Skifte hardware, uden at reinstallere
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-01-02 10:32

Jeg skifter bundkort, ram og CPU i dag, men vil helst undgå besværet med at
reinstalleret Windows XP, hvis det overhovedet er muligt.

Men kan jeg det?

Jeg har tænkt mig at installere det nye bundkorts drivere på den gamle
konfiguration, sådan at driverne er klar, når kortet sættes i. Endvidere
har jeg tænkt mig at vælge en simpel IDE-driver, sådan at der ikke bliver
problemer med diskene.

Tror I, det vil virke, og er der eventuelt andet, jeg bør gøre?

Fra : SA

Dato : 25-01-02 10:39

Yep, det kan man godt. Det kræver dog noget arbejde!

Bemærk, min Windows er på Engelsk!

Efter "skiftet" skal du skal først og fremmest starte op i safe mode.
Herefter skal du ind i "system properties" og "device manager" og minimum
slette alt under "system devices". Slet også "harddsisk controllers" og
andet du mener kan have relation til det gamle bundkort, f.eks. USB devices.
Herefter kan du genstarte, og lade Windows automatisk finde det nye
hardware/drivere.

Dette har jeg prøvet et par gange, og det har virket!

/SA

Fra : Peter Rinder

Dato : 25-01-02 10:49

> Jeg skifter bundkort, ram og CPU i dag, men vil helst undgå besværet med
at
> reinstalleret Windows XP, hvis det overhovedet er muligt.
>
> Men kan jeg det?

Jeg tror næsten det giver ligeså meget bøvl, at rode med drivere til
bundkortet, som det vil gøre at installere XP forfra.
Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes aldrig det har været så nemt at
installere windows som med XP.
Jeg ville desuden altid foretrække en clean install end en, hvor der ligger
alle mulige gamle drivere og spøger.

/Peter

Fra : TDA

Dato : 25-01-02 12:02

Jer er enig med Peter, clean install er det bedste.
Har selv lige skiftet bundkort og det gik helt i kage, Xp ville slet ikke
starte op.
Din ide er fin nok, og kan også godt lade sig gøre, jeg har selv gjort det
nogle gange.
Men for at være helt sikker, ren installation, så ligger der ikke noget og
roder, som kan forstyrre systemet.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-01-02 13:00

Christian R. Larsen says in dk.edb.hardware:
> Jeg skifter bundkort, ram og CPU i dag, men vil helst undgå besværet med at
> reinstalleret Windows XP, hvis det overhovedet er muligt.

Prøv at kigge på
us;Q314070 >
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-01-02 19:16

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> Jeg havde tænkt mig at installere det nye bundkorts drivere på den gamle
> konfiguration, sådan at driverne er klar, når kortet sættes i. Endvidere
> havde jeg tænkt mig at vælge en simpel IDE-driver, sådan at der ikke
bliver
> problemer med diskene.

Og det virkede altså fint.