Bedste rescue-CD?
Fra : Allan Olesen

Dato : 24-01-02 18:27

Jeg har brug for at boote nogle computere og undersøge filsystemet
(FAT32), uden at der bliver skrevet noget som helst til harddisken.
Jeg gider ikke bøvle med DOS-disketter, og jeg vil også helst være fir
for at pille harddiskene ud, så jeg har i stedet forsøgt mig med
rescue-funktionerne på et par distributioners installations-CD'er:

Progeny Debian 1.0:
Har ikke nogen egentlig rescue-funktion, men hvis man booter fra
CD'en, kan man hoppe over i en anden terminal og derfra arbejde i en
prompt. Kommandosættet er dog meget begrænset - f.eks. mangler fdisk,
som ellers er meget rar at have, når man skal have overblik over
harddiskens partitioner.

RedHat 7.2:
CD'en kan bootes i rescue mode. Ser ud til at indeholde en del flere
kommandoer (dog mangler f.eks. 'vi', som ellers er berømt for altid at
være til stede på enhver *n*x). Ved et nærmere eftersyn viser det sig
dog, at kommandoerne kun er medtaget i meget barberede versioner, hvor
mange af de normale options ikke fungerer. Hvis jeg f.eks. i en normal
linux vil have fuld listning på alle filer, som er rettet inden for de
sidste 30 dage, kan jeg skrive
find / -mtime 30 -type f -exec ls -pl {} \;
Det virker ikke i rescue-mode, tilsyneladende fordi -exec ikke forstås
af find. (xargs virker, men kombinationen af mig, xargs og
mellemrums-fyldte filnavne er rigtig dårlig.)

Så mit spørgsmål er:
Findes der et rigtigt godt rescue-CD-image, som kan downloades?
Det må såmænd gerne være dedikeret til denne funktion, så man ikke har
alle de forstyrrende .deb- eller .rpm-pakker til at tage plads på
CD'en. Der burde jo være plads til en særdeles veludstyret linux på
650 MB, i hvert fald hvis man undlader alle servere og GUI.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-01-02 19:17

Allan Olesen wrote:

> [...]
> CD'en. Der burde jo være plads til en særdeles veludstyret linux på
> 650 MB, i hvert fald hvis man undlader alle servere og GUI.

Du behøver ikke CDROM'er, faktisk kan det ligge på en floppy:

http://www.toms.net/rb/

http://trinux.sourceforge.net/

Og endelig google.com:

http://directory.google.com/Top/Computers/Software/Operating_Systems/Linux/Distributions/Tiny/Floppy_Sized/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-01-02 19:29

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> rescue-funktionerne på et par distributioners installations-CD'er:

> Findes der et rigtigt godt rescue-CD-image, som kan downloades?

Du kan starte med en af de her enkeltdiskettesdistributioner. Der er
op til flere der er ganske anvendelige.

Ellers ser det her interessant ud.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-01-02 19:59

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> CD'en. Der burde jo være plads til en særdeles veludstyret linux på
> 650 MB, i hvert fald hvis man undlader alle servere og GUI.

650MB, hvad skal du dog med alt det når LBT kan være på en lille
cd. <http://lbt.linuxcare.com/> har redet min dag mere end en gang.

De har også links til at række andre ligende projekter.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-01-02 09:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>650MB, hvad skal du dog med alt det når LBT kan være på en lille
>cd. <http://lbt.linuxcare.com/> har redet min dag mere end en gang.

Hentet. Brændt på 40 sekunder. Fantastisk værktøj. Jeg havde absolut
ikke regnet med en rescue-CD med automatisk konfiguration af X og
netværk. Nu skal jeg bare have købt mig nogle CD-medier i
kreditkort-størrelse. Takker.

Også tak til I andre, der har svaret. Jeg vil dog indrømme, at jeg er
skeptisk over for rescue-disketter af flere grunde:
- Dem, jeg har prøvet, har altid indeholdt for få eller for
begrænsede kommandoer. Så jeg tvivler på, at jeg vil komme
ret meget længere med en rescue-diskette end med min Progeny
i rescue mode. Og det er ikke godt nok.
- Disketter booter alt for langsomt.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-01-02 21:00

Allan Olesen wrote:

> - Disketter booter alt for langsomt.

Men virker på alle maskiner, incl. de bios'er der ikke kan boote fra cdrom.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 24-01-02 22:56

Allan Olesen wrote:

> Så mit spørgsmål er:
> Findes der et rigtigt godt rescue-CD-image, som kan downloades?

Knoppix kan bruges som rescue-CD, men hvis det er det eneste du skal
bruge den til er det vildt overkill.

Det er lykkedes tyskerne at presse 1.7 GB ned på en CD, så her er der
faktisk blevet plads til alt. Regulær imponade.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.