CO2 efter sukker/gær metoden - hvordan?
Fra : Rene Rasmussen

Dato : 29-01-02 22:38

Hej

Er der nogen som har erfaring med CO2 efter sukker/gær metoden.

Hvordan gør man?

Hvilken type gær og hvor meget?

Hvor meget sukker og i hvilken opløsning ?

osv...osv...osv.

Venlig hilsen

Rene rasmussen

Fra : Per

Dato : 30-01-02 01:48

"Rene Rasmussen" <vaarlyngen39@vip.cybercity.dk> wrote in

> Hej
>
> Er der nogen som har erfaring med CO2 efter sukker/gær metoden.

Ja

> Hvordan gør man?
> Hvilken type gær og hvor meget?
> Hvor meget sukker og i hvilken opløsning ?

> [...]

prøv at kik på denne side http://www.thekrib.com/Plants/CO2/
den giver svar på alle dine spørgsmål.

--
Hilsen Per.
To reply by e-mail remove "fjernluft"

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 30-01-02 12:27

"Rene Rasmussen" <vaarlyngen39@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan gør man?
>
> Hvilken type gær og hvor meget?
>
> Hvor meget sukker og i hvilken opløsning ?

Prøv evt. også denne danske side:
http://hjem.get2net.dk/Unicron/teknik/laveco2.htm

Carsten

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-01-02 16:51

Jeg har kørt med den i et stykke tid, men er stoppet igen, da der kom
alt for meget gro på mine planter. I samme periode tilsatte jeg også
ugenligt "Tropica Mstergrow", så det er jo selvfølgelig en medvirkende
faktor.

Jeg lavede min blanding i en 1,5 liter sodavansflaske. Jeg fyldte en
sukkermængde i svarende til et fuldt tekrus. Derudover kom jeg 1/3
pakke bagegær i. Flasken blev fyldt 3/4 med vand og i løbet af et døgn
var der gang i den. Blandingen kørte for mit vedkommende i ca. 14 dage
inden jeg skulle skifte den ud. Det er vigtigt at man ikke fylder
flasken helt op, da der kommer en del skum i den.

Allerede efter 2-3 uger, var der væsentligt mere gang i mine planter.

Fra : Kent Christensen

Dato : 31-01-02 00:50

"Rene Rasmussen" <vaarlyngen39@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a37558$2qs9$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Hvordan gør man?
>
> Hvilken type gær og hvor meget?
>
> Hvor meget sukker og i hvilken opløsning ?

Hej Rene

Via Pers link her i tråden kan du finde meget information om CO2-tilførsel.
Her har jeg fx fundet oplysninger om nedenstående opskrift.

Opskriften giver en jævn tilførsel af CO2-tilførsel i op til ca. 2 måneder. Ja -
faktisk 2 måneder . "Hemmeligheden" er vingæren og gær-næringssaltet.
Blandingen passer til en flaske på 1 liter.

800 ml. vand (ca.)
180 gram sukker
Ca. 1/4 theskefuld Portvingær
1 theskefuld Natron
Ca. 1/5 -1/4 theskefuld gær-næringsalt

Al sukkeret kommes i flasken. Dernæst hældes ca. 1/4 af vandet i flasken
- vandet skal være varmt. Flasken rystes grundigt, til sukkeret er opløst.
Nu hældes resten af vandet i flasken, og vandet skal her være koldt. Når
alt vandet er kommet i flasken, skulle vandet gerne være håndvarmt/lunkent.
Bagefter tilsættes Portvingæren, Natron og gær-næringssaltet. Igen rystes
hele blandingen godt og længe.

Målene i opskriften behøver du ikke overholde præcist. Hvis der kommer
for meget gær i eller for lidt sukker, vil CO2-tilførslen dog ikke fortsætte
så længe.

Med Portvingær varer det normalt et døgns tid, før CO2-tilførslen starter.
Til gengæld fortsætter produktionen meget længere end ved brug af almindeligt
bagegær. Når CO2-tilførslen på et tidspunkt begynder at aftage, kan du sætte
ekstra liv i den ved at tilføre lidt mere gær-næringssalt og/eller skrue låget af
flasken og ryste den godt. Når du ryster flasken uden låg (du holder selvfølgelig
hånden over åbningen ), tilfører du ilt til blandingen - og det vil føre til øget
CO2-produktion, hvis der er iltunderskud i blandingen.

Portvin-gæren og gær-næringssaltet kan du købe hos Matas. Jeg gav 26,50
for Portvin-gæren og 6,25 for gær-næringssaltet.Sørg for at lukke den lille
flaske med Portvin-gær godt til - fx med tape - når du har taget det, du skal
bruge. Ekspedienten hos Matas vil måske sige, at Portvin-gæren ikke kan
holde sig ret lang tid efter åbning - men det kan den. Jeg har haft min i over
et år, og har haft åbnet for den mange gange - og der er stadigt fut i den .
Ingen problemer der.

Held og lykke

Vh
Kent

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 04-02-02 21:47

Kent Christensen wrote:

> [...]
> Bagefter tilsættes Portvingæren, Natron og gær-næringssaltet. Igen rystes

Dette lyder næsten for godt til at være sandt, så jeg har skyndt mig at købe ingredienserne, og har blandet en
flaske. Nu glæder jeg mig til at se, at den holder 2 måneder .

> [...]
> hånden over åbningen ), tilfører du ilt til blandingen - og det vil føre til øget
> CO2-produktion, hvis der er iltunderskud i blandingen.

Hvor ofte skal jeg regne med at ryste blandingen, for at holde gang i CO2 tilførslen? En gang om ugen? En gang om
måneden?

> [...]
> et år, og har haft åbnet for den mange gange - og der er stadigt fut i den .

Hvordan opbevarer du gæren? I køleskabet?

> Held og lykke
>
> Vh
> Kent

Mvh. Peter

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-02-02 23:17

"Peter Stegenborg Larsen" <stegenborg@nospam.bigfoot.com> skrev i en meddelelse news:3C5EF333.BF213B3C@nospam.bigfoot.com...

> Dette lyder næsten for godt til at være sandt, så jeg har skyndt mig at købe ingredienserne, og har blandet en
> flaske. Nu glæder jeg mig til at se, at den holder 2 måneder .

Det vil den normalt gøre, men der er mange faktorer, der spiller ind. Hvor omhyggeligt
sørger du for at ryste blandingen, efter at du har kommet ingredienserne i flasken - hvor
varmt omgivelserne er omkring flasken m.m.. Er der varmt omkring flasken, vil du få en
kraftigere CO2-produktion - men selvfølgelig vil CO2-produktionen også hurtigere aftage.
Ifølge noget info jeg har fundet på www.thekrib.com , skulle det også være vigtigt, at man
skolder flasken indvendigt i kogende vand, før man laver blandingen. Det fjerner evt.
bakterier, som også skulle kunne gøre CO2-produktionen kortere. Jeg har aldrig selv
skoldet mine flasker - men det skulle jo altså være godt . En ting kan jeg love dig, du
vil se en v æ s e n t l i g længere CO2-produktion end ved brug af almindeligt bagegær.

Det vil være en god ide, hvis du laver en CO2-reaktor for at øge CO2-optagelsen i vandet.
Der er flere måder at gøre det på. Selv har jeg taget en lille klar plastikbøtte, ca. 6 cm. i
diameter og vel omtrent den samme dybde - det er ikke så vigtigt . Jeg har så boret to
små huller i bøtten. Et af hullerne skal være så stort, at du lige akkurat kan fastgøre en lille
sugekop i den. Det andet hul skal passe med slangen, der kommer fra din CO2-flaske.
Jeg har derefter vendt bøtten på hovedet og fastgjort den med sugekoppen på glasset
i akvariet på et diskret sted tæt ved filteret. Din CO2 vil på denne måde samle sig i bøtten,
og skulle CO2-produktion evt. være lidt uregelmæssig, vil det ikke få virkning på CO2-
indholdet i vandet. Ikke sådan lige med det samme i hvertfald. Der er mange andre måder
af effektivisere CO2-optagelsen på.

> Hvor ofte skal jeg regne med at ryste blandingen, for at holde gang i CO2 tilførslen? En gang om ugen? En gang om
> måneden?

Meget svært at sige. Afhænger af mange faktorer som beskrevet ovenfor. Jeg kan kun
sige: Ikke så tit.

> Hvordan opbevarer du gæren? I køleskabet?

Nej. Jeg mener, at den følsomme Portvingær kan optage fugt, hvis den ligger i køleskabet.
Det er ikke godt. Jeg har haft min i en skuffe i stuen, og som sagt er der stadigt fut i den
et år efter, jeg købte den. Sørg nu for, at du får købt rigtigt PORTvingær.

Det kan lade sig gøre at holde CO2-produktionen i gang i omkring to måneder med min
opskrift. Det ved jeg, for jeg har selv gjort det mange gange . Der kører en produktion
i et akvarie lige nu, der blev startet for en måned siden. Men jeg glæder mig til at høre nyt.

Venlig hilsen
Kent

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-02-02 23:37

Jeg fandt i øvrigt opskriften her:
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/co2-ferm.html

Du kan nok ikke finde den præcise opskrift, for jeg har stykket
den sammen fra flere forskellige på siden.

Hvis du læser alt info på siden - og husker det - så kan du næsten
kalde dig ekspert indenfor DIY-CO2-produktion . God fornøjelse.

Vh
Kent