Urolige pansermaller
Fra : Kristian

Dato : 29-01-02 18:33

Hej NG,

Jeg har for fire dage siden købt tre pansermaller (art ? de har sorte
vandrette striber og bred lodret sort bånd omkring øjnene)
Mallerne er meget urolige og svømmer hvileløse rundt langs kanterne både
dybt og lavt. Kun når de får serveret en "pille", ta'r de sig et hvil, mens
de æder. Hvad kan adsprede dem lidt, så de får lidt andet at tænke på ? De
går i et selskabsakv. 50 cm højt. med grusbund og jævnt beplantet.

Vil et stykke med fint sandbund kunne give dem noget ?

Skal de være flere i flokken ?

Lysforhold ?

Alle gode råd modtages.

Mvh Kristian

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 29-01-02 21:18

Hej Kristian
Pansermaller er sociale i adfærd. De elsker at gå på og rode på bunden..
Du skriver ikke hvor stort dit akvarium er, men det ville da sikkert styrke
det sociale behov med et par stykker mere. Der er dog mange, der bare har et
par stykker gående uden problemer.
Et stykke med et finere bundlag lyder heller ikke dumt - dog ikke
strandsand, men lidt vasket groft grus. Trærødder vil også være af det gode.
Hilsen
Jørgen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-01-02 23:00

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> writes:

> [...]
> da sikkert styrke det sociale behov med et par stykker mere. Der er
> dog mange, der bare har et par stykker gående uden problemer.

Jeg havde tidligere et par pansermaller i et akvarium. Det var ikke
nogen stor success. Men med en flok på omkring 10 stykker, så er der
virkelig gang i den. Det kan på det kraftigste anbefales. Senere
bliver jeg simpelthen _nødt_ til at opdrætte dem, så jeg kan prøve at
have en stor flok bitte små pansermaller fisende rundt over det hele
:)

> Et stykke med et finere bundlag lyder heller ikke dumt - dog ikke
> strandsand, men lidt vasket groft grus. Trærødder vil også være af
> det gode.

Det aller vigtigste er at sikre sig at der ikke er grus eller sten med
skarpe kanter. Hvis der er det risikerer de at miste deres skægtråde
som er deres primære middel til fødesøgning, og derfor absolut ikke
kan undværes.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Kelloggs

Dato : 29-01-02 22:58

"Kristian" <orluff@mail.dk> wrote in message
> [...]
> går i et selskabsakv. 50 cm højt. med grusbund og jævnt beplantet.
>
> Vil et stykke med fint sandbund kunne give dem noget ?

Jeg har også købt 2 kobberpansermaller for et par uger siden og de fræser
også rundt på bunden og endevender hver en sten.
Jeg har en anden sugemalle (en sort fætter) som tager det meget mere stille
og roligt, den sidder gerne og smager på træstykkerne i længere tid, men de
2 andre er der godt nok gang i.

Kan være at der bare er forskel på dem og sålænge de bevæger sig er de jo i
live

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-01-02 18:13

> [...]
> går i et selskabsakv. 50 cm højt. med grusbund og jævnt beplantet.
>
> Vil et stykke med fint sandbund kunne give dem noget ?

Hej Kristian.
For at sige det enkelt. Jo flere du har, jo bedrer har de det. De lever i
naturen i store flokke på mange hundrede individer, og er en fiskeart, som
faktisk kan dø af ensomhed, hvis de er for få individer.
Generelt er pansermaller meget aktive, og fiser rundt i hele akvariet - højt
og lavt. De leger - ikke forstået at de forsøger at få yngel. Men det er en
stol del af deres liv.
Angående det med føletrådene de har. En pansermalle og for den del alle
andre corydoras arter lugter sig fram til maden. Det er også grunden til at
man kan dumpe mad lige ned ved siden af dem, uden at de reagerer, før der er
gået et stykke tid. Ders føletråde bliver hovedsagelig brugt når de skal
yngle, da hannen tager fat i hunnens føletråde, når han skal befrugte hendes
æg. Så er der for skarpt grus i bunden af akvariet, bliver disse føletråde
slidt af og man kommer aldrig til at opleve at ens corydoras yngler. Yngel
legen er enormt fasinerende, så selv om man ikke er så heldig at få fat i
nogle af æggene (som jeg på det stærkeste anbefaler at tage fra, da de
ellers bliver spist som kaviar af de andre fisk, selv af sine forældrer), så
er det værd at bruge en aften på at se på deres yngelleg. Til dette må der
være sådan ca 2 hanner for hver hun, da legen dels går ud på at impornere
hunnen, og hun "vælger" da den hannen som er best til at kurtisere hende.

Hvis du skal være rigtig sød ved dem, så planlægger du akvariet på en sådan
måde at der er et åbent areal, hvor de har mulighed for absolut fri
udfoldelse.
Til det at du synes at de har behov for anden aktivitet, kan jeg jo lige
nævne at nogle af dem, synes at det er vildt morsomt at svømme mod strømmen
ved pumpen, og jeg har da også haft et par stykker som kunne bruge flere
timer i det ene hjørne af akvariet med at fise op og ned langs ruden.
Nå, men det korte af det lange er at det nok ligger i deres natur at fise
rundt, både højt og lavt.
Håber at du får lige så stor glæde af din investering, som det jeg har haft
af mine næsten 20 individer som ligger i familjen: corydoras panda,
trilineatus, julii og elegans. Det ser desuden ud til at de er fuldkommen
ligeglade med at de er flere arter, for de holder sig ikke altid til sine
"egne", kun når det kommer til yngellegen
Hilsen Ditte

Fra : Kelloggs

Dato : 30-01-02 22:20

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message

> [...]

> ligeglade med at de er flere arter, for de holder sig ikke altid til sine
> "egne", kun når det kommer til yngellegen

Hvad fodrer du dem med ?
Alm. flagefoder synker ikke rigtigt ned på bunden

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-01-02 22:44

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> writes:

> Hvad fodrer du dem med ?

Jeg fodrer mine pansermaller med nogle mallepiller (Tetra TabiMin).
Desuden får de ofte en hel del af noget baby discus frostfodder som
synker til bunden.

For nogle dage siden oplevede jeg forresten noget ganske sjovt. Jeg
havde taget en halv terning frysetørret tubifex orm (fås billigt i
Brugsen) og sat den fast på ruden. Medens mine discus og diverse
andre cichlider angreb den forsøgte en pansermalle at spise med. Den
blev simpelthen ved med at forsøge at skubbe de mange gange større
fisk væk. Det er også den eneste gang jeg har set en pansermalle
spise af noget der ikke lægger på bunden. Og så endda noget der
sidder lige midt på forruden.

> Alm. flagefoder synker ikke rigtigt ned på bunden

Det kommer an på hvor meget turbulens man har i akvariet :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Kelloggs

Dato : 30-01-02 23:25

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> [...]
> fisk væk. Det er også den eneste gang jeg har set en pansermalle
> spise af noget der ikke lægger på bunden. Og så endda noget der

frysetørret tubifex orm <- hvad er det, siden det kan købes i Brugsen ?

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 31-01-02 00:16

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> writes:

> frysetørret tubifex orm <- hvad er det, siden det kan købes i Brugsen ?

Et så vidt jeg ved ganske udmærket akvarie fiske fodder. Hvis du
kigger ved dyrefodder m.m. hylden i din lokale Brugsen vil jeg tro du
finder et minimalt udvalg af fodder til akvariefisk. Frysetørret
tubifex, frysetørret dafnier, samt noget flagefodder. Tubifex er
ganske populært i mit akvarium. Og så er det ganske praktisk at man
kan presse det fast på ruden så det ikke bare flyder i overfladen
eller falder på bunden.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 31-01-02 18:17

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> haft
> >

> Hvad fodrer du dem med ?
> Alm. flagefoder synker ikke rigtigt ned på bunden

De får malletabeletter. Men find lige ud af hvor du kan få dem billigst, for
de kan være enormt dyre. Og køb helst i så store mængder af gangen som
mulig, da de små bokse med bare nogle få tabeletter er desidert de råeste i
pris. Der findes så vidt jeg ved to udgaver. Den med bare plantefodder og
den som også har noget animalsk i. De spiser begge dele, men vil i længden
nok have den med "noget kød" i
Til mine ca 20 corydoras, 1 gibbiceps, tre octocinclus og to ancistrus
giver jeg samlet 10 piller om dagen.
De spiser altså også flagefodder som ramler ned på bunden, og stort set alt
andet, så længe det er fersk. Gammelt fodder vil de ikke have, så ikke tro
at de er de ideelle rengøringsfiskene på overskudsfodder. Frosen fodder med
f.eks myglaver og andet smådt, kan de også godt lide.
Hilsen Ditte

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-01-02 19:15

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> wrote in message

> Hvad fodrer du dem med ?
> Alm. flagefoder synker ikke rigtigt ned på bunden

Var det virkeligt nødvendigt med mere end et halvt hundrede liniers citat
for at skrive dette.
Jeg har nu i et par dage været henvist til at læse gruppen uden en
scroll-mus - og det er den onde hyle mig surt at skulle møve sig igennem
sådan en smøre for så lidt.

mvh
Jan

Fra : Kelloggs

Dato : 31-01-02 22:46

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in message
> [...]
> Jeg har nu i et par dage været henvist til at læse gruppen uden en
> scroll-mus - og det er den onde hyle mig surt at skulle møve sig igennem

Køb en scroll-mus

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-02-02 18:19

> Køb en scroll-mus

Bliver citatteknikken i gruppen bedre af det? For jeg har 2 i forvejen - en
med ledning og en trådløs. Eller findes der en helt tredie slag scroll-mus,
der på magisk vis kan få alle de forhærdede newbees til at opføre sig
hensigtsmæssigt?

vh
Jan

Fra : Kelloggs

Dato : 01-02-02 18:23

Du skrev selv:

"Jeg har nu i et par dage været henvist til at læse gruppen uden en
scroll-mus - og det er den onde hyle mig surt at skulle møve sig igennem
sådan en smøre for så lidt."

Så må du jo også selv mene at det er bedre at læse indlæggene med en sådan
mus

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-02-02 10:16

> [...]
> sådan en smøre for så lidt."
>
> Så må du jo også selv mene at det er bedre at læse indlæggene med en sådan

Og hvorfor tror du så jeg brugte udtrykket 'et par dage'?
Læs dog teksten ordeentligt - og brug hovedet ved samme lejlighed.

Og opfordringen til at citere ordentligt gælder stadigt - der ER ikke
hensigtsmæssigt at skulle møve sig igennem 50-60 linier for at se en enkelt
linie.

EOD

Jan

Fra : Kelloggs

Dato : 03-02-02 17:20

> "Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> wrote in message

> Og hvorfor tror du så jeg brugte udtrykket 'et par dage'?
> Læs dog teksten ordeentligt - og brug hovedet ved samme lejlighed.

eeeehh, kunne jo være at det betød at din scroll-mus var gået i stykker for
et par dage siden ik' ?
Skriv dog ordentligt og brug dit hoved samtidig !