Error-handling
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-01-02 16:48

Jeg brruger i mine subs følgende error-handling:

private sub SomeSub(i as Integer ...)
On error goto Err
Exit Sub
Err:
Call ShowError
End Sub

ShowError er defineret i et module som:

Public Sub ShowError()
MsgBox "Error source = " & Err.Source & vbCrLf & _
"Error Description = " & Err.Description & vbCrLf & _
"Error number = " & Err.Number & vbCrLf, , appname & " Error"
End Sub

Mit problem er, at ovenstående ikke giver nogen information af, hvor
fejlen opstår i applikationen under den indledende kodning. Der kan fx
være en lang liste af funktioner, hvor en NULL-error foråsager en fejl
.... men det vil i dette tilfælde give nøjagtig samme fejl via denne
error-handler.

Er det ikke muligt at trække enten linienummeret for fejlen ud - eller
fx den specifikke sub/function, hvor fejlen sker ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Frank Bertelsen

Dato : 22-01-02 15:35

Hej Jesper,

Du kan ikke få linjenummer eller funktionsnavn ud af Err objektet,
men du kan jo evt. selv overføre funktionsnavnet som en parameter
til din Fejlrutine:

Private Sub SomeSub()
On Error GoTo Err
Exit Sub
Err:
Call ShowError("SomeSub")
End Sub

Public Sub ShowError(SubName As String)
MsgBox "Error Sub = " & SubName & vbCrLf & _

Fra : Vestergaard

Dato : 22-01-02 15:45

> Er det ikke muligt at trække enten linienummeret for fejlen ud - eller
> fx den specifikke sub/function, hvor fejlen sker ?

Hvis du kun skal bruge det i design time, og det skal du vel siden du vil
have linienummeret.
Du kan (indtil du har fundet de fejl du vil filnde i designtime) bruge On
Error Got 0 i din ShowError sub:
Public Sub ShowError()
On Error Goto 0
MsgBox "Error source = " & Err.Source & vbCrLf & _
"Error Description = " & Err.Description & vbCrLf & _
"Error number = " & Err.Number & vbCrLf, , appname & " Error"
End Sub
NOTE: Den genoptager VB's errorhandling!

Når du så har fundet de fejl du vil finde kan du bare slette linjen igen...

Har jeg misforståået dig eller hjalp det??

Jacob V.