Win xp+adsl+netværk
Fra : Bma

Dato : 28-01-02 22:06

Hej i gruppen

Jeg har for nylig fået adsl og vil gerne dele min internetforbindelse og
samtidigt køre et lokalnetværk.
Jeg har følgende hardware:
1 hub med krydset kabel til adsl-modemet
1 pc med win xp(delepc)
1 pc med win 98
1 bærbar med win 95
Pc erne har alle netkort og er forbundet til hubben med patchkabel(ligeud)
Jeg har to dynamiske ip-adresser.

Jeg har læst mig til på B.Duelunds udmærkede vejledninger at jeg skal have
installeret netbui på alle maskiner og nu kommer spørgsmålene:
1. Hvorfor kan man ikke installere netbui på win xp
2. Skal man have 2 netkort til delepc en
3. Er det ikke bedst hvis jeg får de to dynamiske ip-adresser lavet til en
statisk, der er frit valg hos teledk

Mvh

Bjarne

Fra : Christian Mygind

Dato : 28-01-02 22:22

"Bma" <fjab@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har læst mig til på B.Duelunds udmærkede vejledninger at jeg skal have
> installeret netbui på alle maskiner og nu kommer spørgsmålene:

Siger Duelund det? Det er nu slet ikke nødvendigt, endsige anvendeligt til
internetdeling.

> 1. Hvorfor kan man ikke installere netbui på win xp

Netbeui er en gammel svend.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q306059
Du behøver den faktisk slet ikke, fordi du kan lave det hele med TCP/IP.
VIL du installere den gøres det således:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q301041
Men Netbeui anvendes KUN til at få hul igennem til gamle lokalnet (Windows
3.11 UDEN TCP/IP og endnu ældre net) og så har det fået en renaissance for
folk, der ikke kan finde ud af at sætte deres TCP/IP-net op.

> 2. Skal man have 2 netkort til delepc en

Yep. Ét der er forbundet med internettet og ét, der er forbundet med
lokalnettet.

> 3. Er det ikke bedst hvis jeg får de to dynamiske ip-adresser lavet til en
> statisk, der er frit valg hos teledk

Jo - hvis du alligevel kun skal bruge en (fordi delemaskinen tager sig at
formidlingen) er det lidt smartere - så er du nemmere at finde for
omverdenen.

/Chr, Aarhus

Fra : Arne

Dato : 28-01-02 22:50

Kan heller ikke selv rigtig forstå det der med at installere Netbui - er der
ikke en eller anden
der gider forklare mig hvad det er TCP/IP ikke kan ?

(det samme gælder IPX.....)

Med konstant venlig hilsen

Eivind

Fra : Christian Mygind

Dato : 28-01-02 23:24

"Arne" <Eivind.Olsen@XXX.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan heller ikke selv rigtig forstå det der med at installere Netbui - er
der
> ikke en eller anden
> der gider forklare mig hvad det er TCP/IP ikke kan ?

Den kan kommunikere med en enheder, det var skabt til at kommunikere med OG
så kan det bruges SAMMEN med TCP/IP i de tilfælde, hvor folk (typisk) er på
en ADSL-løsning med flere dynamiske ip-adresser, der lejlighedsvist ikke
gives i samme ip-range - og hvor man så ønsker at kommunikere mellem disse
maskiner med en anden, lokal protokol.

> (det samme gælder IPX.....)

Det er en lidt anden historie. IPX "kan" lidt mere end Netbeui - og bruges
da stadigvæk rundtomkring. Der VAR jo en mellemliggende periode mellem
signalflag og tcp/ip...

/Chr

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-01-02 23:28

"Arne" <Eivind.Olsen@XXX.tele.dk> writes:

>Kan heller ikke selv rigtig forstå det der med at installere Netbui - er der
>ikke en eller anden
>der gider forklare mig hvad det er TCP/IP ikke kan ?

Hvis du kører med TDC Bredbånd og dynamiske IP-adresser kan
du have flere maskiner på nettet på samme tid uden at bruge
router eller "dele-PC". De får hver især tildelt deres IP-adresse
via DHCP. Det kan være ganske smart.

Imidlertid er du ikke garanteret at de tildelte adresser er i
samme subnet og hvis du derfor laver lokal fil- og printerdeling
risikerer du, at trafikken skal via din ADSL-linie.

Det problem kan løses ved at installere Netbeui og sørge for, at
fil- og printerdeling kun er bundet til denne.

Du opnår samtidig at du ikke risikerer at dele dine filer
med resten af internettet Netbeui kan nemlig ikke routes.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bma

Dato : 28-01-02 23:40

Jeg kan sagtens få maskinerne på nettet via hubben; men hvis man gør det på
den måde kan maskinerne ikke se hinanden på lokalnettet.
Jeg har lige installeret et ekstra netkort i delepc en og så kunne man køre
en guide vedr. deling af internetforbindelse.
Mit problem nu er at jeg ikke kan få dhcp til at køre på lokalnettet

Mvh

Bjarne

Ps: Hvorfor kan jeg ikke se mit eget indlæg; men kun jeres svar?

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-01-02 00:53

"Bma" <fjab@tdcadsl.dk> writes:

>Jeg kan sagtens få maskinerne på nettet via hubben; men hvis man gør det på
>den måde kan maskinerne ikke se hinanden på lokalnettet.

Det burde de kunne, hvis TCP/IP er sat korrekt op. Men som sagt
risikerer du, at den lokale trafik kommer til at foregå via
din ADSL-forbindelse.

>Jeg har lige installeret et ekstra netkort i delepc en og så kunne man køre
>en guide vedr. deling af internetforbindelse.
>Mit problem nu er at jeg ikke kan få dhcp til at køre på lokalnettet

Er der nogen specielt grund til at du vil dele netforbindelsen via
en PC i stedet for at benytte de dynamiske adresser, som du har?

Jeg kører selv med 3 PC'er koblet til TDC Bredbånd og synes det er
en stor fordel, at jeg ikke skal have hverken router eller dele-PC
for at det kører.

Til den lokale fil- og printerdeling har jeg installeret Netbeui
og det virker perfekt.

>Ps: Hvorfor kan jeg ikke se mit eget indlæg; men kun jeres svar?

Godt spørgsmål, det kan jeg desværre ikke svare på.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bma

Dato : 29-01-02 10:21

> Det burde de kunne, hvis TCP/IP er sat korrekt op. Men som sagt
> risikerer du, at den lokale trafik kommer til at foregå via
> din ADSL-forbindelse.

De to dynamiske ip-adresser er ikke på samme subnet?

> Er der nogen specielt grund til at du vil dele netforbindelsen via
> en PC i stedet for at benytte de dynamiske adresser, som du har?

Ja, jeg vil gerne have et lokalnet der kører, selv om man ikke er på
internettet og det kræver vel faste ip-adresser?

> [...]

Til den lokale fil- og printerdeling har jeg installeret Netbeui
> og det virker perfekt.
>
> Der er tilsyneladende ikke netbui i win xp?

Mvh

Bjarne

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-01-02 11:39

"Bma" <fjab@tdcadsl.dk> writes:

>Ja, jeg vil gerne have et lokalnet der kører, selv om man ikke er på
>internettet og det kræver vel faste ip-adresser?

Hvis Windows ikke får kontakt med en DHCP-server vil den mig bekendt
selv tildele en IP-adresse. Om det så kan give af problemer
med adresser i forskellige subnet skal ikke kunne sige.

Hvis du udelukkende skal køre fil- og printerdeling på dit
lokalnet burde Netbeui kunne løse dine problemer.

Ja jeg har købt 2 ekstra (10 kr. pr. måned), så jeg ialt har mulighed
for 4, hvoraf jeg så kun udnytter 3 i øjeblikket.

Vist ikke som standard, men det kan installeres. Det er
bl.a. beskrevet på: