Sugemaller
Fra : Natasza Petersen

Dato : 26-01-02 19:56

Hej

Min sugemallehan havde gemt sig væk bag filteret i nogle dage. Hvilket
jeg synes var lidt underligt, da han plejer at have en ganske god
appetit, når der blev serveret ærter. Men hvis han ville være asocial,
så var det også bare i orden med mig, for han så nu meget frisk ud bag
det filter.
Til sidst blev jeg alligevel nødt til at kigge efter hvad han dog havde
så frygtelig travlt med bag filteret og det viste sig, at han nussede og
pudsede en flok æg.
Men dagen efter var der svundet kraftigt ind i antallet af æg og næste
dag var der ikke et eneste tilbage, men hannen sidder stadig og er
klistret fast til filteret.
Har han mon ædt æggene? De andre fisk kan ikke komme derind.
Eller har jeg virkelig været så "heldig" at hver gang en unge er kommet
ud, så er den lige så stille drysset ned på bunden, hvor de andre fisk
har taget imod den med stor glæde?

mhv.

Natasza

Fra : Madsen

Dato : 26-01-02 20:10

Natasza Petersen skrev:

> [...]
> er kommet ud, så er den lige så stille drysset ned på bunden,
> hvor de andre fisk har taget imod den med stor glæde?

Det kommer lidt an på hvad det er for en type sugemalle, men mon
ikke det er den meget udbredte Xenocara du sidder med?
Det er meget normalt at hannen æder æggene inden de bliver klækket.
Min sugemallehan gør det samme med jævne mellemrum, men det sker
også at han lader nogle kuld slippe ud.

Madsen.

Fra : Natasza Petersen

Dato : 27-01-02 11:57

> [...]
> Det er meget normalt at hannen æder æggene inden de bliver klækket.
> Min sugemallehan gør det samme med jævne mellemrum, men det sker

Ja, det er en xenocare. Det er da utroligt at de kan finde på det, for
han brugte da meget energi på at passe på dem.

Fra : Madsen

Dato : 27-01-02 17:13

Natasza Petersen skrev:

> Ja, det er en xenocare. Det er da utroligt at de kan finde på
> det, for han brugte da meget energi på at passe på dem.

Hvis du irriterer ham for meget mens han passer æggene, så kan kan
godt finde på at æde dem, har jeg erfaret.
En overgang tog jeg de nyklækkede unger fra, for at få så mange
afkom ud af det som muligt, for 80-90 % af ungerne bliver ædt når
de begynder at slippe ud af den stenhule mine Xenocara yngler i.
At jeg fjernede ungerne fra ham et par gange i træk resulterede i
at de efterfølgende 3 til 4 kuld blev ædt af sugemallehannen inden
æggene var klækket.
Først da jeg gav ham fred i et langt stykke tid, begyndte han at
lade æggene klække igen.

Xenocare er også kendt for at hannen med alderen begynder at æde
æggene hver gang, har jeg ladet mig fortælle.
Jeg har 1 han og 3 hunner som yngler jævnligt. Faktisk lægger han
på æg lige nu. Jeg vil tro at han har fået 10-15 kuld på benene og
har ca. ædt 6-7 kuld gennem de sidste par år.

Vandskift med køligere vand så temperaturen i dit akvarium falder
et par grader eller tre, er en effektiv måde at få dem til at yngle
på.

Madsen.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 27-01-02 17:29

Du skal bare sørge for at fodre ynglet godt og dermed også de voksne, får de
nok at spise forgriber de voksne sig ikke på ynglet men er der ikke nok mad
gør de.

Mvh Tina

Fra : Madsen

Dato : 27-01-02 18:07

Tina Bach Larsen skrev:

> Du skal bare sørge for at fodre ynglet godt og dermed også de
> voksne, får de nok at spise forgriber de voksne sig ikke på
> ynglet men er der ikke nok mad gør de.

Hmm, jeg vil nu ellers mene at mine sugemaller får rigeligt at æde,
men det er da muligt at du har ret.

Madsen.

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-01-02 17:23

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91A2CD1D21C99copy.if.you.wish@195.24.12.24...
> [...]

> Det er meget normalt at hannen æder æggene inden de bliver klækket.
> Min sugemallehan gør det samme med jævne mellemrum, men det sker

Er det?? Jeg har lavet ret betydelige mængder at Ancistus, som Xenocare
hedder
nu om dage. I den tid jeg lavede dem tror jeg ikke at der har været et
eneste kuld der er forsvundet
på den konto.
Bevares jeg forstyrrede heller ikke hannen under rugningen.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 27-01-02 18:09

Carsten Gall skrev:

> Er det??

Det er hvad jeg har hørt og erfaret i hvert tilfælde.

> [...]
> eneste kuld der er forsvundet
> på den konto.
> Bevares jeg forstyrrede heller ikke hannen under rugningen.

Jeg kan jo ikke sige med 100 % sikkerhed hvad der er rigtigt og
hvad der er forkert vel? Jeg nævner blot hvad jeg har erfaret.
Mere kan jeg ikke gøre.

Madsen.

Fra : Inga Jensen

Dato : 27-01-02 09:48

Hej
Da jeg havde Ansistrusyngel sidst, var der mange i filtret i pumpen, hvilket
resulterede i at nogen blev skyllet ud, så dem ikke lige i første omgang,
måske skulle du se den efter, der var også mange i gruset, så man rigtig
efter dernede, kunne man godt se dem. Held og lykke.
MVH Inga

Fra : Natasza Petersen

Dato : 27-01-02 19:43

Hej allesammen og tak for jeres svar.

Hvor store er ancistrusunger egentlig?

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-01-02 20:38

Natasza Petersen <natasza@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3336b9d6af0e269aed5d27c5029eb85c.54477@mygate.mailgate.org.
> Hej allesammen og tak for jeres svar.
>
> Hvor store er ancistrusunger egentlig?

De er vel omkring 1 centimeter når du ser dem for første gang.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 27-01-02 20:34

Natasza Petersen skrev:

> Hvor store er ancistrusunger egentlig?

Nå mine forlader boet, hvilket vil sige ca. 5-6 dage efter at de er
klækket, så vil jeg tro de er omkring 3-4 millimeter i længden.

Madsen.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 27-01-02 20:54

4-5 mm når de kommer frem 1 cm når de er 14 dage, du skal være mest
påpasselig med fodring i starten da de er mest sarte der der overlever flest
hvis du sørger for de får noget hevr dag i starten.

Mvh Tina