TokenRing->Ethernet
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-01-02 12:02

Hej

På arbejdet kører vores fine svenskere på et dejligt Token-Ring netværk
(NOT). Det crasher som det lyster og jeg syntes det er total ustabilt.

Så situationen er sådan at vi gerne vil skifte til Ethernet. Da det kan
være kostelig affære vil vi gerne gøre det trinvist.

Derfor er der et stykke hardware som kan bygge bro mellem Ethernet og
Token-Ring og helst uden at skulle adskære netværkene imellem.

Altså for mit vedkommende at alle maskiner stadig kører på samme netværk og
ip-range men hvor nogen maskiner kører på Token-Ring og andre på Ethernet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 12:08

On 23 Jan 2002 11:01:38 GMT, Bjarke Andersen
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> På arbejdet kører vores fine svenskere på et dejligt Token-Ring netværk
> (NOT). Det crasher som det lyster og jeg syntes det er total ustabilt.

Sådan er token-ring: Når det kører, er det på første klasse (for
det token-ring nu engang kan). Og når det går ned, så er det godt
nok også første klasses skod-problemer man står med.

> Så situationen er sådan at vi gerne vil skifte til Ethernet.

Det lyder fornuftigt. Det er også både billigere, hurtigere og
bedre.

> Da det kan være kostelig affære vil vi gerne gøre det trinvist.

Det behøver ikke være hverken billigere eller nemmere at gøre det
trinvist. Nogle gange er det nemmere simpelthen at lave det som
big bang.

> Derfor er der et stykke hardware som kan bygge bro mellem Ethernet
> og Token-Ring og helst uden at skulle adskære netværkene imellem.

Der er en del forskellige boxe, der kan det. Men der er også ret
meget forskel på deres pris og performance. Kom med nogle flere
detaljer om dit token-ring setup, hvor mange maskiner du har,
hvor meget trafik og til hvor mange servere etc.

> Altså for mit vedkommende at alle maskiner stadig kører på samme
> netværk og ip-range men hvor nogen maskiner kører på Token-Ring
> og andre på Ethernet.

Hvorfor skal det være samme IP-range?

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-01-02 12:49

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> crashed Echelon writing
> Sådan er token-ring: Når det kører, er det på første klasse (for
> det token-ring nu engang kan). Og når det går ned, så er det godt
> nok også første klasses skod-problemer man står med.

Tell me about it. Man elsker når man står med switchen, hvor der bare er
røde lamper for alle forbindelser, fordi én enhed er sat forkert op eller
har et andet problem. Så er det sådan lidt, gæt hvilken enhed.

> Det behøver ikke være hverken billigere eller nemmere at gøre det
> trinvist. Nogle gange er det nemmere simpelthen at lave det som
> big bang.

Tja, men jeg har bedre ved at få små investeringer over en periode igennem
fremfor én kæmpe.

> [...]
> detaljer om dit token-ring setup, hvor mange maskiner du har,
> hvor meget trafik og til hvor mange servere etc.

Det er forskelligt fra site til site. Idéen var at bruge boksen på et site
af gangen, indtil hele sitet er skiftet til Ethernet.

Men der er tale om ca. 50 brugere og et par servere eller 5 pr. site.

> Hvorfor skal det være samme IP-range?

For så undgår jeg helst at skal til at ændre nogle af servernes
opsætninger, samt bestille ændringer til routerne.

Jeg ved godt jeg er besværlig men prøver bare at gøre det nemt for mig
selv. Ellers kunne jeg vel bare sætte en lille PC op med et ethernet og
tokenring kort og så få den til at bygge broen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-01-02 13:10

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv. Ellers kunne jeg vel bare sætte en lille PC op med et ethernet og
> tokenring kort og så få den til at bygge broen.

Du kan svjv ikke bridge mellem net der har forskellige mtu´s, der skal
routes.

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 13:32

On Wed, 23 Jan 2002 13:09:52 +0100, "Kent Nielsen"
<NielsenXXX@softhome.net> wrote:

> Du kan svjv ikke bridge mellem net der har forskellige mtu´s,
> der skal routes.

Det er ikke rigtigt. Man kan lave translational bridging.

-A

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-01-02 13:38

Hej "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
> On Wed, 23 Jan 2002 13:09:52 +0100, "Kent Nielsen"
> <NielsenXXX@softhome.net> wrote:
>
> Det er ikke rigtigt. Man kan lave translational bridging.

Ok, interessant !
Er det noget med at route til et "dummy net" for at route tilbage igen,
hvorefter det udefra ser ud til at være bridged ?

Kent Nielsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 13:52

On Wed, 23 Jan 2002 13:38:02 +0100, "Kent Nielsen"

Nej.

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/mmbridge.htm

-A

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-01-02 14:25

> Nej.
>
> http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/mmbridge.htm

Takker for linket.
Hvad kræves der af udstyr for at kunne lave dette ?
Jeg kiggede engang en gut, der skulle sætte en Cisco 2612 op mellem eth /
tr, over skulderen, han valgte at bruge to ip net der blev routed imellem.
Kan sådan en 2612 lave translational bridging ?

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 14:39

On Wed, 23 Jan 2002 14:24:49 +0100, "Kent Nielsen"
<NielsenXXX@softhome.net> wrote:

> Kan sådan en 2612 lave translational bridging ?

Ja.

-A

Fra : Kim Holst

Dato : 23-01-02 21:08

"Kent Nielsen" <NielsenXXX@softhome.net> wrote in message news:<3c4eb9a1$0$13984$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> tr, over skulderen, han valgte at bruge to ip net der blev routed imellem.
> Kan sådan en 2612 lave translational bridging ?

Ja det kan den godt. Men den kan ikke bridge IP, kun lag2 protokoller.
Det skyldes at mac-adressen på token-ring er bit-swapped og det går så
galt i apr tabellen på routeren.
Men jeg ved at Olicom (Nu Madge Network) har en box der kan.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 23:48

On 23 Jan 2002 12:08:04 -0800, khx@jubiimail.dk (Kim Holst)
wrote:

> Ja det kan den godt. Men den kan ikke bridge IP, kun lag2 protokoller.

Snik-snak.

> Det skyldes at mac-adressen på token-ring er bit-swapped og det går så
> galt i apr tabellen på routeren.

Se på 'bridge X bitswap-layer3-address' i docs.
Den har eksisteret siden engang i 11.3 T train.

> Men jeg ved at Olicom (Nu Madge Network) har en box der kan.

Ja, en 8600 med et translational briding modul var nok noget af
det hurtigste SRB/TLB bridging device der kunne skaffes. Der er
dog også andre switche (og altså routere), der kan bridge mellem
token-ring og ethernet.

Man kunne sige meget godt om Olicom, men billige var de jo ikke.
Og produkterne er ikke blevet billigere efter at Madge har over-
taget dem (og efterhånden har monopol-lignende status på token-
ring).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : KlausF

Dato : 23-01-02 13:57

> [...]
> Er det noget med at route til et "dummy net" for at route tilbage igen,
> hvorefter det udefra ser ud til at være bridged ?

Næeh, du får "bare" konverteret fra ethernet format til Token Ring format
og omvendt.

Den sørger også for at fragmentere pakkerne hvis TR pakkerne er for store
til ethernet. Dette kan give den noget sved på panden, hvorfor det er en
god øvelse at sætte MTU size på TR siden til f.eks 1500.

En nedsættelse af MTU size generelt på TR vil også give en fingerpeg om
hvorvidt nogen af dine servere vil få problemer med at komme over på
ethernet. Det vil uværligt give en større CPU belastning med mindre
pakkestørrelse.
Jeg har set CPU belastningen på ældre servere stige med op til 20-30 %.

Mvh Klaus Franzmann

Fra : KlausF

Dato : 23-01-02 13:37

> "Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan svjv ikke bridge mellem net der har forskellige mtu´s, der skal
> routes.

Det kan du sagtens med translational bridging.

Mvh Klaus Franzmann

Fra : KlausF

Dato : 23-01-02 13:31

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]
> røde lamper for alle forbindelser, fordi én enhed er sat forkert op eller
> har et andet problem. Så er det sådan lidt, gæt hvilken enhed.

Så er det ikke en switch du har men snarere et CAU/LAM system.

Jeg kender ikke nogen Token Ring switche, hvor alle går ned pga en fejl i
en enkelt enhed (med mindre det er switchen)

> For så undgår jeg helst at skal til at ændre nogle af servernes
> opsætninger, samt bestille ændringer til routerne.

Du skal vel have andre routere, med mindre der er ethernet interface i dem
nu, og så skal de jo rettes alligevel, eller vil du have en translational
brigde til att stå der hele tiden?

Mvh Klaus Franzmann

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 13:31

On 23 Jan 2002 11:49:24 GMT, Bjarke Andersen
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Men der er tale om ca. 50 brugere og et par servere eller 5 pr.
> site.

Det kan ikke betale sig at lave det migreret per site. De to
24-ports switche vil være billigere end den router (eller anden
box), der kan bridge mellem token-ring og ethernet.

Det er heller ikke besværet (eller tiden) værd at besøge samme
site flere gange for så lidt.

> For så undgår jeg helst at skal til at ændre nogle af servernes
> opsætninger, samt bestille ændringer til routerne.

Du undgår dårligt at bestille en ændring til routeren, hvis den
har token-ring idag, og du skifter LAN'et til ethernet. Hvad er
det for nogle routere?

Men hvis du laver en site ad gangen, behøver du naturligvis ikke
skifte IP-adresser.

> Jeg ved godt jeg er besværlig men prøver bare at gøre det nemt
> for mig selv.

Du kommer nemt til at gøre det både besværligere og dyrere for
dig selv.

> Ellers kunne jeg vel bare sætte en lille PC op med et ethernet
> og tokenring kort og så få den til at bygge broen.

Ja, men du skal i så fald installere noget bridging-software på
den, i hvert fald hvis det er Windows, der ikke er født med den
slags.

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-01-02 14:44

> [...]
> box), der kan bridge mellem token-ring og ethernet.
>
> Det er heller ikke besværet (eller tiden) værd at besøge samme

Well, takker for svarene indtil videre, men kan I ikke give et peg på
udstyr som kan, så må jeg tage den økonomiske vurdering senere.

Hvorfor at tage over flere omgange er at der på nogle sites står så
besværlige servere at gøre alting på en hel aften/weekend vil være
besværligt og omkostningsdyrt samt risikabelt, fremfor at have en box
stående og overføre et par enheder af gangen.

> Du undgår dårligt at bestille en ændring til routeren, hvis den
> har token-ring idag, og du skifter LAN'et til ethernet. Hvad er
> det for nogle routere?

Cisco 2602'ere (mener jeg sidst jeg så efter) I hvert fald er de født med
Ethernet interface og deres konfiguration skal kun applies til dette
interface.

> Du kommer nemt til at gøre det både besværligere og dyrere for
> dig selv.

Narh, du arbejder ikke sammen med mine kollegaer til dagligt :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 14:51

On 23 Jan 2002 13:43:36 GMT, Bjarke Andersen
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Well, takker for svarene indtil videre, men kan I ikke give et peg på
> udstyr som kan, så må jeg tage den økonomiske vurdering senere.

Fx. en Cisco 2612, der har både ethernet og token-ring. Men det
kunne også være en gammel Cisco 2513, som sikkert kan fås brugt
til en overkommelig pris.

Evt. kan du formentlig leje udstyret.

> Cisco 2602'ere (mener jeg sidst jeg så efter) I hvert fald er de født
> med Ethernet interface og deres konfiguration skal kun applies til
> dette interface.

Hvis de både har ethernet og token-ring, og det er 2600-serie
routere, så er det 2612, og så kan du jo lige så godt bruge dem
til formålet. (Eller rettere: Få din udbyder til at bruge dem til
formålet).

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-01-02 15:07

> [...]
> routere, så er det 2612, og så kan du jo lige så godt bruge dem
> til formålet. (Eller rettere: Få din udbyder til at bruge dem til

Nu driver jeg sikkert en eller anden til vandvid.

Men er jeg så ikke nødt til at have 2 ip-ranges? En til hvert interface,
eller kan jeg sagtens bare påføre routeren 2 adresser fra samme range?

Da routerne er std. gateway sørger de jo for at kaste trafikken det rigtige
sted hen. Men hmmm den skal jo også vide hvilke interfaces de forskellige
adresser sidder, og så bliver det jo noget gris med en masse statiske
routninger.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-01-02 17:23

On 23 Jan 2002 14:07:24 GMT, Bjarke Andersen

> Nu driver jeg sikkert en eller anden til vandvid.

Måske skulle du kontakte din udbyder eller din foretrukne
netværkspusher om problemet.

> Men er jeg så ikke nødt til at have 2 ip-ranges? En til hvert interface,

Nej.

> eller kan jeg sagtens bare påføre routeren 2 adresser fra samme range?

På hvert sit interface? Nej.

-A