En vector-pixel font???
Fra : Brian Andersen

Dato : 27-01-02 22:10

Er der nogen her, der ved hvor man kan købe en TrueType Verdana font 10 pkt,
der er opbygget af pixels, så den kan vises uden al den "gnidren", som Flash
giver teksterne, når de antialiaser???

/Brian Andersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 27-01-02 23:25

>Er der nogen her, der ved hvor man kan købe en TrueType Verdana font 10 pkt,
>der er opbygget af pixels, så den kan vises uden al den "gnidren", som Flash
>giver teksterne, når de antialiaser???
noget jeg fandt et andet sted i denne ng:

http://www.miniml.com
http://www.atomicmedia.net/am/fontcart-win.htmlx
http://www.ylw.mmtr.or.jp/~cooz-mk/bitmapmania/
http://www.dctrl.com/de/

mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Michael Peo

Dato : 28-01-02 12:44

Det er ikke nødvendigt at have en speciel font istalleret for at undgå at flash antialias'er din tekst.
"Crisp" tekst kan opnåes ved at anvende en af de tre generiske/system -fonte der står alle øverst i listen
over skrifttyper i Charracter-paletten (dem der starter med underscore _).
Når man vælger en af disse tre generiske skrifttyper rendere flash din tekst med brugerens systemfont for
netop den skrifttype du har valgt _sans, _sans serif eller typewriter - uden fødder, med fødder og
"skrivemaskine-lignende" (den sidste med ens bredde på all tegn). Hvis du f.eks. vælger _sans, vil brugere med
pc'ere typiskt se din tekst renderet med arial, da dette som oftest er system-fonten for _sans på denne
platform. På en Mac vil den typisk være Helvetica.
Disse generiske skrifttyper udmærker sig ved IKKE at være antialiased - altså knivskarpe selv i små
punktstrørrelser, og de førøger ikke fil-str. på din *.swf -fil, da der ikke embeddes noget.

/peo
www.bandage.dk
www.peo.dk

Fra : Brian Andersen

Dato : 29-01-02 21:19

> [...]
generiske/system -fonte der står alle øverst i listen
> over skrifttyper i Charracter-paletten (dem der starter med underscore _).

Tak for det svar, men jeg arbejder med et stort firmawebsite, der bruger
Verdana - ergo skal flashen også være i Verdana. Det får jeg ikke, hvis jeg
bruger _sans. Jeg kan så bruge Verdana og sætte et flueben i devicefont, men
det giver to problemer:
* hvis den ikke ligger på modtagerens computer, så bliver den erstattet af
noget andet (f.eks. på min computer med noget Times New Roman agtigt -
forfærdeligt).
* Desuden giver devicefont en række begrænsninger på masker, alpha
tweening m.m.

Jeg har altså brug for en Verdana i en pixelfontudgave, og det har jeg ikke
set nogen steder.

/Brian Andersen

Fra : Michael Peo

Dato : 29-01-02 22:08

> Jeg har altså brug for en Verdana i en pixelfontudgave, og det har jeg ikke
> set nogen steder.
Det har jeg heller ikke, formodenligt fordi en sådan udgave af netop Verdana ikke findes.
Du bliver nød til at finde en pixel-font der bare ligner Verdana - Et kedeligt svar det ved jeg, men det er
desværre svarét efter min overbevisning.

> men jeg arbejder med et stort firmawebsite, der bruger Verdana - ergo skal flashen også være i Verdana.
Må jeg have lov at spørge hvad de/i gøre i forbindelse med rendering af alm. html-tekst på det her store
firmawebsite hvis brugeren ikke har Verdana installeret på sin maskine?

/peo

Fra : Brian Andersen

Dato : 30-01-02 23:12

> Må jeg have lov at spørge hvad de/i gøre i forbindelse med rendering af
alm. html-tekst på det her store
> firmawebsite hvis brugeren ikke har Verdana installeret på sin maskine?

Tjah, så er det jo så fikst, at man i css'en bare kan angive f.eks. Arial
eller lignende. Det kan man ikke i Flash ved device font. Og en erstatning
med Times New Roman er altså ikke til at bære set med mine briller

Brian Andersen