/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Terminologi og ordløveri: ER et ADSL-mode~
Fra : bs


Dato : 21-01-02 20:28

1)
Jeg ved godt det måske smager af lidt ordkløveri!
Se... jeg kan huske, at jeg lærte at et modem, var en enhed, som MOdelerer
et digitalt signal til et analogt (som så kan sendes over tlf.linjen) og
samtidig DEModeret siganelet den anden vej...
Nu kalder man en enhed for et ADSL-MODEM... jamen er ADSL-signalet da
analogt?

2)
Desuden har jeg to spm om ADSL:
Hvad er et skillefilter?

3)
Hvilke ramme-typer bliver det tranporteret i ?
Med alm. modem og tlf. er det svjv. en PPP-ramme (ret mig, hvis jeg tager
fejl)?
Men hvilken ramme bliver ADSL-signaler sendt i ?
Har de deres eget format - eller er det også PPP?


--
Hilsen
Benny Sørensen









 
 
Thomas Demant (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Demant


Dato : 21-01-02 22:29

> 1)
Ved det ikke.

> 2)
> Desuden har jeg to spm om ADSL:
> Hvad er et skillefilter?
Det der deler telefonlinien op i et ADSL signal og et tlf. signal.
|-----|-----Telefon
Telefonlinie---| |
|-----|------ADSL modem

> 3)
> Hvilke ramme-typer bliver det tranporteret i ?
> Med alm. modem og tlf. er det svjv. en PPP-ramme (ret mig, hvis jeg tager
> fejl)?
> Men hvilken ramme bliver ADSL-signaler sendt i ?
> Har de deres eget format - eller er det også PPP?
Ved heller ej.

Thomas



wheeeeeeee (22-01-2002)
Kommentar
Fra : wheeeeeeee


Dato : 22-01-02 00:04

snip
> 1)
> Jeg ved godt det måske smager af lidt ordkløveri!
> Se... jeg kan huske, at jeg lærte at et modem, var en enhed, som MOdelerer
> et digitalt signal til et analogt (som så kan sendes over tlf.linjen) og
> samtidig DEModeret siganelet den anden vej...
> Nu kalder man en enhed for et ADSL-MODEM... jamen er ADSL-signalet da
> analogt?

Jeg tror ikke at det er et rigtigt modem.

Til ISDN bruger man i hvertfald ikke modems, men "Terminal Adapters".

Men det er underordnet, fordi for brugeren er man vant til begrebet et
modem, som den dims man skal have for at komme for Internettet, og ikke
mindre vigtigt bliver ISDN TA'er opfattet som modems af Windows. Derfor er
det nemmest for alle (bortset fra mennesker der gerne vil have at ting
bliver kaldt ved deres rette navn) at man kalder det for modems.
Sandsynligvis af samme grund, kalder man ADSL adaptere, som af Windows
bliver opfattet som "dial-up" enheder, for ADSL modems.



Asbjorn Hojmark (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 22-01-02 00:11

On Mon, 21 Jan 2002 20:28:15 +0100, "bs" <bs@nospam.dk> wrote:

> Nu kalder man en enhed for et ADSL-MODEM... jamen er ADSL-signalet
> da analogt?

Ja.

> 2)
> Hvad er et skillefilter?

Det skiller de to frekvensområder (voice og adsl) fra hinanden.

> 3)
> Hvilke ramme-typer bliver det tranporteret i ?

Der er flere muligheder. PPP over ATM er standard.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

bs (22-01-2002)
Kommentar
Fra : bs


Dato : 22-01-02 05:47

> Det skiller de to frekvensområder (voice og adsl) fra hinanden.

Gad vide, hvordan det egentlig er multiplexet?

> Der er flere muligheder. PPP over ATM er standard.

Altså en PPP-ramme indpakket i en ATM-ramme ???



--
Hilsen
Benny Sørensen




Niels Andersen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 22-01-02 12:37

"bs" <bs@nospam.dk> wrote in message
news:cza38.3504$XA5.470620@news000.worldonline.dk...
> > Det skiller de to frekvensområder (voice og adsl) fra hinanden.
> Gad vide, hvordan det egentlig er multiplexet?

voice ligger i et bestemt frekvens-område, jeg mener det er 15 Khz det går
op til. ADSL starter først et pænt stykke længere oppe, vist omkring de 35
Khz.

--
Mvh.

Niels Andersen



Jørn Andersen (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 23-01-02 05:46

On Tue, 22 Jan 2002 12:37:02 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>"bs" <bs@nospam.dk> wrote in message
>news:cza38.3504$XA5.470620@news000.worldonline.dk...
>> > Det skiller de to frekvensområder (voice og adsl) fra hinanden.
>> Gad vide, hvordan det egentlig er multiplexet?
>
>voice ligger i et bestemt frekvens-område,

Derudover ligge ADSL også opdelt i et antal ret samlle frekvensbånd,
som bliver overvåget hver for sig. Hvis et bestemt frekvensbånd har
for dårlig kvalitet, kan det droppes. Det er så at soige designet til
at køre på en meget "uoptimal" transmissionslinie.

>jeg mener det er 15 Khz det går
>op til. ADSL starter først et pænt stykke længere oppe, vist omkring de 35
>Khz.

Afhænger af om "voice" er voice eller ISDN - jeg kan ikke huske
grænserne (vistnok 80-100 kHz ved ISDN og noget lavere ved voice), men
filtrene er forskellige.
Så man kan altså få marginalt bedre ADSL-ydelse hvis den kører sammen
med en analog (ikke ISDN) linie.

Mvh. Jørn


Asbjorn Hojmark (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 23-01-02 00:32

On Tue, 22 Jan 2002 05:47:26 +0100, "bs" <bs@nospam.dk> wrote:

>> Det skiller de to frekvensområder (voice og adsl) fra hinanden.

> Gad vide, hvordan det egentlig er multiplexet?

Som sagt basalt set ved at bruge forskellige frekvensområder.

Der er lidt om det her:
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/adsl.htm

> Altså en PPP-ramme indpakket i en ATM-ramme ???

Mja. PPP-pakker encapsuleret i ATM-celler.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

bs (23-01-2002)
Kommentar
Fra : bs


Dato : 23-01-02 13:05


> Mja. PPP-pakker encapsuleret i ATM-celler.

Ja, det hedder vel en pakke!




Niels Teglsbo (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Niels Teglsbo


Dato : 23-01-02 16:58

"bs" <bs@nospam.dk> wrote:

> > Mja. PPP-pakker encapsuleret i ATM-celler.
> Ja, det hedder vel en pakke!

Er der nogen dybere logik i, om det hedder pakke, ramme, etc?

--
Niels, The Offspring Mailinglist www.image.dk/~teglsbo

Asbjorn Hojmark (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 23-01-02 23:19

On Wed, 23 Jan 2002 16:58:14 +0100, Niels@fabel.dk (Niels
Teglsbo) wrote:

> Er der nogen dybere logik i, om det hedder pakke, ramme, etc?

Jeg tror, det primært afhænger af, hvem der har skrevet
standarden. For ATM kom det nok til at hedde 'celle' fordi de er
så meget mindre end en typisk 'frame' (L2-størrelse).

Jeg tror jeg plejer at bruge 'frame' om det på L2 (bortset fra
ATM) og 'pakke' om alt det, man hælder i frames. Men jeg er for-
mentlig ikke særlig konsistent.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Rasmus Lauridsen (27-01-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Lauridsen


Dato : 27-01-02 22:30


"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
news:4fdu4uogs94qur121me0iss06f2hjnecdi@news.worldonline.dk...
> On Wed, 23 Jan 2002 16:58:14 +0100, Niels@fabel.dk (Niels
> Teglsbo) wrote:
>
> > Er der nogen dybere logik i, om det hedder pakke, ramme, etc?
>
> Jeg tror, det primært afhænger af, hvem der har skrevet
> standarden. For ATM kom det nok til at hedde 'celle' fordi de er
> så meget mindre end en typisk 'frame' (L2-størrelse).
>
> Jeg tror jeg plejer at bruge 'frame' om det på L2 (bortset fra
> ATM) og 'pakke' om alt det, man hælder i frames. Men jeg er for-
> mentlig ikke særlig konsistent.

Jeg ved ikke om det med celler men som jeg har lært det er det sån her.
Det kan nok godt passe at atm er anderledes men jeg kan sq ik huske det

Osi 7 Lags model

Layer 7 Application \
Layer 6 Presentation -- Data
Layer 5 Session /
Layer 4 Transport Segment
Layer 3 Network Packet
Layer 2 Data Link Frame
Layer 1 Physical Bits

Rasmus Lauridsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste