Antivirusprogram...ja/nej ?
Fra : Hans Paulin

Dato : 24-01-02 11:06

Har nu været på nettet i 3/4 år som en glad newie - stort set uden et
antivirusprogram - og uden at få en virus...endnu!!... (tjekkede i går
online ved "Panda active scan")...men er lidt nervøs for at skulle få
problemer...

Sender af og til et par mails til vennerne og besøger et par hjemmesider en
gang imellem (mest "officielle"), men bruger mest tid på usenet, som jeg
"opdagede" for en 3 ugers tid siden...hvorefter jeg efter 10 dages forløb
ændrede min mailadresse for at undgå spam (som jeg indtil nu kun har fået
een af)...

Derfor 5 spørgsmål:

1) Hvis jeg en dag får en "mærkelig" mail med vedhæftet fil, er det så nok
at højreklikke på den og smide den væk...eller er det da allerede for sent?

2) Kan man i det værst tænkelige tilfælde af virusangreb "nøjes" med at
afinstallere al software og så geninstallere det hele igen?

3) Kan hardwaren også ødelægges?

4) Bør jeg OMGÅENDE gå ned i byen og købe et antivirusprogram for at være
bare nogenlunde sikker?

5) Er "Norton" et snusfornuftigt udgangspunkt? Er det ca. 5oo,- kroner, det
koster? Eller kan jeg nøjes med freeware?

Jeg er klar over, at svaret ikke er entydigt, men er som nævnt nybegynder.

På forhånd tak!!
Hans
OE 6
56K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-01-02 11:20

"Hans Paulin" <iluap@NO-SPAMworldonline.dk> wrote in message
> 2) Kan man i det værst tænkelige tilfælde af virusangreb "nøjes" med at
> afinstallere al software og så geninstallere det hele igen?

Nej.

> 3) Kan hardwaren også ødelægges?

Ja.

> 4) Bør jeg OMGÅENDE gå ned i byen og købe et antivirusprogram for at være
> bare nogenlunde sikker?

Ja.

> 5) Er "Norton" et snusfornuftigt udgangspunkt? Er det ca. 5oo,- kroner,
det
> koster? Eller kan jeg nøjes med freeware?

Nej. Norton er et uhekdigt valg, da det kræver meget af din PC og kan finde
på at ændre i din internetkonfiguration. Norman skulle heller ikke være
spcielt godt. Danfoss (Danmarks største industrivirksomhed) anvender
PC-Cillin, også på medarbejderPC'er.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : ..::jmj::..

Dato : 24-01-02 12:57

<SNIP>
> [...]
> på at ændre i din internetkonfiguration. Norman skulle heller ikke være
> spcielt godt. Danfoss (Danmarks største industrivirksomhed) anvender

Atter andre virksomheder er gået fra PC-Cillin til Norton
Sååå, jeg tror ikke man skal være helt så kategorisk.
De nye versioner af Norton ændrer altså ikke på internetkonfigurationen,
bare til orientering...

...::jmj::..

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-01-02 12:39

Hans Paulin wrote:

> 1) Hvis jeg en dag får en "mærkelig" mail med vedhæftet fil, er det så nok
> at højreklikke på den og smide den væk...eller er det da allerede for sent?

Det kommer an på din email klient. Hvis der er sikkerhedshuller
i din email klient kan det være for sent. Ellers kan du bare
smide filen væk.

> 2) Kan man i det værst tænkelige tilfælde af virusangreb "nøjes" med at
> afinstallere al software og så geninstallere det hele igen?

For det meste kan man geninstallere systemet, men ikke i det
værst tænkelige tilfælde.

> 3) Kan hardwaren også ødelægges?

Der findes viruser, der ødelægger hardware.

> 4) Bør jeg OMGÅENDE gå ned i byen og købe et antivirusprogram for at være
> bare nogenlunde sikker?

Et antivirusprogram vil være en hjælp, men der er mange andre
vigtigere forholdsregler at tage. Lad være med at bruge
programmer der har været mange sikkerhedshuller i, og vælg
evt. programmer fra en anden leverandør. Hold øje med, hvad
der kommer af sikkerhedsopdateringer. Og lad være med at køre
programmer fra upålidelige kilder. Og kør så vidt muligt nye
programmer i en "sandkasse".

--
Kasper Dupont
For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-01-02 13:28

Jeg siger foreløbig Tak for indsatsen...
Hans

Fra : Alex Holst

Dato : 24-01-02 15:56

> [...]
> antivirusprogram - og uden at få en virus...endnu!!... (tjekkede i går
> online ved "Panda active scan")...men er lidt nervøs for at skulle få

http://a.area51.dk/sikkerhed/indledning#virus

Personligt finder jeg virus ufatteligt kedeligt, og deltager derfor ikke i
virus gruppen.

Fra : Stevan Krcadinac

Dato : 24-01-02 21:53

"Hans Paulin" <iluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> 1) Hvis jeg en dag får en "mærkelig" mail med vedhæftet fil, er det så nok
> at højreklikke på den og smide den væk...eller er det da allerede for
sent?

Det er ok at smide den væk

> 2) Kan man i det værst tænkelige tilfælde af virusangreb "nøjes" med at
> afinstallere al software og så geninstallere det hele igen?

Ja, hvis softwaren kommer fra en CD - dvs ikke har været på PCen under
virusangrebet

> 3) Kan hardwaren også ødelægges?

Mig bekendt er findes der ikke virusser, som kan ødelægge hardware.

> 4) Bør jeg OMGÅENDE gå ned i byen og købe et antivirusprogram for at være
> bare nogenlunde sikker?

Nej - men du bør nok tænke over hvordan du bruger din PC i forbindelse med
internettet. Ikke at åbne vedhæftede filer (som du selv indirekte er inde
på), er bla en god ting.

> 5) Er "Norton" et snusfornuftigt udgangspunkt? Er det ca. 5oo,- kroner,
det
> koster? Eller kan jeg nøjes med freeware?

Du kan sagtens nøjes med freeware. Valg af antiviurusprogrammer er -
generelt, en smagssag mere end et valg mellem godt og dårligt

Stevan Krcadinac
skrcadin@vip.cybercity.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-01-02 23:59

"Stevan Krcadinac" <skrcadin@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Mange tak for din fine uddybning af emnet!!

Hans

Fra : Mark Beaumont

Dato : 25-01-02 03:31

"Stevan Krcadinac" <skrcadin@vip.cybercity.dk> skrev
> Mig bekendt er findes der ikke virusser, som kan ødelægge hardware.

Hvad med virusen CIH, som forsøger at flashe biosen?
Man kan selvfølgelig diskutere, om det kan betegnes som en hardware
ødelæggelse.

Vh Mark

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-02-02 10:59

Hans Paulin wrote:

> [...]
> antivirusprogram - og uden at få en virus...endnu!!... (tjekkede i går
> online ved "Panda active scan")...men er lidt nervøs for at skulle få

Først en generel udtalelse...

Det afhænger mest af hvilken platform man benytter.
Hele det store vira race går hen over hovedet på fx OS/2, benytter man
Win32 programmer kan der selvfølgelig være en fare.

Linux....vel - her er der allerede et par væmmelige orme, men er mere
standhaftig overfor sådanne angreb

MS-Windows...minder mest om en overmoden sweitzer-ost, gul ildelugtende og
sikkerhedsmæssigt som en si .... angribere skal afvises ved døren ellers er
man ude i noget gevaldigt snavs.

Det lyder så umiddelbart som om at det er en Windy det foregår på (ja,
Sidst jeg så efter fandtes Panda vist til andre platforme - med Symantec er
jeg ikke helt sikker - de har vist fjernet de fleste ikke Windy produkter)

> [...]
> jeg "opdagede" for en 3 ugers tid siden...hvorefter jeg efter 10 dages
> forløb ændrede min mailadresse for at undgå spam (som jeg indtil nu kun

Spam kommer anstigende i korte buer!

> Derfor 5 spørgsmål:
>
> 1) Hvis jeg en dag får en "mærkelig" mail med vedhæftet fil, er det så nok
> at højreklikke på den og smide den væk...eller er det da allerede for
> sent?

Det kommer an på E-post programmet og dets indstillinger.
MS-Outlook havde førhen den herlige feature at den automatisk pakkede
vedhæftninger ud og gjorde et eller andet ved dem fx afvikle dem - den
eksisterer stadig med er per default disablet. Er der ikke pillet ved det
skulle der ikke være et problem bare et slette vedhæftningen.

> 2) Kan man i det værst tænkelige tilfælde af virusangreb "nøjes" med at
> afinstallere al software og så geninstallere det hele igen?

Nope!

> 3) Kan hardwaren også ødelægges?

Ikke mig bekendt, men mon ikke det skulle være muligt, via en af disse nye
fancy nye BIOS'er at ændre på fx strømforhold....

> 4) Bør jeg OMGÅENDE gå ned i byen og købe et antivirusprogram for at være
> bare nogenlunde sikker?

Med Windows - ja!

> 5) Er "Norton" et snusfornuftigt udgangspunkt? Er det ca. 5oo,- kroner,
> det koster? Eller kan jeg nøjes med freeware?

Det er et udemærket udgangspunkt...der er også den lille feature at den
lirker en lille postserver ind imellem din postklient og postserveren, hvor
den i ro og mag kan scanne al din post, uden at skulle benytte skumle
plug-ins.

Med Antivirus programmer, vil jeg sige at man får hvad man betaler for ...
firmaer som Norman 8Symantec har jo andre strenge at spille på) lever af
det - hvis deres produkter ikke er gode nok så kommer det bragende i nakken
på dem selv.

Er der forresten nogen der kender noget til eTrust scanneren som Tiscali
har kørt tilbud på ??

--
Live long and prosper...