Netværks problemer
Fra : Dopedog KDC

Dato : 25-01-02 18:52

Hej allesammen

Jeg har lidt problemer med at få 2 computere til at se hinanden på
netværket.

Jeg har installeret netkort på begge maskiner og netværket, burde, køre
godt.

Jeg har ADSL og jeg har prøvet at sætte ADSL ledningen i begge computere og
der duer det fint nok så netkortene burde jo være ordentligt installeret.

Jeg har installeret IPX, TCP-IP og Netbeui på begge maskiner og de har samme
IP.

Den ene computer kører Windows Millenium og den anden har både Millenium og
Win XP (duer ikke nogen af stederne)

Hvad gør jeg forkert?

-Ronnie

You, try to take to best of me, GO AWAY!

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 25-01-02 19:27

"Dopedog KDC" <ronnie.drengen@mail.dk> skrev i en > Hej allesammen

> [...]
samme
> IP.
>
> Den ene computer kører Windows Millenium og den anden har både Millenium

Hvad har du ellers? Router, Switch, Hub??

Vh
Peter

Fra : Dopedog KDC

Dato : 25-01-02 19:54

"Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme

> og

> Hvad har du ellers? Router, Switch, Hub??

Jeg udtrykte mig vist lidt uklart..
INGEN Hub og INGEN Switch, da jeg prøvede ADSL på hver maskine var det en ad
gangen...

Fra : Hans

Dato : 25-01-02 19:34

"Dopedog KDC" <ronnie.drengen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
samme
> IP.
> Den ene computer kører Windows Millenium og den anden har både Millenium

Hvordan har du samlet de 2 maskiner til ADSL forbindelsen, via en hub eller
switch, og er du sikker på at du bruger de rigtige patchkabler - Lige ud til
maskinerne og snoet fra switchen til ADSL modemet, med mindre at du bruger
en uplink port på switchen.
mvh
Hans

Fra : Dopedog KDC

Dato : 25-01-02 19:55

"Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> maskinerne og snoet fra switchen til ADSL modemet, med mindre at du bruger

Ingen hub eller switch... blev prøvet hver for sig på ADSL !

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-01-02 20:25

> Ingen hub eller switch... blev prøvet hver for sig på ADSL !
>
> -Ronnie

Hør nu her, Dopedog:
HVORDAN skal de 2 maskiner kunne se hinanden? Du fortæller ikke, hvordan de
hænger sammen, når du netværker dem.
Du fortæller kun, at du har testet dem begge op imod din ADSL!
Er de (når der er nettet sammen) forbundet direkte med et cross-over-kabel
eller deles de i en deleenhed?

/Chr

Fra : Dopedog KDC

Dato : 25-01-02 20:37

"Christian Mygind" <mygindFjErN@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du fortæller kun, at du har testet dem begge op imod din ADSL!
> Er de (når der er nettet sammen) forbundet direkte med et cross-over-kabel

Forstår ikke helt hvad du mener med "når der er nettet sammen" men hvis du
mener NÅR de er på nettet sammen så har de ikke været det! De har været
afprøvet med ADSL H-V-E-R F-O-R- S-I-G!

Hvordan de 2 maskiner skulle kunne se hinanden?
Så'n at når jeg går ind i Andre computere skal man kunne se den anden
computer!

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 25-01-02 21:12

> [...]
>
> Hvordan de 2 maskiner skulle kunne se hinanden?
> Så'n at når jeg går ind i Andre computere skal man kunne se den anden

Hvis jeg forstår dig ret så kan du i øjeblikket vælge at have den ene
computer på ADSL, den anden computer på ADSL eller de to commputere på et
lokalt net uden Internetforbindelse.
Hvis dette er tilfældet skal du bruge et krydset kabel til at forbinde de to
computere.
Skal du både have et lokalnet og adgang til Internet samtidig skal du bruge
en router eller en switch (afhængig af dit ADSL-produkt). Du kan muligvis
også sætte et ekstra netkort i den ene og derefter dele dens
Internetforbindelse med den anden (hvis der skal være forbindelse ud af
huset fra begge maskiner)

Hvis det er noget andet du mener er jeg blank

Vh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-02 21:13

> [...]

> mener NÅR de er på nettet sammen så har de ikke været det! De har været

"På nettet sammen" = på netværket sammen. De skal være i et netværk, for at
kunne se hinanden!

> Hvordan de 2 maskiner skulle kunne se hinanden?
> Så'n at når jeg går ind i Andre computere skal man kunne se den anden
> computer!

Ja. Det kræver EN NETVÆRKSFORBINDELSE!

Nu er vi 3, der ret beset har stille samme spørgsmål - giver det ikke et
hint om, at du mangler at forklare noget?

Lad os et øjeblik glemme A-L-T om ADSL:
Du siger, at de 2 maskiner ikke kan se hinanden. Jeg spørger derfor: HVORDAN
ER DE FORBUNDET med hinanden?
Et direkte kabel imellem maskinerne eller igennem en hub/switch?

/Chr

Fra : Dopedog KDC

Dato : 25-01-02 23:38

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> wrote in message

> [...]
HVORDAN
> ER DE FORBUNDET med hinanden?
> Et direkte kabel imellem maskinerne eller igennem en hub/switch?

De er forbundet med et netværkskabel
Og jeg kan ikke få netværket til at du!
GLEM ADSL... og netværksledningen duer også,
for jeg havde en 3. computer herhjemme den anden dag, og der kunne jeg se
både den 3. computer, + den anden her i huset og de kunne også "se" mig!

-Ronnie

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 25-01-02 23:47

"Dopedog KDC" <ronnie.drengen@mail.dk> skrev i en > GLEM ADSL... og
netværksledningen duer også,
> for jeg havde en 3. computer herhjemme den anden dag, og der kunne jeg se
> både den 3. computer, + den anden her i huset og de kunne også "se" mig!

Hvordan har du indstillet protokollerne på de to maskiner?

Vh
Peter

Fra : Dopedog KDC

Dato : 26-01-02 00:48

"Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> netværksledningen duer også,
> >
> Hvordan har du indstillet protokollerne på de to maskiner?

Hvilke jeg har installeret eller .... ??

-Ronnie

--

Join me in death...

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-01-02 00:59

Dopedog KDC wrote:

> Hvilke jeg har installeret eller .... ??

Ronnie, du har læst de indlæg hvor de står de to maskiner skal have
forskellig IP-adresse, ikke?

> Join me in death...

Gladly!

Forresten kan jeg anbefale de IDG-hæfter der hedder "Introduktion til
netværk" og "Netværk i praksis". De kan fås i enhver boghandel og koster
omkring 90,- stykket.

--
"...in Spain!"

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 26-01-02 01:04

"Dopedog KDC" <ronnie.drengen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3c51eead$0$223> >

> Hvilke jeg har installeret eller .... ??

Submask etc.

VH
Peter

Fra : Dopedog KDC

Dato : 26-01-02 02:13

> "Dopedog KDC" <ronnie.drengen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c51eead$0$223> >

> Submask etc.
>
> VH
> Peter

Ok ... den ene har jeg prøvet med 100.100.0.1 og så dem anden med
100.100.0.2, har også prøvet med 192.168.0.1 på den ene og 192.168.0.2 på
den anden.
Submask (?) står på 255.255.255.0 på begge 2...

-Ronnie

--

Join me in death...

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-02 00:11

"Dopedog KDC" <ronnie.drengen@mail.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> De er forbundet med et netværkskabel

Jeg KAN ikke få dig til at give mig et entydigt svar
Jeg FORMODER derfor, at du bruger ET kabel mellem 2 maskiner, UDEN
switch/hub.

> Og jeg kan ikke få netværket til at du!

Det er nok fordi ...

> GLEM ADSL... og netværksledningen duer også,
> for jeg havde en 3. computer herhjemme den anden dag, og der kunne jeg se
> både den 3. computer, + den anden her i huset og de kunne også "se" mig!

.... at du dengang brugte en switch/hub - ellers kan 3 maskiner ikke se
hinanden. Det kabel du brugte dér var en "straight-trough" almindeligt
kabel. Skal du netværke to maskiner ALENE uden switch/hub skal du bruge et
krydset "Cross-Over" kabel.

/Chr (på vej i seng)

Fra : Dopedog KDC

Dato : 26-01-02 00:47

> [...]
>
> Jeg KAN ikke få dig til at give mig et entydigt svar
> Jeg FORMODER derfor, at du bruger ET kabel mellem 2 maskiner, UDEN

Det er rigtigt ja

> [...]
> hinanden. Det kabel du brugte dér var en "straight-trough" almindeligt
> kabel. Skal du netværke to maskiner ALENE uden switch/hub skal du bruge et

Der brugte vi et netværk/hub (netkort med inbygget hub)

-Ronnie

--

Join me in death...

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 01:57

> Der brugte vi et netværk/hub (netkort med inbygget hub)

BINGO!!!! - Der har du så løsningen - Altså var der en netværksenhed mere,
der samlede de 2 maskiner til ADSL forbindelsen. Det er netop dit problem
lige nu og her, at du ikke har en hub eller switch.

Hvis du har en TDC Bredbåndsforbindelse gør du følgende:

Ud og køb en switch - Forbind dit ADSL modem til switchen med et krydset
netværkskabel - Forbind de 2 maskiner til switchen med "lige igennem"
netværkskabler - I opsætningen for TCP/IP på de 2 maskiner vælger du "hent
automatisk en IP adresse", og samtidig installerer du NETBEUI protokollen på
begge maskiner - Så kan jeg garantere dig at begge maskiner kan køre ADSL og
de kan også se hinanden.
mvh
Hans

Fra : Dopedog KDC

Dato : 26-01-02 02:15

"Hans" <fast@2night.dk> wrote in message
> [...]

> begge maskiner - Så kan jeg garantere dig at begge maskiner kan køre ADSL

Hehe.. ja men begge maskiner skal ikke køre ADSL.. jeg skal kun bruge det
netværk til hvis jeg skal smække nogle filer over på den anden computer...

Kan man virkelig ikke køre netværk mellem 2 computer, bare med et kabel,
uden brug af HUB eller Switch eller noget... ?

-Ronnie

--

Join me in death...

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 03:11

> [...]
>
> Kan man virkelig ikke køre netværk mellem 2 computer, bare med et kabel,
> uden brug af HUB eller Switch eller noget... ?

Det er jo endnu mere enkelt - Et krydset kabel mellem maskinerne og for at
være sikker på at du ikke ramler ind i TCP/IP problemer, så brug NETBEUI
protokollen i stedet for. Fjern eventuelt en installeret IPX/SPX protokol,
for den har du ikke brug for, men lad opsætningen af TCP/IP være uændret.
Kører du Windows 98 på en af maskinerne skal du huske at vælge NETBEUI som
standardprotokollen.

Løsningen er dog enten eller - Du kan ikke køre ADSL på nogen af maskinerne
sålænge de er sat sammen på ovenstående måde, så er det et krav også kommer
du ikke udenom en hub eller switch.
mvh
Hans

Fra : Dopedog KDC

Dato : 26-01-02 12:27

> [...]
maskinerne
> sålænge de er sat sammen på ovenstående måde, så er det et krav også

Jeg takker... har hørt noget om at hvis jeg smækker et netkort mere i den
ene maskine, så kan begge computere køre ADSL, dog under forudsætning af at
den ene er tændt når den anden skal på... passer det ... ?

-Ronnie

--

Life was great at the age of five,
that was then, this is now...

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 15:48

> [...]
at
> den ene er tændt når den anden skal på... passer det ... ?

Ja, det kan du godt, men det forudsætter at den ene maskine kører med en
serverversion af windows, hvor du så sætter er route op mellem de 2 netkort.

Rent omkostningsmæssigt vil det være langt billigere at købe en lille
switch, og samtidig undgår du at skulle have en maskine kørende som router.

Efterhånden er vi så nået tilbage til vores udgangspunkt: Du skal have en
switch eller hub - Like it or not.

mvh
Hans

Fra : Dopedog KDC

Dato : 26-01-02 16:37

> [...]
router.

> Efterhånden er vi så nået tilbage til vores udgangspunkt: Du skal have en

Hehe ja så må jeg jo ud og investere i så'n en

Jeg takker mange gange Hans

-Ronnie

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-01-02 18:47

On Sat, 26 Jan 2002 15:47:39 +0100, "Hans" <fast@2night.dk> wrote:

> [...]
>serverversion af windows, hvor du så sætter er route op mellem de 2 netkort.

Det mener jeg nu ikke passer. Det virker også i fx Win 98 - og hvis
det er Win 98SE kan man bruge Internet Connect Sharing.

Det er altså ikke nødvednigt med en hub/switch. Om det ene eller det
andet er at foretræke afhænger lidt af, hvad man har behov for.

Fx kan der være en konflikt mellem ønsket om at alle kan være på
nettet uafhængigt af hinanden (hub/switch-løsning), og så ønsket om at
dele filer/printere, som så vil være tilgængelige for alle på
Internet.

<SNIP>

Mvh. Jørn

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 21:07

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> Det mener jeg nu ikke passer. Det virker også i fx Win 98 - og hvis
> det er Win 98SE kan man bruge Internet Connect Sharing.

Så vidt jeg husker virker denne shareform kun ved en dial-up forbindelse med
modem, og forbindelsen bliver desuden låst til IP 192.168.0.1 eller noget i
den stil, hvilket er ganske uforeneligt med en TDC ADSL BB forbindelse. Jeg
tror ikke den er brugbar her, men ellers har du ret.
mvh
Hans

Fra : tommy

Dato : 26-01-02 01:48

In article <3c51b40f$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Dopedog KDC"
<ronnie.drengen@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan de 2 maskiner skulle kunne se hinanden? Så'n at når jeg går ind
> i Andre computere skal man kunne se den anden computer!

Hør nu dope for sig og dog for sig.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-01-02 23:38

> Jeg har installeret IPX, TCP-IP og Netbeui på begge maskiner og de har
samme
> IP.

Prøv med forskelig IP...

--
Magnus

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-02 00:13

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv med forskelig IP...

Forbandet god ide - når din kabling er i orden er dette den næste
forudsætning. Kald den ene 192.168.1.1 (subnet 255.255.255.0) og den anden
192.168.1.2 (subnet 255.255.255.0).

/Chr