Oversættelse
Fra : Lene

Dato : 29-01-02 15:22

Jeg har forgæves søgt efter et program der kan oversætte mellem Dansk og
Engelsk. Jeg forestiller mig at jeg skriver den danske tekst i f.eks Word og
derefter kopierer den over i programmet, hvorefter den oversættes til
Engelsk.

Der findes små maskiner som en regnemaskine der kan oversætte sprog, så der
må også findes noget til en PC, og her må det virke betydeligt bedre end i
en lille enhed med de begrænsninger den nu har.

Jeg er godt klar over at det ikke kan blive en perfekt oversættelse, men det
er jeg som sådan heller ikke ude efter.

Er der nogle der kender et godt program, og hvor får man fat i det?

Venligst

Lene.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 29-01-02 15:47

"Lene" <lenefox@ofir.dk> wrote in message
> [...]
det
> er jeg som sådan heller ikke ude efter.
>
> Er der nogle der kender et godt program, og hvor får man fat i det?

Forkert nyhedsgruppe Lene!

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 29-01-02 15:56

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in message

> Forkert nyhedsgruppe Lene!

Altså dk.edb.sikkerhed

mvh
db

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-01-02 17:54

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
> "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in message

> Altså dk.edb.sikkerhed
>
> mvh
> db

Det var nu vist ikke den eneste.. hva?

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Lars Klintholm

Dato : 29-01-02 21:17

Lene skrev:

> [...]
> oversættelse, men det er jeg som sådan heller ikke ude efter.
>
> Er der nogle der kender et godt program, og hvor får man fat i det?

http://www.translingua.dk/onl_over.html

FUT dk.edb.tekst
--
mvh.
LarsK

Fra : Finn

Dato : 30-01-02 05:28

Hej Lene
> [...]
og
> derefter kopierer den over i programmet, hvorefter den oversættes til

Det findes hos Microsoft men ikke dansk engelsk men så har du da adressen
for det må da kun være et spørgsmål om tid før verdenssproget dansk kommer
med på vognen.
http://www.worldlingo.com/en/microsoft/computer_translation.html
I øvrigt er det sådan at gruppen dk. kultur.sprog har behandlet emnet flere
gange. Sprog guruerne i den gruppe har været ved at været at brække sig af
grin flere gange når de har omtalt div. maskinoversættelser. Derfor
konkludere jeg at det findes men jeg ved ikke hvor. Prøv at spørg dem eller
søg evt. på Googler.

I øvrigt forstår jeg ikke helt hvad det er Daniel Blankensteiner rabler løs
om. Jeg finder det helt relevant at stille det af dig stillede spørgsmål i
denne gruppe.

Cheers Finn

Fra : Jesper K.A.

Dato : 30-01-02 05:45

"Finn" <elveplum@actonline.com.au> wrote in message

> [...]
løs
> om. Jeg finder det helt relevant at stille det af dig stillede spørgsmål i

Daniel rabler ikke .. se på Lenes indlæg det er kryds poster til 4 grupper

dk.edb
dk.edb.programpakker.ms-office ( Ok der spørges i forhold til Word )
dk.edb.sikkerhed ( I den grad ved siden af )
dk.edb.tekst

Da der ikke er lavet en follow up to bliver svar på dette indlæg "spredt" ud
til alle 4 grupper og Daniel har måske postet sit svar fra dk.edb.sikkerhed
hvor det vitterligt ikke hører hjemme .. så syntes du stadigt han rabler ?

Regards

Follow up to dk.edb.programpakker.ms-office

Fra : Finn

Dato : 31-01-02 07:05

Hej Jesper

> Daniel rabler ikke .. se på Lenes indlæg det er kryds poster til 4 grupper

Ja Jesper, jeg var vist lidt for hastig, jeg lagde ikke mærke til kryds
posting, det er jeg sku ked af, undskyld Daniel. Jeg er ked af at jeg gav
dig en over knoerne hvor jeg nu klart kan se at det var Lene der helt
tiltrængt skulle have en på frakken.

Det er dog sådan at jeg måske er blevet lettere irriteret over alle de
reprimander der uddeles til højre og venstre, til måske nye læsere på div.
bruger grupper.

Kunne det ikke gøres sådan at den eventuelle Reply person svarer på det for
spørgeren meget relevante spørgsmål efter det så gør opmærksom på at
spørgers netikette ikke opfylder de krav der stilles til en velordnet bruger
gruppe og evt., indsætter adressen news:dk.admin.netikette
Kunne det tænkes at det på lidt længere sigt kunne skabe et varmt og venligt
miljø på de danske bruger grupper så en evt. begynder ville føle sig
velkommen. I enden af dagen kunne det jo tænkes at netop de på et senere
tidspunkt ville komme tilbage og besvare et af dine/mine spørgsmål.

Jeg vil i øvrigt sige at de danske bruger grupper er meget venlige, ganske
underholdende og generelt er meget oplysende. Jeg formoder at det netop er
derfor mange danskudlændinge ser ind i disse grupper, for at få et venligt
pift hjemme fra dammen.

Cheers Finn

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 30-01-02 11:29

On 30 jan 2002 Finn enriched usenet with:

> Newsgroups:
> dk.edb,dk.edb.programpakker.ms-office,dk.edb.sikkerhed,dk.edb.tekst

Nu ved jeg ikke om du bemærkede, at indlægget var sendt til 4
forskellige grupper, uden der var sat en FUT.[1]

> I øvrigt forstår jeg ikke helt hvad det er Daniel Blankensteiner
> rabler løs om. Jeg finder det helt relevant at stille det af dig
> stillede spørgsmål i denne gruppe.

Jeg vil give Daniel ret. Emnet er ihvertfald off-topic i
dk.edb.sikkerhed, og nok også også i dk.edb.

XFUT dk.edb.tekst (som jeg ikke læser)

[1] Mere læsning her: http://www.usenet.dk/netikette/gruppe.html og
her: http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

The place to be

Fra : arthurdent44@hotmail~

Dato : 02-02-02 12:12

> [...]
det
> er jeg som sådan heller ikke ude efter.
>
> Er der nogle der kender et godt program, og hvor får man fat i det?

Hej,

Smider den også lige her, da det åbenbart er off-topic i dk.edb.

Der findes ikke rigtigt nogle GODE programmer der kan gøre det. MT (Machine
Translation) er stadig på et barnestadie, hvor det baserer sig på nogle
store statistikdatabaser. Det eneste man reelt kan brugt MT til pt. er
indenfor nogle specifikke brancher (medicinal, auto osv) hvor terminologien
er temmeligt stram i forvejen.

Et andet alternativ er TM (Translation Memory) hvor du genbruger
(reviderede) versioner af den samme tekst fra gang til gang, hvor programmet
husker det du tidligere har oversat, og du derfor kun skal oversætte
ændringer. Men her skal du altså oversætte teksterne selv første gang.

Et godt TM program er Trados TRanslator's Workbench, som du kan læse mere om
www.trados.de

Generel info omkring oversættelse osv. finder du hos LISA (Localization
Industries Standards Association) på www.lisa.org

MVH Lars