Hvilket lydkort?
Fra : Per Nielsen

Dato : 28-01-02 22:29

Der er faldet mig et lydkort i hænde, som jeg skal installere for en ven.
Jeg skal have fundet ud af hvad det er for et lydkort. Jeg har kun de koder,
tal og bogstaver jeg kan læse på chipsene. Er der nogen der ud fra de flg.
koder kan give mig et praj? Eller kender til en adresse hvor jeg selv kan
undersøge det?

Crystal CS4236-KQ
TFAXX9551
LGS 9619
GD74F245
FCC ID: KJD-MUSIC16
Made in China
KT 7106975

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-02 22:51

Hej!

Per Nielsen wrote:

> [...]
> koder kan give mig et praj? Eller kender til en adresse hvor jeg selv kan

Personligt ville jeg smide det i en maskine som kører en nyere udgave af Windows
og se hvad der sker først. Det kan godt være at Windows har nogle drivere som
forslag. Evt. er det SB kompatibelt.

Ellers så tast nogle af dine informationer ind på din ven! og se hvad der sker*.

* = http://www.google.com

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Wheely

Dato : 28-01-02 22:53

Hej.
Jeg har fundet ud af hvad det er for et lydkort der er tale om...
Der er et Cirrus Logic Products lydkort.
Support findes på www.crystal.com

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-01-02 23:41

"Wheely" <wheely@wanadoo.dk> wrote in message
> Hej.
> Jeg har fundet ud af hvad det er for et lydkort der er tale om...
> Der er et Cirrus Logic Products lydkort.
> Support findes på www.crystal.com

Jo, men går man så ind under support og drivers møder man flg.:

Cirrus Logic does not manufacture video boards, sound boards, or modems. You
must obtain your drivers and support from the manufacturer of your product.
Use this list to visit your PC product manufacturer's web site for drivers
and support.

Det virker lidt forvirrende, men det må være Cirrus Logic der har lavet den
pågældende Crystal chip. Den bruger andre firmaer så (eller har brugt vel
nærmere) så på deres lydkort, hvorimod Cirrus Logic ikke selv laver lydkort.

Søger jeg på FCC ID: KJD-MUSIC16 støder jeg ind i navnet Kentech Computer
som ligger i Hong Kong. I Google har jeg søgt på "CS4236-KQ", og fik bl.a.
flg. adresse:
http://www.helpdrivers.com/ingles/company/AdlibMultimedia/sound.htm

Her findes Win95 drivere til AdLib MSC 16/32 CS4236-KQ. MSC står for
Multimedia Sound Card. Jeg har downloadet driveren og prøver om jeg kan
bruge det til noget. Jeg prøver dog lige at se hvad Win98SE måske selv kan
finde frem til.

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-01-02 09:10

> Jeg prøver dog lige at se hvad Win98SE måske selv kan
> finde frem til.

Jeg har så imellemtiden haft lydkortet i min egen maskine med Win98SE. Det
starter fint op med at Win98SE finder et Crystal PnP Audio System CODEC. Så
ingen problemer der, det skulle jeg have gjort inden jeg belemrede gruppen
her . Takker jer begge for svarene.

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 29-01-02 08:40

Per Nielsen wrote:

> [...]
> der ud fra de flg. koder kan give mig et praj? Eller kender til en
> adresse hvor jeg selv kan undersøge det?

Hejsa Per..

Jeg har et lydkort næsten magen til dit, mit hedder CS4237, og det
finder windows selv, jeg har installeret både win98, win98 SE, win ME
og win 2000, selvfølgelig ikke på en gang, men i alle versioner har
windows selv haft driver til kortet, jeg har aldrig brugt den cd der
fulgt med da jeg købte det...

Så prøv du bare at sætte det i maskinen, så finder den det nok selv..
--
73 gs de OZ2HNS / Hans Otto

hogit@nielsen.tdcadsl.dk

http://home7.inet.tele.dk/hogit/

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-01-02 09:39

"Hans Otto Nielsen" <hogit@nielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> fulgt med da jeg købte det...
>
> Så prøv du bare at sætte det i maskinen, så finder den det nok selv..

Jepper, jeg nåede lige at finde ud af det selv inden jeg læste dit svar.