Mouseover tooltip
Fra : Troels

Dato : 24-01-02 13:34

Jeg skal have lavet så når jeg kører musen hen over et billede
eller en tekst, skal der komme en forklaring af linket i en boks,
ikke den klassiske gule, men fx et TD hvor teksten bliver
opdateret.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-01-02 13:39

"Troels" <tl@c.dk> wrote in message news:a2ov08$t15$1@sunsite.dk...
> [...]
> eller en tekst, skal der komme en forklaring af linket i en boks,
> ikke den klassiske gule, men fx et TD hvor teksten bliver

<http://hjem.get2net.dk/moonduck/test/tooltip.htm>

PS: Der skal indoporeres en document.getElementById metode før scriptet
virker i alle browsere.

--
Jakob Andersen

Fra : troels

Dato : 24-01-02 17:04

Jo tak, men jeg vil gerne have det så det samme felt blev skiftet ud
istedet for flere forskellige <SPAN>'s så bare en enkelt.

På forhånd tak

Troels

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-01-02 17:20

"troels" <tl@c.dk> wrote in message news:a2pb8s$siv$1@sunsite.dk...
> Jo tak, men jeg vil gerne have det så det samme felt blev skiftet ud
> istedet for flere forskellige <SPAN>'s så bare en enkelt.

Mit sidste forslag kombineret med Allan Vebels eksempel:

<http://www.vebel.dk/test/neo/noproblem.htm>

Burde give dig et godt grundlag.

--
Jakob Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-01-02 00:52

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev

> Mit sidste forslag kombineret med Allan Vebels eksempel:
> <http://www.vebel.dk/test/neo/noproblem.htm>

Det samme princip har jeg brugt på www.danmarkshavn.dk til
hover på menuen - bare brugt på en lidt anden måde.

Det fungerer i IE4 til IE6, NN4 - NN6 og Opera5 - og validerer.

En måde at lave hover i NN4

Bare rolig - det kommer i en frames-fri udgave en dag.

--
Allan

Fra : Borge

Dato : 27-01-02 00:00

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Det samme princip har jeg brugt på www.danmarkshavn.dk til
> hover på menuen - bare brugt på en lidt anden måde.
>
> Det fungerer i IE4 til IE6, NN4 - NN6 og Opera5 - og validerer.
>
> En måde at lave hover i NN4

Virkelig genialt, det har jeg bare ventet på.

Jeg kan ikke lige se hvordan du har undgået border på billederne i
Netscape 4, her virker img {border: none} jo ikke?

Borge

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-02 00:29

"Borge" <borge_jensen@get2net.dk> skrev

> Virkelig genialt, det har jeg bare ventet på.

Tak!

> Jeg kan ikke lige se hvordan du har undgået border på
> billederne i Netscape 4, her virker img {border: none} jo
> ikke?

Det er jo netop det der er det smarte ved at kunne anvende
forskellige css-filer til de enkelte browsere. I dette tilfælde har
jeg brugt:

a:link,a:visited,a:active{
background:transparent;
color:#2030d0;
}

hvor color:#2030d0; (blå) er den samme som baggrundsfarven,
hvor teksten ellers er hvid - men i NN4 ville det give en hvid ramme
om disse billeder der er brugt til links - og det ser jo ikke så kønt
ud.

I de 2 andre css-filer har jeg bare brugt img{border:none}, som
også IE4 forstår. IE4 forstår faktisk det meste - det er kun ganske
få ting jeg har måttet lave på en anden måde - medens NN4 er den
slemme pige i klassen.

--
Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-02 01:14

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev

> Mit sidste forslag kombineret med Allan Vebels eksempel:
> <http://www.vebel.dk/test/neo/noproblem.htm>
> Burde give dig et godt grundlag.

Det skal siges at omtalte script kræver at siden har en bestemt
position, da der er brugt position:absolute;.

De enkelte billeder, der er lagt i posiotioneret <div>, kan naturligvis
flyttes hen hvor de skal være (og bruges som link), men hvis siden
er centreret vil det ikke passe i alle skærmopløsninger og browser-
størrelser.

Tager man hensyn til dette, er det en genial ting af bruge - se igen
www.danmarkshavn.dk, hvor det er brugt på menuen.

Jeg har set scriptet anvendt med position:relative; - og her går det
helt galt Det er da muligt at det kan tilpasses?

--
Allan