Hvordan løser vi det?
Fra : -=temka=-

Dato : 22-01-02 18:34

Vores dreng på 5½ bruger stadig ble (Huggies UP&GO) om natten når han
sover.. Vi har forsøgt at få ham til at tisse i toliet, det hjælper ikke,
for han tisser endnu i sengen. Vi har osse forsøgt at vække ham ved ca 23
tiden for at få ham tisse, men det er alligevel våd næste morgen.

Det kan godt være arv? hans far selv var blebarn til han var ca 6 år. og
holdt op ved at bruge appart der ligger under sengen..

Jeg har forsøgt de alle middel men de hjælper ikke.. Min søn sover sååå
tungt hver nat. Er det eneste apparat der kan hjælpe ham med at holde op??
Hvor kan man få den? ved at henvendelse til sin læge eller hvad??

Temka

Fra : Rinnie van Oosterhou~

Dato : 23-01-02 07:53

> Jeg har forsøgt de alle middel men de hjælper ikke.. Min søn sover sååå
> tungt hver nat. Er det eneste apparat der kan hjælpe ham med at holde op??
> Hvor kan man få den? ved at henvendelse til sin læge eller hvad??

Du kan låne et igennem sundhedsplejersken. Det kan man i hvert fald her i
kommunen.

Jeg har hørt mange folk (der ikke slev har prøvet ringe-aperat!!!) sige at
de har hørt det ikke skulle være så godt, men altså jeg prøvede det da jeg
var 5 år og det virkede bare fra første nat ved mig. jeg sov nemlig knap så
tungt fordi jeg var så spændt på at høre hvordan det lød når det ringede.
Det resulterede selvf. i at jeg ikke fik tisset! Jeg har været renlig
siden *GH*

Bottom line: Det kan anbefales!

Rinnie Ilsøe

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-01-02 10:46

-=temka=- wrote:

> [...]
>
> Det kan godt være arv? hans far selv var blebarn til han var ca 6 år. og
> holdt op ved at bruge appart der ligger under sengen..

Da kan sagtens være en arv. Dannelse af urin er hormonelt styret, og hos
de fleste voksne mennesker nedsættes produktionen af det pågældende
hormon om natten, med det resultat, at de ikke skal op og tisse. Hos
børn udvikles dette mønster før eller siden, men ind til det er
udviklet, er det nødvendigt at tisse om natten - ca. med samme hyppighed
som man tisser om dagen. Hvis barnet sover for tungt til at komme op og
tisse, vil det altså tisse i sengen.

Jeg kender et barn, der havde dette problem meget længe. Hun brugte
vækkeur for at være sikker på at komme op om natten.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 23-01-02 16:12

-=temka=- wrote:

> [...]
> tungt hver nat. Er det eneste apparat der kan hjælpe ham med at holde op??
> Hvor kan man få den? ved at henvendelse til sin læge eller hvad??

Hej

Jeg talte med min læge om det for nylig og han sagde at det, som en
anden skrev, er hormonelt styret. Det er meget forskelligt hvornår børn
begynder at producere nok af dette hormon til at ligge tør om natten.
Hormonet gør det at det nedsætter dannelsen af urin når man sover. Lægen
sagde at man kan få en næsespray med det pågældende hormon i, på recept
naturligvis, den bruger man så i en periode, så holder man en pause for
at se om problemet er løst, hvis ikke, fortsætter man lidt igen. Sprayen
gør at man slipper for alt det våde sengetøj og alt natteroderiet.
Sidegevinsten er jo selvfølgelig, at det problem der har været i fokus
så længe forsvinder og presset tages også af barnet, som uden tvivl selv
er meget ked af at det tisser i sengen.
Held og lykke.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jette andersen

Dato : 24-01-02 21:59

Hej Temka

Hvad tid får din søn noget at drikke for sidste gang inden han skal i seng?
Stop en time før sengetid.
Jeg har selv en søn på 4½ år, han bruger ikke ble mere. Men jeg selv brugte
ble om natten til jeg fik min første menstution. Jeg har også brugt alle de
smarte apparater om natten, uden held, jeg sov også meget tungt om natten.
Så jeg personligt tror ikke helt, at det er arv.

Jette

Fra : Jette andersen

Dato : 24-01-02 22:41

Hej igen

Næsespray med det pågældende hormon i, jeg har lidt svært ved at tro at det
er sandt, men okay, det skal jo prøves.
Jeg selv havde det af H til, hver gang vores klasse skulle på lejertur, hvad
så med mig, skulle jeg blive hjemme og være syg, eller kunne jeg mon holde
mig tør om natten. Jeg hved hvor ked og ulykkelig man bliver.

Jette

Fra : -=temka=-

Dato : 24-01-02 23:24

Jeg har prøvet med næsespary i 2 måneder, men de hjalp ellers ikke.. Jeg må
få en snak med sundhedsplejerske om hvad jeg nu kan gør ved.. Han drikker
ikke inden par timer inden han kom i seng.. men alligevel tisser han i
sengen..

Karina

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 26-01-02 13:18

Hej Karina

Det er mærkeligt, at næsespray'en ikke virker, for det hormon, der findes i
næsespray'en er en nøjagtig kopi af det hormon kroppen selv producerer. Når
man giver hormonet i en næsespray optages det direkte fra næseslimhinden og
til blodet, hvorefter det bliver transporteret derhen, hvor det virker. I
modsætning til når man giver hormoner som piller, hvor det først skal gennem
mave-tarm-systemet, og gennem leverens filter, inden det når det systemiske
kredsløb. Igennem denne optagelsesprocess nedbrydes en stor del af hormonet,
således at man er nødt til at give højere doser, end ved en næsespray.

Er du sikker på, at din dreng har fået den rigtig dosis? Hvis han har været
forkølet, optages det ikke i samme grad, og derfor skal dosis øges lidt.
Måske skal du snakke med din læge om, hvor stor en dosis du må give. Hvis
dosis er stor nok, kan det så være psykologisk betinget?

Det lyder måske søgt, men nogle børn reagerer ved at tisse i sengen om
natten, hvis de f.eks. har været udsat for overgreb. Og det behøver ikke
være overgreb af seksuel karakter. Det kan også bare være psykologisk
overgreb i form af trusler eller anden tyrani. Jeg kender jo ikke jeres
hverdag, men måske er din dreng i løbet af dagen er sammen med nogen, der
mobber eller truer ham? Nogen gange er nattetisseri det eneste symptom på,
at et barn mistrives, så man må endelig ikke negligere det.

Jeg håber du finder en løsning på problemet.

Venlige hilsener og tanker

Susan

Fra : -=temka=-

Dato : 29-01-02 08:56

Jeg ville give dig ret i.. Men han har aldrig været udsat for det... som du
beskrev..

som barn kom han meget sent i sprog udvikling.. og fik først sprog omkring
1½ , han har været " døv" i halvt år uden vi vidste, for det var meget væske
i begge ører, fik dræn 2 gange og tomt væske hos ørelæge..Han er helt
normale hørende som sine søstre.
Kom til undersøgelse os sygehuset og børneklinik.. i København.. Dte viste
sig til at han har en sprogsvanskellige.. Så som 4½ kom han til en gruppe
sprog og motorisk gruppe, hvor det er et stort fremskidt han snakker nu
normale som de andre aldersvarende på 5 år.. Jeg har fået snakket med min
læge, han har sendt urinprøve til Hopsitalet så de skal undersøgelse, for
det er ingen der hjalp af næsespary, og piller....
Det kan være pga sukkerindhold som mad, men vi afventer svaret fra sygehuset
på et tidspunket.. .Lægen mener det kan være årsagen til han føler sig
usikker pga sin sprog.
Hans lillesøster på 4 er normal pige har ikke brugt ble siden 2½... Nu håber
jeg at vores anden datter på 2 år der skal lære til sommer uden ble.. Han
er tosporgende, da vi er selv døve.... Men det er bare ventetid til
vi ved mere hvorfor han tisser i sengen ... fra sygehuset....

Mvh Karina

Fra : Nina Hald

Dato : 29-01-02 13:30

Hej Temka
Hvis det kun er om natten din søn har et problem, så synes jeg du skal prøve
at lade være med at bekymre dig. Jo måske bliver det pinligt når han skal
sove ude hos kammerater, men hvis ikke det bliver gjort til et problem kan
han sagtens selv forklare at han glemmer at vågne.
Du kan søge vådliggertillæg fra kommunen sådan en slags økonomisk hjælp til
udstyr, lagner og bleer. Så længe han kan være i bleerne så lad ham beholde
dem så behøver han ikke at skamme sig over at du skal skifte sengen og vaske
ekstra tøj, det tænker børn nemlig på.
Hvis du mener at problemet skyldes noget psykisk er det også hos kommunen du
kan blive henvist til en børnepsykolog, men for mig lyder det somom det mere
drejer sig om at han ikke er så hurtig som andre børn, så prøv at give ham
tid, måske forsvinder problemet når der ikke fokuseres på det.
Hvis han hele natten skal ligge og være nervøs for om han nu vågner når han
skal tisse, så får han ingen god nattesøvn, næste dag er han træt og måske
lidt utidig så hans dag liver dårlig, så går han i seng dødtræt og sover
tungt hvorpå han vågner til en våd seng. Lad ham istedet beholde bleen og
sove ordentligt om natten, så får han overskud til at udvikle de sidste
områder i hjernen der lærer ham at opfange signalerne selv i søvne.
I dag er der så mange børn med forskellige småproblemer så drillerier over
en specifik ting næsten er udryddet, og det hæmmer ham jo ikke i dagligdagen
så han er stadig en god kammerat.
Hvis I frygter at der opstår problemer hos kammerater så kan jeg kun sige at
oplysning hæmmer drilleri. Hvis I åbent står frem og fortæller om din søns
problem vil alle gerne hjælpe og måske får han lidt medlidenhed, men det
vænner han sig hurtigt til at ignorere.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Dorthe Ahrensberg

Dato : 31-01-02 13:14

"-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in message news:<3c4da1d5$0$89104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> tungt hver nat. Er det eneste apparat der kan hjælpe ham med at holde op??
> Hvor kan man få den? ved at henvendelse til sin læge eller hvad??

Hej Temka
Jeg er mor til 3 børn, 2 drenge og en pige. Min søn på nu 13 år var
vådligger til han blev 11 år. Alt blev naturligvis afprøvet..Vi stod
op om natten og satte ham på toilettet, han fik ikke noget at drikke i
timerne inden sengetid (navnlig kofeinholdige ting som the/cola/kaffe)
og vi prøvede næsesprayen, men intet af det hjalp. Min søn indvilgede
i at prøve vådligger-alarmen og den hjalp Faktisk på mindre end en
uge. Alarmen fylder i øvrigt ikke ret meget.
Men på min venindes datter som var vådligger til hun var 8 år, havde
alarmen ingen virkning, det gik "over af sig selv"
Zoneterapi har også vist sig at være en hjælp for nogle børn.
Så egentlig kan jeg ikke komme med noget godt råd til dig, andet end
at du må prøve dig frem. Held og lykke med det.

MVH
Dorthe

Fra : -=temka=-

Dato : 31-01-02 16:23

Tak for svaret, det er rart at det er noget det ville tro på mig.. For nogle
menede at det er pga pyskisk eller overgrebt.. Men det er ingen af dem han
har haft... Han er bare en normal og glad dreng.. Min læge sagde at det vil
komme nok en dag til han holder op med at være vådeligger.. Alt for det er
vigtigt at han føler ikke sig skamt at være den. Vi som forældre støtter ham
meget som muligt... Jeg ved bare at det vil komme en skøn dag til at han
er fri fra dem...

Knus Temka