Tænding af PC via Wake-On-LAN
Fra : LaPPe

Dato : 30-01-02 03:52

Hvordan virker WOL?

Kan jeg via en vnc-klient udenfor mit hjemmeLAN gå ind
på min 24/7 server (PC2) og derfra aktivere PC1 (slukket), som så tænder?

__________

___________| VNC |
PC1 PC2(server) |
| klient |
_________ _______ Internet
|__________|
| | | vnc | |
| |______| server |___________|
|________| |_______|

--
Mvh Lars Sørensen
Icq: 77929467

Fra : LaPPe

Dato : 30-01-02 04:08

> ___________| VNC |
> PC1 PC2(server) |
> | klient |
> _________ _______ Internet
> |__________|
> | | | vnc | |
> | |______| server |___________|
> |________| |_______|

Det var da ikke særligt kønt...
se det her: http://home20.inet.tele.dk/lappe/wol.gif

--
Mvh Lars Sørensen
Icq: 77929467

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-01-02 09:53

> Hvordan virker WOL?
>
> Kan jeg via en vnc-klient udenfor mit hjemmeLAN gå ind
> på min 24/7 server (PC2) og derfra aktivere PC1 (slukket), som så tænder?

Det burde være muligt. WOL er i princippet bare en speciel datapakke der
består af 6 gange 0xFF efterfulgt af MAC adressen på netkortet gentaget 16
gange. Pakken kan være indkapslet i en hvilken som helst protokol (TCP, UDP,
ICMP, IPX, osv.), og den behøver ikke være adresseret til den pågældende
computer, bare den havner på det samme netværk. Jeg kan anbefale at sende
den som broadcast UDP pakke til port 9 (discard). Der findes en hel del
programmer der gør det, og hvis du har en webserver installeret, så har jeg
et perl script der kan gøre det for dig (så behøver du ikke at bruge vnc).

--
PeKaJe

Fra : LaPPe

Dato : 30-01-02 14:56

computeren, der er tændt har windows 2000 server, har den ikke IIS? kan den
bruges?

--
Mvh Lars Sørensen
Icq: 77929467

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-01-02 18:30

> computeren, der er tændt har windows 2000 server, har den ikke IIS? kan
den
> bruges?

Jeg ved ikke om IIS kan eksekvere perl scripts, men det er under alle
omstændigheder ikke en god idé at bruge den, da den er et stort
sikkerhedshul...

Brug istedet Apaches webserver. Den er gratis og kan hentes på
http://apache.org/. Da det er open source software bliver eventuelle
sikkerhedshuller hurtigt opdaget og rettet. Der følger desuden en perl
fortolker med.

--
PeKaJe