Væk med bleen
Fra : dortekn@worldonline.~

Dato : 21-01-02 19:33

Jeg har en dreng der skal starte i børnehave 1. marts.
Mit store problem er , at han ikke er interesseret i at sidde på potte eller
toilet.
Han kan meget godt lide sin ble.

Har I et rigtig godt råd.
Han bliver 3 år sidst i marts måned.

Dorte

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 21-01-02 21:25

Hej

Jeg tror det bedste råd må være : lad være med at bekymre dig om det. Det er
meget forskelligt hvornår børn er parate til at smide bleen.
Vores datter viste først rigtig interesse for det efter hun var startet i
børnehave. Da erklærede hun pludselig at hun ikke brugte ble mere, men hun
havde flere uheld om dagen så i samråd med børnehaven aftalte vi at hun
måtte bruge bleen lidt endnu - i hvert fald når vi ikke var hjemme. Men
pludselig efter 3 måneder mente hun at være "uden ble" igen og fra den ene
time til den anden smed hun bleen. Og uden nogen uheld overhovedet til dags
dato.

Men jeg var også lidt bekymret da hun skulle starte i børnehave og endnu
ikke var renlig.
Men altså det sker (oftere end man måske tror som mor) at ikke-renlige børn
starter i børnehave og dert kan de sagtens tage hånd om i børnehaven. Det
skal de i hvert fald kunne hvis det er et ordentligt sted var jeg lige ved
at sige.
Og mon ikke din dreng selv ønsker at smide bleen, når han ser alle de andre
børn bruge WC.
Ellers kan du jo altid forsøge at lade ham rende rundt med rumpen bar til
sommer hvor vejret bedre tillader det.
Siger han til når han laver/tisser i bleen, eller efter han har gjort det ?
Det pplejer at være første skridt.

I øvrigt er der en dreng på 4½ der "først" lige har smidt bleen i vores
børnehave så det ER meget med forskel.

Henriette

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 22-01-02 10:20

> [...]
> Jeg har en dreng der skal starte i børnehave 1. marts.
> Mit store problem er , at han ikke er interesseret i at sidde på potte

- og han smider helt sikkert bleen før han flytter hjemmefra... Som
Henriette allerede har skrevet: Det er nok noget forskelligt hvornår de er
klar til det, og hvorfor ikke lade dem selv finde ud af det? De små
størrelser lærer en del af hinanden, og det er nok den måde der giver mindst
bøvl!

Det er heller ikke så tit man ser voksne gå rundt med sut, vel?

Mvh,
Michael.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 22-01-02 17:01

> [...]

> Jeg har en dreng der skal starte i børnehave 1. marts.
> Mit store problem er , at han ikke er interesseret i at sidde på potte eller

Hej

Problemet er måske at I er kommet igang for sent. Jeg har selv to drenge
og det var også lige ved at være for sent for den store.
Så kom jeg til at læse i en af de der kloge bøger om børn, at de faktisk
er parate til at slippe bleen når de er mellem 18 og 24 mdr., ellers
risikerer man at de bliver så glade for den, at det kan trække temmelig
meget ud.
Vores dreng var næsten 2½ inden vi kom igang og han var ret modvillig.
Vi endte med at stille potten midt på stuegulvet og tage ble og bukser
af ham og på køligere dage lade ham beholde bukserne på. Han fik ikke
mulighed for at tisse i bleen, istedet fik han våde bukser nogle gange
og pludselig var det som om budskabet sev ind. Han brugte potten en tid.
Derefter valgte han selv at begynde at bruge toilettet og det har han
gjort siden.
Den lille er 2½ år og har ikke brugt ble i et år nu og han ligger endda
tør om natten, det gør den store ikke, ifølge min læge er det et
spørgsmål om frigivelsen af et bestemt hormon der styrer hvornår de
ligger tør om natten.
Mit råd til dig må derfor blive, at hjælpe drengen med at slippe bleen
ved at lægge en lille smule pres på ham. Det er desværre dig der er nødt
til at træffe beslutningen, han er ikke selv istand til det. Husk, at
for ham er det noget helt nyt at skulle tisse i andet end en ble, derfor
må DU hjælpe ham ignnem den forandring.
Hvordan du gør det er op til dig men så længe han har muligheden vil han
bruge bleen når han har den på. Hvis du tager bleen af ham, så husk at
spørge ham ofte om han skal tisse og at hvis han siger at ham skal
tisse, så er det NU, han kan ikke vente 30 sekunder.
Der vil sikkert være en del uheld i starten, men uheldsraten falder med
tiden. Det er ret almindeligt at de efter lang tid kan få periodevise
tilbagefald, det er ikke noget at være bekymret for, bare lad som
ingenting selvom det er træls med det ekstra vasketøj.
Jeg håber at du kan bruge dette til et eller andet.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Nina Hald

Dato : 27-01-02 00:36

Hej Dorte
For din drengs skyld håber jeg meget at du ser bort fra det sidste indlæg,
fra Marianne Feddersen.. Det er på ingen måde rigtigt at tvinge et barn til
at blive renligt, det eneste du opnår er at give barnet så mange nederlag at
det i sidste ende måske helt holder op med prøve at blive renlig, og så har
I først virkelig et problem.
Din dreng skal nok blive renlig når han har tid til at beskæftige sig med
det, lige nu generer det ikke ham at gå med ble, og det er måske endda
hyggeligt med en stille skifte stund alene med Mor eller Far. NYD DET!!!
Med mindre der er en fysisk skavank, som man alligevel ikke bliver undersøgt
for før ved 6 års alderen, er din søn helt klart renlig inden han forlader
børnehaven.
Mange børn bruger blev det første stykke tid i børrnehaven, bare kontakt dem
og spørg. Når så børnene har været et stykke tid i børnehaven ser de at de
andre ikke bruger ble, de hører at de STORE ikke bruger ble, så ønsker de at
være STORE og så kan de koncentrere sig om at lære at reagere på de signaler
kroppen sender.
Med mindre at det er et meget tidligt udviklet barn, er det ikke i stand til
at kontrolere lukkemusklen før ved 2 års alderen, og hvis ikke man kan lukke
af når trangen melder sig, hvordan skal man så nå toilettet?
HVis det var min søn ville jeg vente til sommer og så lade ham rende rundt
uden ble og bukser, det er dejligt med luft på numsen, og så bliver han også
meget mere opmærksom på hvordan det føles ligefør man begynder at tisse. Lad
ham se hvordan andre mænd tisser, og lad ham prøve selv. Hvis problemet
stadig er der ved 5 års alderen så vend tilbage til mig, så har jeg nogle
øvelser der måske kan hjælpe, de kan i hvert fald bevise om der er noget
fysisk galt.
Jeg arbejder i øjeblikket I en SFO med 135 børn hvoraf der i august var tre
urenlige børn alle 6 år gamle. Nu er der ingen, kun hvis vi ikke lige husker
den ene af dem på det, men det er fordi han bliver så opslugt af lege at han
ikke mærker signalerne.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 12-04-02 09:38

Snip

snip
> [...]
> er parate til at slippe bleen når de er mellem 18 og 24 mdr., ellers
> risikerer man at de bliver så glade for den, at det kan trække temmelig
N er det jo nok begrænset hvor klog den bog var!
VH Kevin