Test af browser og styresystem-detecter
Fra : Niels Grøn

Dato : 26-01-02 12:33

Jeg har lavet et javascript, der skal kunne finde hvilken
browser-type og version, og hvilket styresystem den besøgende
har. Det ser umiddelbart også ud til at virke, men det er lidt
svært for mig, at test samtlige browsere og styresystemer.

Derfor, er der ikke nogen der gider hoppe forbi
http://users.theroom.dk/phpkoder//test.htm og lige se om
informationerne for dit vedkommende er korrekte, og melde
tilbage, hvis der er en fejl?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-01-02 13:06

Niels Grøn skrev:

> [...]
> http://users.theroom.dk/phpkoder//test.htm og lige se om
> informationerne for dit vedkommende er korrekte, og melde

Den finder rigtigt nok ud af, at jeg bruger Linux, men den siger ikke
noget om min browser (Konqueror 2.2.1).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Niels Grøn

Dato : 26-01-02 13:26

> Den finder rigtigt nok ud af, at jeg bruger Linux

Tak. Det er ret fedt, at den viser at du bruger Linux, det var jeg lidt i
tvivl om virkede.

>men den siger ikke noget om min browser (Konqueror 2.2.1).

Ja, den finder kun Internet Explorer, Netscape og Opera. Måske skulle jeg
lave det, så den skriver at browseren var ukendt, hvis det ikke er en af
de tre.

Jeg har i øvrigt tilføjet både opløsning og color depth.

Fra : Niels Grøn

Dato : 26-01-02 16:33

> men den siger ikke noget om min browser (Konqueror 2.2.1).

Prøv at se, hvad den si'r nu.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-02 14:40

"Niels Grøn" <ngn@e-mail.dk> skrev

> Det ser umiddelbart også ud til at virke, men det er lidt
> svært for mig, at test samtlige browsere og styresystemer.

Sådan ser det ud hos mig:

Browser: Internet Explorer5
Styresystem: Windows98
Opløsning: 1024x768
Colol depth: 24 bit

Browser: Netscape4
Styresystem: Windows95
Opløsning: 1024x768
Colol depth: undefined bit

Browser: Netscape6
Styresystem: Windows98
Opløsning: 1024x768
Colol depth: undefined bit

Browser: Opera5
Styresystem: Windows98
Opløsning: 1024x768
Colol depth: undefined bit

og på en ældre maskine:

Browser: Internet Explorer4
Styresystem: Windows95
Opløsning: 800x600
Colol depth: 16 bit

Du skal lige have rettet stavefejlen i color - eller endnu bedre -
oversæt det til dansk - du har skrevet jo de øvrige linier op dansk.

I øvrigt mangler du <html>og så videre</html> i filen - helt
utroligt at NN4 kan finde ud af det alligevel

--
Allan

Fra : Niels Grøn

Dato : 26-01-02 15:36

> Sådan ser det ud hos mig:

> [...]

Bortset fra de manglende informationer om color depth, er
informationerne så korrekte?

> I øvrigt mangler du <html>og så videre</html> i filen - helt
> utroligt at NN4 kan finde ud af det alligevel

Jaja, det er jo også kun en script-prøve, for at se om det virker.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-02 21:08

"Niels Grøn" <ngn@e-mail.dk> skrev

> Bortset fra de manglende informationer om color depth, er
> informationerne så korrekte?

Ja, ellers skulle jeg nok have gjort opmærksom på det.

> Jaja, det er jo også kun en script-prøve, for at se om det virker.

Jo, men enkelte browsere kan ikke finde ud af det hvis det
mangler.

--
Allan

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 26-01-02 15:42

Niels Grøn <ngn@e-mail.dk>'s posting:

>http://users.theroom.dk/phpkoder//test.htm og lige se om

Min Opera 6 = Opera 5 på siden, hmm...

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Niels Grøn

Dato : 26-01-02 16:10

> Min Opera 6 = Opera 5 på siden, hmm...

Jeg har prøvet at rette den, prøv lige igen.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 26-01-02 16:17

Niels Grøn <ngn@e-mail.dk>'s posting:

>Jeg har prøvet at rette den, prøv lige igen.

Stadig det samme. Opera 6 = Opera 5.

Så vidt jeg lige hurtigt kan se, tester du ikke direkte for Opera 6
(men kun til og med 5'ern) og så alt over 5'eren er def. som "over
5". HVis det så er Opera 5 *eller* over Opera5 udføres dette:

if (is_opera5up==true || is_opera5==true) { document.write("Browser:
Opera5")

Man får altså aldrig at vide, man bruger Opera6 (med mindre, jeg har
overset noget andet).

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Niels Grøn

Dato : 26-01-02 16:24

Ha, jeg havde glemt at uploade. Sådan går det når man er vant til, at
bruge Apache :)

Nu ER der uploaded, gider du lige prøve igen.

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 26-01-02 16:37

Niels Grøn <ngn@e-mail.dk>'s posting:

>Nu ER der uploaded, gider du lige prøve igen.

Nu virker den.

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-01-02 23:30

Min Mozilla 0.9.7 siger:

Browser: Netscape6
Styresystem: Windows98
Opløsning: 1152x864
Farvedybte: undefined bit

Ikke katastrofalt forkert, da Netscape 6.x bygger på Mozilla. Min
Netscape 6.21 rapporterer iøvrigt nøjagtig det samme.

WebTV 2.6 for PC:

Browser: Internet Explorer4
Styresystem: Ukendt
Opløsning: 560x420
Farvedybte: null bit

WebTV for PC er en WebTV emulator, som simulerer hvordan sites ser ud på
TV med WebTV browser.

IceStorm Browser:

Browser: Internet Explorer6
Styresystem: Windows98
Opløsning: 1152x864
Farvedybte: undefined bit

En total ukendt, men absolut FREMRAGENDE browser lavet i Java. Er i høj
grad kompatibel med både Internet Explorer 6 og Netscape 6.x.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Niels Grøn

Dato : 27-01-02 12:42

Stig Nygaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> En total ukendt, men absolut FREMRAGENDE browser lavet i Java. Er i høj
> grad kompatibel med både Internet Explorer 6 og Netscape 6.x.

Thjaa, jeg kan se, at den ikke har det så godt med farvedybten, det virker
vist kun med IE.

Fra : Sports-MC / Claus Be~

Dato : 27-01-02 15:52

"Niels Grøn" wrote:

> Derfor, er der ikke nogen der gider hoppe forbi
> http://users.theroom.dk/phpkoder//test.htm og lige se om
> informationerne for dit vedkommende er korrekte, og melde
> tilbage, hvis der er en fejl?

Det kommer an på hvilken præcision du kræver:
Browser: Netscape4 (Communicator 4.78)
Styresystem: Windows2K (OK)
Opløsning: 1024x768 (OK)
Farvedybte: undefined bit (16 bit)

Browser: Internet Explorer6 (OK)
Styresystem: Windows2K (OK)
Opløsning: 1024x768 (OK)
Farvedybte: 16 bit (OK)

I øvrigt hedder det 'farvedybde' *S*

-Claus

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 29-01-02 15:58

Niels Grøn skrev: (messageID: <news:a2u44o$n9o$1@sunsite.dk>)

> [...]
> http://users.theroom.dk/phpkoder//test.htm og lige se om
> informationerne for dit vedkommende er korrekte, og melde

Styresystem: WindowsXP (OK)
Opløsning: 1024x768 (OK)
Farvedybte: 32 bit (OK)

Browser: Netscape6 (OK)
Styresystem: WindowsXP (OK)
Opløsning: 1024x768 (OK)
Farvedybte: undefined bit (Hmmm)

Browser: Netscape4 (OK, NN 4.08 helt præcist)
Styresystem: WindowsNT (Ikke helt rigtigt/præcist)
Opløsning: 1024x712 (Say what?)
Farvedybte: undefined bit (Hmmm)

Browser: Opera5 (OK, v. 5.12 helt præcist)
Styresystem: WindowsXP (OK)
Opløsning: 1024x768 (OK)
Farvedybte: undefined bit (hmmm)

Browser: Opera6 (OK)