Tvkort & Linux
Fra : Torben Hansen

Dato : 27-01-02 12:43

Hejsa

Jeg har problemer med mit Tvkort under Linux Mandrake 8.1

Når jeg starter programmet op er der bare sne, ingen lyd. Hvordan skal
programmet indstilles?

Jeg har et Avermedia TvCapture kort Bt848 kort i maskinen? Er der et eller
andet program jeg mangler? Hvis ja, hvordan installere jeg det.

Har læst diverse readme filer, men kan ikke hitte ud af det. Nybegynder!

Venlig Hilsen

Torben Hansen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-01-02 12:02

In article <3c53e841$0$232$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, "Torben Hansen"
<Torben@homemail.com> wrote:

> Jeg har et Avermedia TvCapture kort Bt848 kort i maskinen? Er der et
> eller andet program jeg mangler? Hvis ja, hvordan installere jeg det.

I /etc/modules.conf skriver du 'options bttv card=6 tuner=23 radio=1',
hvis den ikke æder det, skal du bare skrive modprobe bttv card=6 tuner=23
radio=1

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Torben Hansen

Dato : 28-01-02 23:40

Bo Simonsen wrote:

> I /etc/modules.conf skriver du 'options bttv card=6 tuner=23 radio=1',
> hvis den ikke æder det, skal du bare skrive modprobe bttv card=6 tuner=23
> radio=1

Jeg har prøvet ovenstående. Jeg brugte editoren VI, tror jeg gjort det
rigtigt.

I Modules.conf står der nu, nedenstående.

"pre-install pcmcia_core CARDMGR_OPTS=-f /etc/rc.d/init.d/pcmcia start
alias usb-interface usb-uhci
alias sound-slot-0 emu10k1
probeall scsi_hostadapter ide-scsi
alias eth0 ne2k-pci
alias char-major-81 bttv
modprobe bttv card=6 tuner=23 radio=1" <-- linjen som jeg har indsat.

har også prøvet med options "bttv card=6 tuner=23 radio=1" men uden held.

Når jeg starter XawTV op, kommer der en term op, som skriver "aterm: can't
execute "scantv -o /home/torben/.xawtv" <-- Løsningen ligger nok her, men
hvad gør jeg forkert?

XawTV programmet, er det program, som installere sig selv under Mandrake
8.1. Linux finder automatisk også ud af at, jeg har et TV-kort i maskinen
af BT848-typen.

Tror jeg har fundet fejlen!!!!! lige her midt i det hele.

Jeg prøvede at køre scantv, og den spørg efter PAl, frequency table, osv.
Men til sidst skriver den, nedenstående.
"scantv: /dev/vbi: No such file or directory
scantv: cannot open /dev/vbi"

Og ganske rigtigt jeg har ikke noget bibliotek under /dev, som hedder vbi.
Men jeg har et bibliotek som hedder /v4l hvor under der ligger 2 devices.
nr.1 vbi0 nr.2 video0.

jeg skyder på at vbi0 er mit TV-kort og video0 er mit grafikkort. Kan jeg
bare flytte vbi0 over i en ny mappe som hedder "/dev/vbi" og hvis ja,
hvordan gør jeg det? Når jeg prøver at oprette en mappe i /dev inde i
browseren, skriver den adgang nægtet.

Venlig Hilsen

Torben
Torben@homemail.com

Fra : Torben Hansen

Dato : 27-01-02 13:02

Det skal lige siges, at jeg har prøvet at, indstille programmet. I dens
menu, men sne på alle kanaler!

Torben

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-01-02 16:31

In article <3c53ec74$0$250$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, "Torben Hansen"
<Torben@homemail.com> wrote:

> Det skal lige siges, at jeg har prøvet at, indstille programmet. I dens
> menu, men sne på alle kanaler!

Det er kernelen det er galt med, se mit forrige indlæg.

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-01-02 13:15

Torben Hansen <Torben@homemail.com> writes:

> Når jeg starter programmet op er der bare sne, ingen lyd. Hvordan skal
> programmet indstilles?

Hvilket program?

Prøv at kør scantv (i debian ligger det i pakken scantv. Du kan finde
sourcekoden via <http://packages.debian.org/scantv>, den burde kunne
finde de fleste tilgængelige kanaler.

> Jeg har et Avermedia TvCapture kort Bt848 kort i maskinen? Er der et eller
> andet program jeg mangler? Hvis ja, hvordan installere jeg det.

Du har support for bt848 i kernen og dit antennekabel er sat
ordentligt fast?

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-01-02 23:48

Torben Hansen wrote:

> Jeg har et Avermedia TvCapture kort Bt848 kort i maskinen? Er der et eller
> andet program jeg mangler? Hvis ja, hvordan installere jeg det.

Har du et grafik-kort der er på plus listen over supporteret kort?