Træsort bord?
Fra : rick

Dato : 21-01-02 22:56

Hej i Gruppen,

Jeg har hevet et gammelt træbord frem fra loftet hos mine forældre til brug
i min lejlighed.
Desværre er overfladen noget tør, så jeg tror det skal smørres ind i et
eller andet... men spørgsmålet er lige i hvad?

Jeg har været henne i møbelforetningen og de spørger mig om det er afsyret
eller oliebehandlet osv osv og jeg har desværre ingen anelse om det. Jeg fik
at vide, så længe jeg ikke vidste det, var de ikke så meget for, bare at
sælge et eller andet, da det kunne gå hen, sletter ikke at have nogen effekt
eller ødelægge træet. Nu ville sidstnævte nu ikke være det værste, da bordet
mildelst talt er noget vakkelvornt - men kan det bruges, så ville det være
at foretrække frem for et nyt...

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig ud fra det billede, som jeg lægger i
dk.binaer og som jeg kalder "dk.fritid.hus-og-have Træsort bord?", om hvad
det er for noget træ og hvad jeg evt.skal smørre det i?

Mange hilsener
rick....

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-01-02 23:43

rick wrote:

> [...]
> dk.binaer og som jeg kalder "dk.fritid.hus-og-have Træsort bord?", om hvad
> det er for noget træ og hvad jeg evt.skal smørre det i?

Jeg tror at det er lakeret eg.

Når det er så vakkelvornt, så er det fordi du skal
stramme skrugerne på undersiden!

Fra : rick

Dato : 22-01-02 11:29

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at det er lakeret eg.
>
> Når det er så vakkelvornt, så er det fordi du skal
> stramme skrugerne på undersiden!

Hej Igen og tak for rådene - også til Per...

Skruerne var ikke rigtigt til at stramme mere, så jeg har sat sådan nogle
metal-vinkler på undersiden og nu står det godt!

Ang. lakken, så er bordet knas-tørt oppe på selve bordet - så det må være
slidt af. Vil det så være mest hensigtsmæssigt at lakere det hele igen? og
bør det slibes inden? og hvis, burde man så behandle det anderledes end lak,
hvis det alligevel skal slibes?

Mange hilsener fra
- rick...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-01-02 20:10

rick wrote:

> [...]
>
> Ang. lakken, så er bordet knas-tørt oppe på selve bordet - så det må være
> slidt af. Vil det så være mest hensigtsmæssigt at lakere det hele igen?
Ja
> og
> bør det slibes inden?
Ja, særligt der hvor der er lak tilbage

og hvis, burde man så behandle det anderledes end lak,
> hvis det alligevel skal slibes?

Ja, du skal nok give det noget fortyndet lak, på de bare steder.
Du skal bruge en rund pendsel.

Fra : Per H

Dato : 21-01-02 23:34

On Mon, 21 Jan 2002 22:55:59 +0100, "rick" <rick@cool.dk+delete>
skrev:

Det er egetræ.
benene bliver sikkert holdt af en skrue. Stram dem, og bordet bliver
sikkert stabilt.

Jeg tror det er larkeret.

/ PH-BYG v/Per Hansen

icq 8212837