Et par newbie spørgsmål ang. firewall
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 27-01-02 13:32

Hejsa

Efter at have haft uønsket besøg på min computer er jeg begyndt at over veje
en firewall, men jeg har lige et par spørgsmål:

Jeg tror min "gæst" fik adgang via fil- og udskrftsdeling på stofas
"lokalnet", så efter jeg har slået det fra (på det netkort til stofanet), er
der så grund til en firewall? Hvad kan folk lave, som en firewall kan
stoppe?

Porte? Med en firewall lukker man bare for nogle porte, right? Men hvad
betemmer hvilke porte der bruges til hvad, er det styrresystemmet (jeg kører
win me)? Jeg tænker på, kan de porte, som man har åbne, ikke bruges til
noget "slemt"? Eks: jeg lukker for en masse porte, men vil gerne bruge icq,
så jeg ånber for port 5190. Hvorfor kan folk så ikke bare bruge port 5190
til at lave underlige ting? Ja, jeg ved godt, at det nok er det største
newbie spørgsmål over dem alle, men hvis jeg ikke spørger, finder jeg jo
aldrig ud af det

Jeg har engang rodet lidt med sygates firewall (meget lidt og for lang tid
siden). Det var vist noget med at den lukkede for alt, og så hver gang man
skulle bruge en ny port, spurgte den så, om det var ok at åbne den. Til
sidst følte jeg at jeg havde åbnet så mange porte, at det kunne være
ligemeget, og så røg den en tur.

Hvis jeg skal have en firewall, hvilken skal jeg så vælge? Jeg har set på
zonealarm, sygate og tiny. Jeg vil gerne kunne dele min internetforbindelse
(har før kørt med sygate home network). Jeg vil også gerne kunne spille,
chatte, overføre filer (f.eks. med icq og ftp) osv. i hvert fald på den ene
computer (kan f.eks. ikke spille Age of Imp. 2 over nettet med sygate home
network), så den skal vel kunne noget port mapping-halløj, eller hvad? Den
skal være let at sætte op, og må selvfølgelig gerne være gratis. Er der ikke
en kort guide til opsætning at en firewall, eller er de enkelte manualer
fine nok.

mvh Frank

Fra : Kent Friis

Dato : 27-01-02 21:52

Den Sun, 27 Jan 2002 13:32:10 +0100 skrev Frank K. Jensen:
> [...]
>der så grund til en firewall? Hvad kan folk lave, som en firewall kan

Check OSS'en.

> [...]
>til at lave underlige ting? Ja, jeg ved godt, at det nok er det største
>newbie spørgsmål over dem alle, men hvis jeg ikke spørger, finder jeg jo

Porte kan ikke misbruges. Det er det der lytter bag porten der kan
misbruges. Så hvis du fx. åbner for port 5190, så kan folk få fat i din
ICQ (lytter den overhovedet på den port? Er det ikke kun 5190 udgående?)
og hvis den kan misbruges, så kan din computer misbruges.

>Hvis jeg skal have en firewall, hvilken skal jeg så vælge?

Igen, læs OSS'en for gruppen. Du vil nok finde ud af at du slet ikke har
noget at bruge en firewall til.

Mvh
Kent
--