "Marker det samme antal rækker eller kolonner, som det antal rækker eller
> kolonner, du vil indsætte.
>
> Klik på pilen ved siden af Indsæt tabel på værktøjslinjen Tabeller og
> rammer, og klik derefter på den ønskede Indsæt-kommando. ".
>
> Men jeg vil da meget gerne have en anden metode, så jeg ikke skal oprette
> min makro hver gang jeg flytter til en anden pc.
>
> Jan
>
>
>