Nagelfast ??
Fra : Mikkel Thrane

Dato : 27-01-02 11:39

Vi er ved at købe/sælge hus, og er i den forbindelse interesseret i at vide
hvad der forstås ved "nagelfast" - altså ting som vi og dem vi skal købe af,
ikke må tage med sig når der flyttes. I salgsopstillingen står der "DE's
bestemmelser" (Danske Ejendomsmæglere) - men på deres hjemmeside er der ikke
defineret noget vedr. nagelfast.

Er der nogen som har et link - eller en forklaring ???

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 27-01-02 14:45

"Mikkel Thrane" <mikkel@thrane.dk> skrev i en meddelelse news:3c53d860$0$234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> defineret noget vedr. nagelfast.
>
> Er der nogen som har et link - eller en forklaring ???

Sondringen er vanskelig. Køber man hus, bør alt inventar og udstyr som overtages,
derfor medtages i købsaftalen. Som sælger bør man nævne alt inventar og udstyr
som _ikke_ indgår i en evt. handel.

Eksempler:

Et tilsyneladende fast skab kan være fastgjort med blot to skruer. Køber har ikke
konstateret om skruerne er tilstede; hvis ikke, står skabet løst og er ikke nagelfast.

Et skab hænger på en væg og er fastgjort med to skruer. Skabet kan imidlertid
uden vanskelighed løftes ned og kan da næppe kaldes nagelfast. Er skabet skruet
fast med fire skruer sådan at man skal bruge en skruetrækker for at få det ned, er
det muligvis nagelfast.

En vaskemaskine står i kælderen og er tilsluttet en stikkontakt samt vand og afløb
med slanger fæstnet med spændebånd. Er det nagelfast? Samme vaskemaskine
kan være tilsluttet el i et vægudtag som brugeren ikke selv må demontere. Så er
den måske mere nagelfast.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Gert

Dato : 27-01-02 16:47

Hejsa

jeg har søgt lidt rundt på nettet for at se hvad definitionen på Nagelfast
egentlig er men har ikke kunne finde noget direkte.
men så nuppede jeg skødet på min egen ejendom. og der står som følger:
----
I Handlen medfølger alle på ejendommen værende bygninger, disses jord- mur
og nagelfaste tilbehåør af enhver art, her under elvarmeanlæg/kakkelovn,
elle ledninger og installationer, hegn, træer og beplantning m.m.
samt eventuel flagstang of drivhus.

I handlen medfølger envidere el-komfur, emhætte og vandvarmer, der
overtages gældfrit og i brugbar stand på overtagelses dagen.

I det omfang, det er installeret , medfølger sanitet, alt i vægge og gulve
monteret badeværelsesudstyr, faste indvendige og udvendige lamper ,
postkasse, renovationsstativer og -beholdere, elradiatore, el og
gas-vandvarmere, fm/tv Antenne samt faste tæpper, der indgår som et led i
gulvkonstruktionen

----
mjaa det var vist det.
men ellers så vidt jeg husker er nagelfast, ting som er boltet muret ,sømmet
eller på anden måde sat fast så en nedtagning uden at gøre skade på
bygningen ikke er mulig.
samt op/vaskemaskine som er monteret i dåse (ikke med stik) emhætte , døre
vinduer, vindfang. osv osv.

Med Venlig Hilsen

Gert Ringholm Møller
http://www.gert.r.m.bornholmer.dk

Fra : Kiksekage

Dato : 27-01-02 17:32

> [...]
> hvad der forstås ved "nagelfast" - altså ting som vi og dem vi skal købe af,

Nagelfast betyder almindeligvis ting der ikke KAN flyttes uden at der skal en renovering til - dvs. ting som tilhører huset.
Men for pokker hvor er det under lavmålet, hvis man ribber et hus for ALT - selv elpærerne på badeværelset.

Prøv at se forslag her:
http://www.aktivhussalg.dk/skoede.html

Mh

Fra : Søren Jensen

Dato : 03-02-02 20:34

"Nagelfast" er ikke et juridisk begreb, men en gammel betegnelse, der er
gået ud af brug.
I stedet for nagelfast, taler man om bestanddele af den faste ejendom, og
svaret herom findes i tinglysningsloven § 38, der taler om, hvilket
tilbehør, der er en fast bestanddel af den faste ejendom. F.eks. toilet,
komfur, emhætte, håndvask etc. Når disse emner er "indlagt" i bygningen til
brug for denne, kan man som ejer ikke bortfjerne tingene uden at krænke ens
panthaveres rettigheder. På samme måde antager man, at sådant inventar uden
videre medfølger i en handel, men det bør alligevel specificeres i
købsaftalen, hvilket tilbehør, der medfølger.

Hilsen
Søren Jensen