Hvilken Linux?
Fra : Søren L.

Dato : 23-01-02 09:26

Hej.

Jeg skal til at rode lidt med Linux. Jeg kender godt nok ikke så meget til
det, men nu vil jeg altså prøve. Der findes jo bare et hav af varianter. Jeg
er vant til at bruge Windows og vil egentlig gerne have een der minder bare
lidt om den - altså så pæn grafisk som mulig og gerne så brugervenlig som
mulig. Jeg regner ikke med at installere alt mulig special-software men
tænker da på ICQ, WinAmp (hedder vel XAmp?) og måske en StarOffice?

Der er en ManDrake, en RedHat, en... ? Hvad kan anbefales (det skal være på
engelsk og det er altså ikke en dansk version jeg er ude efter)

Hilsen Søren

Fra : Jesper Krogh

Dato : 23-01-02 09:33

In article <3c4e7395$0$62847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Søren L. wrote:
> [...]
> lidt om den - altså så pæn grafisk som mulig og gerne så brugervenlig som

KDE.

> mulig. Jeg regner ikke med at installere alt mulig special-software men
> tænker da på ICQ, WinAmp (hedder vel XAmp?) og måske en StarOffice?

licq til icq, xmms er linux' winamp også ja, StarOffice, start evt, med
at kigge på abiword, gnumeric, kword, kspread.

> Der er en ManDrake, en RedHat, en... ? Hvad kan anbefales (det skal være på
> engelsk og det er altså ikke en dansk version jeg er ude efter)

Generelt er Linux multisproget, dvs. der er kun en version til Dansk,
Engelsk, etc. Så vælger man sprog under installationen.

Mandrake er min foretrukne distribuion, men jeg har heller ikke prøvet
så mange: Redhat, Mandrake, Debian og så har jeg set en SuSE og en
TurboLinux en enkelt gang.

Mandrake er meget begyndervenlig, det samme siger folk om SuSE

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-02 12:23

Jesper Krogh wrote:

> KDE.

> licq til icq, xmms er linux' winamp også ja, StarOffice, start evt,
> med at kigge på abiword, gnumeric, kword, kspread.

licq understøtter ikke den nye ICQ-protokol (endnu) og giver derfor
alskens problemer med meddelelser, der forsvinder ol. Brug i stedet
noget andet - f. eks. gaim.

Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-01-02 12:28

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> licq understøtter ikke den nye ICQ-protokol (endnu)

Jo, udviklingsversionerne (CVS) gør.

> og giver derfor
> alskens problemer med meddelelser, der forsvinder ol. Brug i stedet
> noget andet - f. eks. gaim.

Eller KXicq - den understøtter også den nye Licq-protokol.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : wheeeeeeee

Dato : 25-01-02 16:45

snip

> Eller KXicq - den understøtter også den nye Licq-protokol.

Findes der ikke noget til linux der kan det samme som Trillian?
http://www.trillian.cc/

Både køre ICQ, MSN, Yahoo Messenger, IRC m.fl.?

Fra : Kim Ingemann

Dato : 25-01-02 16:58

wheeeeeeee wrote:

> snip

> Findes der ikke noget til linux der kan det samme som Trillian?
> http://www.trillian.cc/
>
> Både køre ICQ, MSN, Yahoo Messenger, IRC m.fl.?

Programmet, gabber, kan en del.

--
^
+ + <=> Mvh. Kim Ingemann

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 25-01-02 17:06

Kim Ingemann wrote:

> Programmet, gabber, kan en del.

Nej, den kan kun Jabber protokollen (sidst jeg tjekkede). Gateways til
ICQ, Y! osv. skal sættes op serverside (du kan ikke bruge jabber.com
eller jabber.org til ICQ, da ICQ.com har blokeret for deres adgang).
EveryBuddy skulle vist være noget tilsvarende Trillian.

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-01-02 17:41

wheeeeeeee wrote:

> snip

> Findes der ikke noget til linux der kan det samme som Trillian?
> http://www.trillian.cc/
>
> Både køre ICQ, MSN, Yahoo Messenger, IRC m.fl.?

gaim? gaim.sourceforge.net?

Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 23-01-02 13:12

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> licq understøtter ikke den nye ICQ-protokol (endnu) og giver derfor
> alskens problemer med meddelelser, der forsvinder ol. Brug i stedet
> noget andet - f. eks. gaim.

Det virker ok hvis man selv bygger sin licq fra deres CVS.

--
Christian Hemmingsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-02 14:30

Christian Hemmingsen wrote:

> Det virker ok hvis man selv bygger sin licq fra deres CVS.

Mjo, det er selvfølgelig rigtigt - men spørgsmålet gik på valg af
distribution og hvilket ICQ-program. Det tog jeg som et tegn på, at vi
har med en ny bruger at gøre, som næppe er klar til at bygge en ny licq
fra CVS), men blot vil installere en licq fra CD'en.

Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Søren S Jensen

Dato : 23-01-02 22:31

Hey hey

Jeg bruger så licq og har brugt det i over 1½ år nu og har ingen problemer
med det.
Jeg mener selv det er den bedste icq client man kan få vil meget helelr
bruge den end icqs egen

/mb out

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-01-02 01:29

"Søren S Jensen" <Emberwild@it-college.dk> writes:

> [...]
> med det.
> Jeg mener selv det er den bedste icq client man kan få vil meget helelr

Den har store problemer med den nye ICQ protokol hvis du ikke benytter
CVS versionen.

Fra : dudsen

Dato : 23-01-02 13:47

Jesper Krogh wrote:

> licq til icq, xmms er linux' winamp også ja, StarOffice, start evt, med
> at kigge på abiword, gnumeric, kword, kspread.

Lyx er også værd at se på.
Det sværeste ved linux som desktom er nesten at vælge aplikationer der er
så mange foskellige og de har alle deres mangler og styrker.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 23-01-02 14:02

In article <newscache$vf6eqg$4z$1@kalvebod.groenjord.dk>, dudsen wrote:

> Lyx er også værd at se på.
> Det sværeste ved linux som desktom er nesten at vælge aplikationer der er
> så mange foskellige og de har alle deres mangler og styrker.

Yep, abiword og gnumeric er blant mine foretrukne til at læse doc og xls
filer med, lynhurtig startup også viser de det meste korrekt.

Når der skal skrives noget større så er det godtnok gvim + LaTeX

Fra : dudsen

Dato : 23-01-02 15:54

Jesper Krogh wrote:

> Yep, abiword og gnumeric er blant mine foretrukne til at læse doc og xls
> filer med, lynhurtig startup også viser de det meste korrekt.

lyx har så den fordel at den kan konvertere doc til tex(sådan da) desuden
har jeg opdaget at den ofte kan hive bileder ud at doc filer abiword og
kword ikke finder. Men at vise det ordenligt kan den ikke.

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-01-02 09:46

Søren L. wrote:

> [...]
>
> Der er en ManDrake, en RedHat, en... ? Hvad kan anbefales (det skal være
> på engelsk og det er altså ikke en dansk version jeg er ude efter)

Jeg vil anbefale Redhat 7.2 med KDE desktop, den er nem at installere
og meget driftsikker.
Winamp -> xmms (f.eks.) finder du under K menu og Multimedia.
StarOffice er også nem at installere. Der findes masser af ICQ klienter til
Linux.

Martin.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-01-02 09:54

Søren L. skrev:

> [...]
> varianter. Jeg er vant til at bruge Windows og vil egentlig gerne have
> een der minder bare lidt om den - altså så pæn grafisk som mulig og

Min personlige anbefaling vil være SuSE Linux, men du kunne jo evt. også
prøve Mandrake Linux eller Desktop/LX (http://lycoris.com) (tidligere
kendt som Redmond Linux).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Skunk

Dato : 23-01-02 20:51

Søren L. wrote:

> Der er en ManDrake, en RedHat, en... ? Hvad kan anbefales (det skal være på
> engelsk og det er altså ikke en dansk version jeg er ude efter)

Se her:

http://www.redmondlinux.org

Hvis du plejer at køre Windows vil du automatisk føle dig hjemme.

--
Venlig Hilsen
Bjørn Andersen