sabbath
Fra : ssm

Dato : 25-01-02 07:56

Er sabbath'en lørdag?

søren

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-01-02 10:14

"ssm" <ssm@io.dk> mælte sligt:

>Er sabbath'en lørdag?

Ja

Fra : J.Vestergaard

Dato : 25-01-02 20:30

"ssm" <ssm@io.dk> wrote in message news:a2qvhc$447$1@news.cybercity.dk...
> Er sabbath'en lørdag?

Solnedgang fredag til solnedgang lørdag

Mvh JV

Fra : Erik Larsen

Dato : 25-01-02 13:55

"J.Vestergaard" <jvestergaard@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3c51328c$0$95359$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "ssm" <ssm@io.dk> wrote in message news:a2qvhc$447$1@news.cybercity.dk...
> > Er sabbath'en lørdag?
>
> Solnedgang fredag til solnedgang lørdag

Hvad så nord for polarcirklen sidat i december. Ingen stjernetegn står op,
ingen dag oprinder, det hele må se lidt sort ud, og en meget lang sabat hvis
den sidste solstråle er på en fredag? (and no smily)

Erik L

Fra : Live4Him

Dato : 25-01-02 17:07

"ssm" <ssm@io.dk> wrote in message news:a2qvhc$447$1@news.cybercity.dk...
> Er sabbath'en lørdag?

Gælder kun for jøderne - ikke os.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-01-02 21:07

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "ssm" <ssm@io.dk> wrote in message

> Gælder kun for jøderne - ikke os.

Hvor står det?

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 25-01-02 23:36

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor står det?

Jesus siger det, i to af evangelierne.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-01-02 16:42

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jesus siger det, i to af evangelierne.

Hvor præcist er det at Jesus siger at sabbaten KUN er for jøderne?

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 27-01-02 16:38

Andreas Falck wrote:

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor præcist er det at Jesus siger at sabbaten KUN er for jøderne?

Tjae efter min personlige opfattelse står det ingen steder. Det eneste
Jesus siger er at han er herre over sabbatten, men det er jo en helt
anden sag. I princippet burde vi kristne vel også holde helligdag om
lørdagen. Hvorfor tror i måske at Jesus først stod op fra de døde søndag
morgen. Det var da selvfølgelig fordi lørdag var helligdag og derfor
ikke måtte bruges til arbejde.

MVH
Benjamin R. Giversen

Fra : Live4Him

Dato : 27-01-02 17:02

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> wrote in message
> Hvorfor tror i måske at Jesus først stod op fra de døde søndag
> morgen. Det var da selvfølgelig fordi lørdag var helligdag og derfor
> ikke måtte bruges til arbejde.

Mener du det seriøst eller er det en joke ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-02 17:26

> "Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> wrote in message

> Mener du det seriøst eller er det en joke ?

Hvorfor skulle det være en joke? Det passer da helt fint ind i den
bibelske terminologi, at ligesom Jesus hvilede på sabbatsdagen efter
skabelsen, således hvilede han i graven på sabbatsdagen efter
fuldførelsen af frelsesværket.

Men du har ikke svaret mig på, hvor der står at sabbaten kun er for
jøderne! Er det fordi du ikke kan finde et sådant sted i Bibelen?

Iøvrigt kan jeg heller ikke se at du har svaret på følgende:

Fra : Live4Him

Dato : 27-01-02 18:27

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men du har ikke svaret mig på, hvor der står at sabbaten kun er for
> jøderne! Er det fordi du ikke kan finde et sådant sted i Bibelen?

Jesus arbejdede på sabbaten og forsvarede sig ret til at gøre det. Når Jesus
i den sammenhæng slår fast at mennesket er herre over sabbaten, så ligger
der i det at vi selv må bestemme hvilken dag vi vil arbejde og hvilken dag
vi holder fri. Sabbaten er til for mennesket.

Luk 6,1-5
Luk 13,10-16

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-01-02 18:41

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote:

[ ... ]

> Jesus arbejdede på sabbaten og forsvarede sig ret til at gøre det.

Hvilke regler for sabbatshelligholdelse overtrådte Jesus? Guds regler
eller farisæernes? Og har Jesus noget steds udtalt at dette var
ensbetydende med at sabbaten var blevet afskaffet?

> Når Jesus i den sammenhæng slår fast at mennesket er herre
> over sabbaten,

Jeg går ud fra at dette må være en svipser fra din side, for i min
Bibel står der ingen steder at MENNESKET er herre over sabbaten!

> så ligger der i det at vi selv må bestemme hvilken dag vi vil
> arbejde og hvilken dag vi holder fri. Sabbaten er til for
> mennesket.

Ud fra præcis hvilken formulering i Jesu omtale, og anvendelse, af
sabbaten udleder du dette postulat? Jeg finder den ingen steder!

> Luk 6,1-5
> Luk 13,10-16

Der er da intet i disse vers der fortæller noget som helst om at Jesus
har afskaffet sabbaten! Kun at Jesus ikke rettede sig efter
farisæernes hjemmestrikkede regler for sabbatshelligholdelse.

Tror du ikke på en bogstavelig skabelsesuge bestående af almindelige
bogstavelige 24-timers døgn? Det mener jeg da forøvrigt du har givet
udtryk for at du har!

Og så var der forøvrigt et par andre spørgsmål du endnu ikke har
besvaret!

Fra : Live4Him

Dato : 27-01-02 19:42

> Hvilke regler for sabbatshelligholdelse overtrådte Jesus? Guds regler
> eller farisæernes? Og har Jesus noget steds udtalt at dette var
> ensbetydende med at sabbaten var blevet afskaffet?

I bund og grund er det et spørgsmål om lov kontra evangelium.
Du siger at vi er forpligtet til at overholde sabbaten. Jeg siger at en
kristen ikke er forpligtet af nogen lov overhovedet. Hele loven, også den om
sabbaten, er indeholdt i kærlighedsbudet :

"Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker
andre, har opfyldt loven. Budene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke
begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst
andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig
selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens
fylde." Rom 13,8-10.

Den kristne er kaldet til frihed.
Det er ikke frihed at forkynde at vi skal overholde loven om sabbaten.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-02 18:27

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> I bund og grund er det et spørgsmål om lov kontra evangelium.

Hvor ser du at Jesus forkyndte en evangelium CONTRA lov?

> Du siger at vi er forpligtet til at overholde sabbaten. Jeg siger
> at en kristen ikke er forpligtet af nogen lov overhovedet.

Altså siger du at det er tilladt at lyve, stjæle, myrde og bedrive
hor?

> [...]
> jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig selv.«
> Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden

Ja, hvor har Paulus ret. Kærligheden til næsten gør ikke næsten noget
ondt, - det er jo lige præcis det der er indholdet af, og budskabet i,
Guds 10 bud! Derfor er kærlighed lovens opfyldelse, for har du
kærligheden i dit hjerte gør du heller ikke noget af det, de 6 sidste
bud siger du ikke må. Se så enkelt er det.

Er du frelst (omvendt) og har modtaget Jesus i dit hjerte, er der
ingen af de sidste 6 bud, du med vilje, fuldt overlæg, og efter
planlægning, du således vil overtræde, - for hvis du gjorde dette
ville du jo netop ikke have Jesus, og Guds kærlighed, i dit hjerte.
Kan du se sammenhængen mellem kærligheden og Loven, mellem Jesu
evangelium og Loven. De er to alen ud af samme stykke, - de er viklet
ind i hinanden som ærtehalm. Der er ingen modsætning mellem dem.

Dette var om de 6 sidste bud, der handler om relationerne mennesker
imellem.

> Den kristne er kaldet til frihed.

Frihed til hvad? Til at forsætte med leve i synd, hor, tyveri, drab
osv.? Læs engang til hvad jeg skrev lige ovenfor!

Mon ikke der er tale om, at vi er kaldet til frihed fra synden og
syndens herredømme, snarere end frihed til at kunne synde alt det vi
måtte lyste?

> Det er ikke frihed at forkynde at vi skal overholde loven
> om sabbaten.

Det er heller ikke frihed at vi ikke må stjæle, lyve, bedrive hor,
myrde osv.

De 4 første bud handler om vort forhold til Gud, lige som de sidste 6
bud handler om vort forhold til mennesker. Lige som kærligheden i sin
natur opfylder de sidste 6 bud, opfylder kærligheden til Gud de første
4 bud. Har du (og jeg og alle andre) den sande kærlighed til Gud, har
vi intet ønske om at gøre noget i strid med Guds bud, hverken de 4
første der handler om vort forhold til Gud, eller de sidste 6 der
handler om vort forhold til mennesker.

Der er ingen konflikt mellem evangeliet og Guds Lov. Der hvor der kan
opstå en konflikt er når mennesker stiller overholdelse af loven op
som et krav for frelse, - altså kræve frelse på grundlag af gerninger.
Vi kan aldrig frelses på grundlag af vore gerninger. Vi frelses alene
ved tro af nåde, Guds er gaven, det skyldes ikke os selv, som Paulus
udtrykker det.

Men Guds frelsesgave til os giver os ingen ret til at kræve frelse
hvis vi samtidig insisterer på at kunne leve videre med bevidste
syndige handlinger, såsom hor, tyveri, løgn og drab, tilbedelse af
afguder osv.

Lovens formål er at vise os hvad der er Guds vilje. Der står at vi
skal være Kristi efterfølgere, - og det gør vi jo bedst ved at gøre
Guds vilje, - og denne vilje er udtrykt i det spejl vi har fået til at
vise os hvad synd er, nemlig loven. Spejlet (Loven) kan vise os hvor
beskidte og snavsede (syndige) vi er, men spejlet (Loven) kan aldrig
gøre os rene (fjerne synden), det kan kun Jesus. Kan du se møsteret og
sammenhængen mellem spejlet (Loven) og Jesu evangelium. De er to sider
af samme sag. Jesus kom jo ikke for at frelse os I vore synder, men
for at frelse os FRA vore synder. Ved hjælp af den kraft Jesus giver
os gennem Helligånden, giver han os mulighed for at vokse i vor tro,
at vokse op til at modtage mere og mere af Jesu karakter. Der står jo
at vi får del i Guddommelig karakter gennem vor frelse, vi får altså
del i Jesu natur. Jesu natur, som jo med glæde opfyldte Guds Lov, er
den natur han vil gøre os delagtige i.

Sådan hænger læren om frelse ved tro sammen! Sådan er det at
kærligheden er lovens opfyldelse! Man overholder altså ikke Loven for
at OPNÅ frelse, men fordi man har modtaget frelsen, og dermed har Jesu
kærlighed i vore hjerter, gør vi som Johannes skriver: "Dette er
kærlighed til Gud, at vi holder hans bud; og hans bud er ikke
byrdefulde", 1. Joh. 5, 3.

Læs hele 1. Johannes' brev og se hvordan Johannes kæder evangelium,
kærlighed og Guds Lov sammen til et sammenhængende hele.

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-01-02 20:05

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse

Den svarede jeg på men du havde ikke nogen indvending (ApG 2)

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-02 07:58

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse

> Den svarede jeg på men du havde ikke
> nogen indvending (ApG 2)

Hvor i Apg. 2 står der noget om at de væltede rundt på gulvet og
gryntede som en flok juleglade grise?

Fra : Erik Larsen

Dato : 28-01-02 12:37

> Hvor i Apg. 2 står der noget om at de væltede rundt på gulvet og
> gryntede som en flok juleglade grise?

Nu er det et nyt spørgsmå du stillerl og jeg ved nok hvor du får disse
dyrelyde fra, men dit første spørgsmål var anderledes bibelsk og der
henvender du dig til ApG 2 for at få dit svar.

Desuden havde jeg for mange år siden en bekendt, der når hun talte i nye
tunger lød som en høne der var ved at lægge æg, hun bad Jesus om at få en nu
sprog og det gav Gud til hende. Det skete før disse dyrelyde du hentyder
til, var omtalt i Danmark for første gang.

Erik L

Fra : J.Vestergaard

Dato : 28-01-02 21:18

> Hvor står det?

Jeg synes at spørgsmålet om overholdelse af sabbath er spændende, men jeg
mener at svaret (omend indirekte) står i nedennævnte citat fra ApG 15:

Da de tav, tog Jakob ordet og sagde: »Brødre, hør på mig! Simeon har
fortalt, hvordan Gud allerede har sørget for at skaffe sig et folk af
hedninger for sit navn. Og det stemmer overens med profeternes ord, sådan
som der står skrevet: >Derefter vender jeg tilbage og genopbygger Davids
faldne hytte; jeg genopbygger det, der er revet ned, og genrejser den, så at
de øvrige mennesker kan søge Herren, alle de folk, som mit navn er nævnt
over, siger Herren, som har gjort dette kendt fra evighed af.< Derfor mener
jeg, at vi ikke skal skabe vanskeligheder for de hedninger, der vender om
til Gud, men skrive til dem, at *de skal holde sig fra besmittelse med
afguder og fra utugt og fra kød af kvalte dyr og fra blod*. For Moses har
fra gammel tid sine forkyndere i alle byer og læses op i synagogerne hver
eneste sabbat.«

Holder man for stædigt på at sabbathsoverholdelse også er for
hedningekristne, har man ikke forstået NT, men læser det som en
"forlængelse" af Mose lov! - og da er man lovisk!

Mvh
Jørgen V

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-02 12:34

> [...]
> hedningekristne, har man ikke forstået NT, men læser det som en
> "forlængelse" af Mose lov! - og da er man lovisk!

Tror du virkelig at det er så enkelt?

Har du gennemtænkt konsekvenserne af den konklussion du her når frem
til? Jeg tror det næppe!

Konsekvensen er nemlig, at som vi ikke længere behøver at tage os af
sabbatsbudet, behøver vi heller ikke længere at tage os af nogen som
helst af de andre bud. Vi kan altså, uden at risikere at gå fortabt,
bedrive hor og utugt, lyve, stjæle og slå ihje. Vi kan svindle og
bedrage alt det vi vil, - i fuld forvisning om at vi under alle
omstændigheder bliver frelst - for loven gælder jo ikke mere - den er
sat ud af kraft, og Gud har ikke længere noget krav mod os. Der findes
ikke længere noget der vil kunne betegnes som synd. Og resultatet må
derfor blive at al tale om at omvende sig fra sin syndige vej for
stedse må forstumme. Hvad skal vi dog omvende os fra, når der ikke
længere er noget der med rette kan kaldes synd.

Fra : J.Vestergaard

Dato : 28-01-02 22:38

> [...]
> længere er noget der med rette kan kaldes synd.

***de skal holde sig fra besmittelse med
afguder og fra utugt og fra kød af kvalte dyr og fra blod*** - for nu at
citere Skriften endnu engang!!! Så ingen "carte blanche" til netop afguder,
utugt, kød af kvalte dyr og blod!

Men sagen er vel at mange bygger "kristelige" systemer, som i bund og grund
er loviske. De må så have forklaret hvor grænsen går for alt muligt, og
derved cementeres loviskheden. Jeg kunne nævne adskillige af sådanne loviske
kirker, men så bliver jeg vist stenet

I parantes (jeg har engang været i et sådan lovisk samfund, nu forstår jeg
meget mere af galaterbrevet.)

Men spørgsmålet er egentlig uegnet i dette forum!

Mvh
Jørgen

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-01-02 17:37

> [...]

> citere Skriften endnu engang!!! Så ingen "carte blanche"
> til netop afguder, utugt, kød af kvalte dyr og blod!

Ja, og derudover er alt andet tilladt - vi kan altså roligt og med god
samvittighed bedrive hor, myrde, stjæle og lyve, - for det blev ikke
forbudt på apostelmødet.

Men hvordan i alverden kan disse apostle tillade sig overhovedet at
forbyde noget som helst, når nu altså loven er ophævet, fjernet,
ugyldig og naglet til korset? Hvordan kan de dog tillade sig
overhovedet at stille krav krav om at nogen ikke må gøre noget, -
derved sætter de jo Kristi lovnaglende værk ud af kraft og trælbinder
os igen under lovkrav.

> [...]
> går for alt muligt, og derved cementeres loviskheden. Jeg kunne
> nævne adskillige af sådanne loviske kirker, men så bliver jeg

Af hvem dog!

> I parantes (jeg har engang været i et sådan lovisk samfund, nu
> forstår jeg meget mere af galaterbrevet.)

tros- og kirkesamfund der forkynder frelse ved loven forkynder jo
heller ikke et rent og sandt evangelium. Men de gør altså heller ikke
dem der forkynder at loven slet ikke gælder mere!

> Men spørgsmålet er egentlig uegnet i dette forum!

Jeg gider ikke diskutere specifikke kirker og trossamfund, - men gerne
tage en debat om specifikke lærepunkter.