IDE controllere
Fra : Anders Jørgensen

Dato : 24-01-02 20:15

Hej igen... (har skrevet her før, men har ikke fået tjekket om der var svar)

Jeg har tilsyneladende tre slags IDE controllere; en "primary IDE
controller(single fifo)", en "secondary (single fifo)" og en "Standard Dual
PCI IDE controller"...

Efter montering af ny harddisk gik det hele i Morten Korch, så nu virker
primary og secondary controllerne ikke.... hvad betyder "single fifo" i
øvrigt?

Der står følgende under egenskaber for IDE controllerne:

"Denne enhed er enten ikke til stede, virker ikke, eller driverne er ikke
installerede. (Code 10). Prøv at installere de nyeste drivere til denne
enhed."

Dog får jeg at vide, at den bedste driver er installeret når jeg vil
opdatere... nogen forslag til hvordan jeg kan løse problemet??? Eftersom det
har virket førhen, må det jo være den rigtige driver der er installeret,
eller...???

Begge harddiske fungerer fint, men mit cd-rom drev virker ikke (sidder på
secondary IDE). Jeg har i øvrigt en scsi-brænder siddende - kan den have
noget at sige?

Håber meget på svar...!

Anders J.

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 24-01-02 21:00

Anders Jørgensen wrote:

> Jeg har tilsyneladende tre slags IDE controllere; en "primary IDE
> controller(single fifo)", en "secondary (single fifo)" og en "Standard Dual
> PCI IDE controller"...

Kan vi lige få bundkort mærke+model, bios ID, harddiske mærke+model,
cdrom+brænder mærke+model, og især hvor de controllere er; enten er
primary og secondary, eller den dual, integreret i bundkortet.
Eller måske er alle en del af bundkortet..

Fra : Anders Jørgensen

Dato : 25-01-02 13:24

> Kan vi lige få bundkort mærke+model, bios ID, harddiske mærke+model,
> cdrom+brænder mærke+model,

Yeps... sorry... tænkte mig vist ikke lige om...!

Nu er jeg ikke den store fessor til det her, men jeg skal prøve at besvare
så vidt muligt!

Bundkortet er vist en slags "no-name", men det hedder MS-6167 ATX IR1 (AMD
athlon processor)
CD-Rom: Tilsyneladende no-name, men der står "AOpen Model: CD952E/AH" på
drevets overside.
CD-Brænder: Hmmm... no-name igen.. kan ikke lige se nogen modelbetegnelse..
Bios: ID??? Hvad er det?? Det er en Award Bios... v6.00PG står der når jeg
starter (noget med Award Modular... osv.)
Harddiske: Fujitsu M1636 og Quantum Bigfoot TX4 (noget sløvt bras i øvrigt!)

>og især hvor de controllere er; enten er
> primary og secondary, eller den dual, integreret i bundkortet.
> Eller måske er alle en del af bundkortet..

Sidder i bundkortet... jeg kan bare ikke lige se nogen "dual"....

Håber det hjalp.... jeg tager gerne imod instruktion i at finde Bios ID...
Hvis det er til nogen hjælp, kan jeg sige, at IRQ 14 både har Primary IDE
controller og Dual controller og IRQ 15 har secondary og dual..... normalt??

Mvh. Anders