Hvilken Router (cisco 667 eller SOHO) og h~
Fra : MOA

Dato : 24-01-02 21:40

Hej NG

Jeg står over for at skulle investere i en ADSL opkobling, og har
efterhånden fundet ud af at det skal være hos tiscali. Nu er det sådan at
man selv kan vælge hvilken router man vil have med, og så ville jeg blot
høre om der var nogen der har erfaringer med følgende modeller:

Cisco 667
Cisco SOHO

Hvad er forskellen (andet end at SOHO'en er 30 kr. dyre om måneden?) og er
der nogen der har personlige erfaringer med ovenstående produkter?

Jeg har fra en bekendt hørt at 667'er modellen kan give nogle problemer med
konfiguration, men hvilken?

Jeg skal bruge forbindelsen til et mindre lan netværk med en spilserver, en
ftpserver + 2 alm. computere.

Dette leder mig så til mit næste spmg. idet jeg også har tænkt mig at købe
en switch til mit netværk.

Som det ser ud nu overvejer jeg meget kraftigt at købe en netgear FS-108ge 8
ports 10/100mbit model til godt 850 kr. Har overvejet 3com men det er temlig
dyrt, skal af med godt 1300 kr. for en tilsvarende 8 ports (officeconnect
dual speed 8), men kan det betale sig??

Nogen der har erfaringer med de to forskellige modeller?

MOA

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-01-02 23:58

On Thu, 24 Jan 2002 21:40:25 +0100, "MOA" <Fup@ogsnyd.dk> wrote:

> Jeg står over for at skulle investere i en ADSL opkobling, og har
> efterhånden fundet ud af at det skal være hos tiscali. Nu er det
> sådan at man selv kan vælge hvilken router man vil have med

SOHO 77 er en generation nyere og kører med Ciscos eget kommando-
linieinterface (IOS CLI), som det kendes fra alle deres andre
routere.

Jeg synes, SOHO 77 er ekstremt meget nemmere at konfigurere end
677, der benytter det rædselsfulde CBOS operativsystem og CLI.

677 er desuden erklæret død, så man skal ikke forvente nogen
særlig yderligere udvikling på det produkt, mens SOHO 77 vil få
nye features i årevis.

SOHO 77 er mere avanceret end 677 stort set hele vejen rundt. IOS
er et gammelt og meget 'rigt' router-operativsystem.

> [...]
> dyrt, skal af med godt 1300 kr. for en tilsvarende 8 ports (officeconnect

Nej. I den prisklasse, du bevæger dig, er der i praksis ingen
forskel på switchene.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans

Dato : 25-01-02 00:24

"MOA" <Fup@ogsnyd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
temlig
> dyrt, skal af med godt 1300 kr. for en tilsvarende 8 ports (officeconnect

Jeg ville til enhver tid købe 3Com switchen, selv om den er noget dyrere.
Det kan spare dig for en del "uforklarlige hovsaer" undervejs. Disse
fænomener med de billige switche er oplevet mange gange.
mvh
Hans

Fra : MOA

Dato : 25-01-02 14:59

Takker for de gode kommentarer!

MOA

Fra : wheeeeeeee

Dato : 25-01-02 16:56

snip
> Jeg ville til enhver tid købe 3Com switchen, selv om den er noget dyrere.
> Det kan spare dig for en del "uforklarlige hovsaer" undervejs. Disse
> fænomener med de billige switche er oplevet mange gange.

Man kan få billige switches til ca. 500 kr. 8 port. Jeg har selv brugt en
RubyTech og har ikke haft problemer. Mange har brugt de billige switches
uden problemer.

Mit råd: Køb en billig switch fx RubyTech eller TRENDNet. Hvis det skulle
ske at en af dem gik i stykker kan du købe en ny. Eller køb 2 for 500 kr. i
stedet for 1 3com til >1000kr. Til hjemmebrug er de billige tilstrækkelige.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-01-02 13:54

"wheeeeeeee" <huiiiiiii@huiiiiiii.dont.spam.me.com> skrev:
> Man kan få billige switches til ca. 500 kr. 8 port. Jeg
> har selv brugt en RubyTech og har ikke haft problemer.
> Mange har brugt de billige switches uden problemer.

Jeg har 2 stk. Rubytech 8 ports og har endnu ikke haft
nogle problemer med dem, de funker bare.

Venligst
Mikael

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 25-01-02 23:47

On Fri, 25 Jan 2002 00:24:25 +0100, Hans wrote:

> [...]
> Det kan spare dig for en del "uforklarlige hovsaer" undervejs. Disse
> fænomener med de billige switche er oplevet mange gange.

Til hobby brug kan det være et fedt. Selv kan jeg kun anbefale Netgear
switche, min FS105 kører upåklageligt.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F