Sådan redder du (måske) dit batteri
Fra : Claus Holm

Dato : 27-01-02 17:00

Da batteriet til min bærbare, en Acer TravelMate 507T, begyndte at
opføre sig som om det var dødt, gik jeg selvfølgelig på jagt efter
gode råd i denne gruppe. Valgmulighederne er jo ikke mange:

1) køb et nyt batteri, pris ca. kr. 1.400,-
2) få nye celler i batteriet, pris ca. kr. 700,-
3) prøv at få det til at virke igen

Jeg prøvede mulighed nr. 3 og det ser ud til at virke! - og det vil
jeg selvfølgelig gerne dele med jer andre, så man ikke unødigt bruger
en masse penge.

Batteriet er ca. 20 mdr. gammelt og jeg har behandlet det (næsten)
efter foreskrifterne. Det eneste, jeg ikke havde gjort, var at fjerne
batteriet, hvis jeg ikke skulle bruge pc'en i 14 dage eller mere, men
hvor tit sker det egentlig?

Symptomerne på batteriet var, at når det ladede op, viste status 5%,
10% og derefter 99% - og det på ret kort tid. Tilsvarende var der
hurtig afladning, når jeg kørte på batteriet.

Et af de råd, jeg fandt, lød på at downloade et program, som kunne
tømme batteriet fuldstændigt. Programmet var dog ikke længere på
serveren, men i stedet slog jeg så alle advarsler fra i kontrolpanelet
(strømstyring) om lav styrke på batteriet. For at bruge batteriet så
hurtigt som muligt, satte jeg en Anti Virus scandisk igang. -
Diskoperationer bruger jo en del strøm.

Herefter ladede jeg så batteriet op igen, men det steg stadig som
tidligere, 5, 10 og 99%, så jeg gentog operationen med at bruge
batteriet helt op.

Den næste opladning gik mere efter planen, steg med 5-7% lidt ad
gangen og var fuldt opladet på 4-5 timer, og forbruget falder nu også
tilsvarende, så der er næsten 3 timers drift på batteriet, helt som i
begyndelsen.

Jeg håber som sagt, I får glæde af denne lille beskrivelse, og undgår
et unødigt indkøb af nyt batteri.

Venligst,
Claus Holm
http://holmcomputer.adsl.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-01-02 17:13

"Claus Holm" <holm@computer.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg prøvede mulighed nr. 3 og det ser ud til at virke! - og det vil
> jeg selvfølgelig gerne dele med jer andre, så man ikke unødigt bruger

En anden ting man kan gøre er at kaste den i fryseren hvis den slet ikke kan
holde strøm.
En gammel laptop vi havde på arbejdet kunne ikke holde strøm i mere end max
2minutter, så lagde jeg batteriet i fryseren i 3-4 timer hvorefter det blev
taget ud og lod det lige 'tø op' så der ikke kom kondens i maskinen. Efter
at have op og afladet batteriet 2-3 gange var levetiden nu på godt
2-3timer(!)

/Dennis