"Fugacity"
Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-01-02 14:43

Er der nogen, der kan forklarer mig, hvad gasser "fugacity" er? og
hvad det evt. hedder på dansk? og hvorfor man kan bruge det som et
udtryk for gassens kemiske potentiale?

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 25-01-02 18:15

Mikkel Gybel Jensen wrote:

>Er der nogen, der kan forklarer mig, hvad gasser "fugacity" er? og
>hvad det evt. hedder på dansk? og hvorfor man kan bruge det som et
>udtryk for gassens kemiske potentiale?

Kort forklaret er fugaciteten (aner ikke hvad det hedder på dansk - jeg
har kun hørt det omtalt som fugacitet) trykket justeret for manglende
idealitet. Fugaciteten forholder sig til gassens aktivitet således:
f/bar=a (fugacitetens standardtilstand defineres til 1 bar). Gassers
fugacitet=partialtryk når de opfører sig idealt. Håber det svarede lidt
på dit spørgsmål.

Christian

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 28-01-02 12:40

"Christian Kelstrup" <ckelstrup@get2netDOTdk> wrote in message

> Håber det svarede lidt på dit spørgsmål.

Det var meget fornemt, tak!

Mikkel