VPN-client... hvorfor PGP-vpn-client ???
Fra : bs

Dato : 26-01-02 00:27

Hej alle!

Jeg har nogle gange hørt at sikkerhedsfolk argumenterer for at
PGP er godt på vpn-clienter...!!!

Hvorfor egentlig ?
Hvad er argumenterne for at PGP-client-software er godt? Og hvorfor bør man
foretrække PGP fremfor det software som leveres sammen med en concentrator,
som man stiller op på hovedlokationen?

--
Hilsen
Benny Sørensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-01-02 10:53

bs wrote:

> Hej alle!
>
> Jeg har nogle gange hørt at sikkerhedsfolk argumenterer for at
> PGP er godt på vpn-clienter...!!!

Det kommer an på hvad man mener er godt.

Snakker vi ren VPN der skal være kompatibel med standarden har de ret.

Snakker vi personlig firewall der kan administreres centralt fra, er
sagen en anden.

> Hvorfor egentlig ?
> Hvad er argumenterne for at PGP-client-software er godt? Og hvorfor bør man

Den overholder standarden, og kan derfor snakke med forskellige
produkter, her er et eksempel med OpenBSD, http://www.allard.nu/openbsd/

Det tager 10 min at sætte op.

> foretrække PGP fremfor det software som leveres sammen med en concentrator,
> som man stiller op på hovedlokationen?

Med Cisco Concentrator klienten, skal du ikke regne med at den virker
med andre produkter.

Fra : Carsten Junker Thoms~

Dato : 27-01-02 23:24

Er det fordi RFC'ere virkelig kan fortolkes forskelligt? Og dermed bliver
implementeret forskelligt?

Eller er producenterne bare ikke disciplinerede nok?
Eller hvor hopper kæden af?

IPsec skulle jo netop være en fælles protokol der kunne sikre kompabilitet?

PS: Jeg troedee PPTP var MS' egen protokol, men jeg opdager at den også er
omtalt i RFC'ere!

--
Best regards / Mange hilsner fra
Carsten