Fluefiskeri
Fra : Moerch

Dato : 22-01-02 12:28

Hej ng.
Jeg vil igang med at fluefiske her i det nye år. Men jeg overhovedet ikke
en pind forstand på fluegrej. Jeg har fisket i snart 20 år, men aldrig
stiftet bekendskab med fluer osv...Den lokale grejhandler sagde at man skal
regne med at bruge omkring 2000,- for stang og line. Hjulet var ikke så
vigtigt mente han. Hvad siger I? Nogen forslag til grej, priser osv.?

På forhånd tak

_Mørch

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 22-01-02 13:04

"Moerch" <juggernaut@vip.cybercity.dk> wrote in message
[...] Hvad siger I? Nogen forslag til grej, priser osv.?

Hej Mørch,

Jamen velkommen i rækkerne - din beslutning om at kaste dig over
fluefiskeriet kommer du sikkert ikke til at fortryde. :D

Det allerførste du skal gøre er at anskaffe dig (eller låne) Niels
Vestergaards "Godt i gang - fluefiskeri" - den koster sølle 99,- over hele
landet. Når du har læst den rigt illustrerede og let læselige bog, vil du
med garanti have den følelse, at fluefiskeriet er blevet afmystificeret.
Bedre kan det næppe gøres for de penge!

Gå så ned til den (forhåbentlig kompetente) lokale grejpusher og fortæl
vedkommende om dine planer med fluefiskeriet - altså hvor vil du primært
fiske, og hvor meget vil du bruge på grejet. Personligt vil jeg ikke gå
efter de helt billige fluesæt. Jeg er efterhånden blevet overbevist om, at
det bedre kan betale sig at investere lidt flere penge i grejet fra
begyndelsen af - hvis fluefiskeriet (imod forventning) alligevel ikke er
noget for dig, så kan du nemt komme af med grejet igen. Een efter min mening
go' investering er et saltvandsbestandigt Compo'Reel (jeg bruger det selv)
til ca. 300 kr.; en Vision 3Zone-stang til 1300-1400 kr. eller Loop
Blackline til 900-1000 kr. og så en flueline af god kvalitet til 300-400 kr.
(med mærker som fx. Cortland, Scientific Anglers og Loop går du ikke galt i
byen).

Tjek for øvrigt følgende stangtest:
http://sportsfiskeri.opasia.dk/artikel/?dogtag=sportsfiskeri_grej_tests&id=8
9

Go' fornøjelse!

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Tjek Danmarks mest aktive forum for lystfiskeri:

Fra : Robert Tastesen

Dato : 22-01-02 17:46

Hej Mørch

Jeg giver Martin ret hvad angår indkøb af stang og hjul. Jeg købte selv min
allerførste stang og hjul på et et sommermarked. Jeg tror jeg egentlig var
heldig med stangen, hjulet ikke noget særlig godt, men det kunne da holde
linen samlet. Jeg fiskede da med det i 2 år.
Jeg købte så en ny Vision 9" # 6-7, med et Compo storspole hjul, stangen var
en "sidste års" model, dvs. bare ikke deres sidste nye version, det sparede
jeg ca. 1500 kr. ved.
Men jeg vil da også foreslå dig at tage et kastekursus, måske inden du
vælger dit grej, ofte er der mulighed for at prøve lidt forskellige stænger
på et sådant kursus.
Jeg synes det er lidt ærgeligt at give en masse penge for noget udstyr, som
måske ikke passer til din kastestil, så bliver du bare træt af det inden du
kommer rigtigt igang.

God fornøjelse

Knæk og bræk

Robert