Anbefal en PSU!!! 400W
Fra : Andrew

Dato : 20-01-02 18:10

Hej

Jeg har opgivet min kamp og overgiver!
Jeg køber en 400W PSU da min XP 1600+ åbenbart er meget grådig!
Havde en Codegen 300W som kørte med 3.135V på +3.3V railen, hvilket fik mi
computer til at fryse (tror jeg i hvert fald).

Men nu er jeg kommet til der hvor jeg skal finde mig en PSU som kan levere
varen!
Jeg har 3 drev (DVD, CDrom og Brænder) og 1 harddisk. 2 kabinetkølere og en
CPUkøler (Volcano 7) og selvfølgelig et diskettedrev.

Jeg har kig på et kabinet fra et tysk firma JNC. De laver kabinetter med
400W PSU'er som er PFC-godkendt (hvad det så end betyder, men det lyder
fint!).

Tyskerne laver jo noget robust noget, i hvertfald inden for bilverdenen,
gælder det også med hardware!?

Tror i den rækker, eller skal jeg op og bruge flere penge (hvilket jeg ville
være ked af!)

Mvh Anders

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 20-01-02 18:54

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev:

> Jeg køber en 400W PSU da min XP 1600+ åbenbart er meget grådig!

Hehe.

> Jeg har kig på et kabinet fra et tysk firma JNC. De laver kabinetter med
> 400W PSU'er som er PFC-godkendt (hvad det så end betyder, men det lyder
> fint!).

Kender dem ikke.

> Tyskerne laver jo noget robust noget, i hvertfald inden for bilverdenen,
> gælder det også med hardware!?

PSU'en er sikkert fremstillet i Taiwan, lige som alle andre.

> Tror i den rækker, eller skal jeg op og bruge
> flere penge (hvilket jeg ville være ked af!)

En god PSU er guld værd, det er jo hjertet i dit system, jeg
kan klart anbefale at du bruger lidt ekstra spir på en
Enermax PSU
http://www.enermax.com.tw/products/switch-main.htm
http://makeashorterlink.com/?Z15B2305

Støjdæmpede Enermax'er (De støjer ikke ret
meget fra nye af, men alligevel lidt for meget:
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=104

Gør det selv støjdæmpning af PSU'er:
http://www.bbservice.dk/spectrus/

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
Meget billig og effektiv køling!

Fra : Santa Xcaze

Dato : 20-01-02 19:31

SNIP
De PSU'er som er i chiftec/antec kabinetter er sådan set meget gode de er på
340watt og skulle nok kunne trække de system, hvorfor du har 3 cd dreve
fatter jeg ik, må da være nok med et dvd / brænder combo !

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 20-01-02 20:26

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> [...]

> 340watt og skulle nok kunne trække de system, hvorfor du har 3 cd dreve
> fatter jeg ik, må da være nok med et dvd / brænder combo !

Er der nogle der ved om de strømforsyninger larmer? Og om det kan
modificeres med papst blæsere så de overhovedet ikke larmer, eller summer de
også? Lidt ligesom codegen gør... det kan i hvert fald ikke betale sig at
modificere dem...

mvh
Lasse

Fra : Santa Xcaze

Dato : 20-01-02 21:10

SNIP
De summer ik ....
Har haft en kørende et stykke tid, sagde ik noget udover blæseren !

Fra : Karsten Krambs

Dato : 20-01-02 21:28

> [...]
>gælder det også med hardware!?
>
>Tror i den rækker, eller skal jeg op og bruge flere penge (hvilket jeg ville

Pas på nogen 250W psu, kan være lige så godde som andre 400Wdu skal
kigge efter hvad den kan levere på 3,3v og 5v siden - det er her der
trækkes strøm

alt efter hvordan dit motherboard er designet vil de tager noget af
strømmen fra 3,3v og noget fra 5v.

PSU er rated af den totale watt man kan trække uden at der sker
nedsmeltning.

Der er 5 typiske output på en PSU: +3.3V, +5.0V, +12.0V, -5.0V og t
12V. De mest brugte er +3.3V, +5.0V and the +12V outputs. Outputs er
også definenede som rails. Det total en PSU kan leveres fås ved at
summe alle outputs. Her er et exempel :

+3.3V=14A (46.2w)
+5.0V=22A (110w)
+12V=9A (108w)
-5.0V=0.5a (2.5w)
-12V=1A (12w)
+5.5Vsb=1.5A (7.5W)

hvilket giver 286.2Watts. Resten = 13.8 watt er tab i psu osv.

På nogle psu har +3,3v to tal fx. 10.6/28 og +5.0V kunne have 40/28.5.
Det betyder man kan loader lidt mere på den ene hvis den anden ikke er
brugt helt --- Så hvis din 3.3 bruger 10.6A eller mindre kan du trække
max 40A på +5.0V ...smart ---

Så chek talene før du køber -

ps - jeg kører i døgndrift på en clocket XP1700 med en 250W psu

Karsten

Fra : Hans

Dato : 21-01-02 03:40

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har opgivet min kamp og overgiver!
> Jeg køber en 400W PSU da min XP 1600+ åbenbart er meget grådig!

Det kan ikke passe. Jeg kører følgende hardware på en 300W DTK PSU i et
Enlight kabinet:

MSI K7T-TURBO2R
XP 1700+
2 ATA100 Harddiske i RAID-1
1 SCSI Harddisk Ultra160
1 SCSI Brænder
1 SCSI CD-Rom drev
1 ATA66 DVD Drev
1 ThermalTake Silent Vikíng
3 80mm Pabst 19dB's blæsere
1 GeForce2TI/32DDR Ram
2 3Com 905C NIC
1 Adaptec Ultra160 SCSI Controller
1 Firewirekort

Det kører 24x7 og blæseren i PSU'en har ikke specielt travlt.

Det må være en yderst ringe 300Watt'er du har i dit kabinet, eller også er
der noget andet helt galt.

mvh
Hans

Fra : Deaster

Dato : 21-01-02 11:56

"Hans" <fast@2night.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det kører 24x7 og blæseren i PSU'en har ikke specielt travlt.
>
> Det må være en yderst ringe 300Watt'er du har i dit kabinet, eller også er

Min er en Zitech 300w og den kan heller ikke trække min XP1600 med et par
diske, 2 cd rom drev, GF3 og nogle pci kort. Den der DTK psu hvor er den
købt henne ?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Karsten Krambs

Dato : 21-01-02 12:12

>Min er en Zitech 300w og den kan heller ikke trække min XP1600 med et par
>diske, 2 cd rom drev, GF3 og nogle pci kort. Den der DTK psu hvor er den
>købt henne ?

Som sagt check hvad den kan leverer på de forskellige Rails

Karsten

Fra : Hans

Dato : 21-01-02 12:18

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min er en Zitech 300w og den kan heller ikke trække min XP1600 med et par
> diske, 2 cd rom drev, GF3 og nogle pci kort. Den der DTK psu hvor er den
> købt henne ?

Den er standard i alle Enlights P4 godkendte kabinetter. Du skal lige tage i
betragtning at du til forskel fra mig har et GF3 kort, der virkelig bruger
strøm når det går vildt til, så PSU'en skal være af god kvalitet. Der er
kommet nogle high-end PSU'er på markedet, måske er det noget du skal kigge
på?

mvh
Hans

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 21-01-02 18:39

"Hans" <fast@2night.dk> skrev:

> Den er standard i alle Enlights P4 godkendte kabinetter. Du skal lige tage i
> betragtning at du til forskel fra mig har et GF3 kort, der virkelig bruger
> strøm når det går vildt til, så PSU'en skal være af god kvalitet.

Virkeligt meget - 15-20W har jeg ladet mig forklare.
Men er PSU'en belastet i forvejen, så kan det jo være nok til
at vælte systemet og især når 3,3V ligger så lavt.

Fra : Skimmerhorn

Dato : 21-01-02 17:48

> [...]
>
> Det kører 24x7 og blæseren i PSU'en har ikke specielt travlt.
>
> Det må være en yderst ringe 300Watt'er du har i dit kabinet, eller

Absolut enig. Jeg har ligeledes en 300 watt PSU.
Kører uproblematisk med 2 x 800 Mhz, 10 x 10.000 rpm harddiske, 1 x 7200
rpm HD,
scsi raidcontroller, cd rom reader og brænder, net kort, vga kort
diskettedrev, lydkort m.m.m.

Skimmerhorn

Fra : Kenneth Bon

Dato : 21-01-02 12:41

> [...]
> Havde en Codegen 300W som kørte med 3.135V på +3.3V railen, hvilket fik mi
> computer til at fryse (tror jeg i hvert fald).

[klip]

Jeg forstår det altså ikke... jeg har et Codegen kabinet med 300w psu og det
kører fortrinligt med en harddisk, en cd-brænder og gf3 grafikkort... min
+3,3 ligger på 3,18 - ikke at jeg har forstand på det- men det er højere end
din Anders :)

Ellers samme config næsten...

/Kenneth

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 21-01-02 18:40

"Kenneth Bon" <skrivtil@NOSPAMkennethbon.dk> skrev:

> [...]
> +3,3 ligger på 3,18 - ikke at jeg har forstand på det- men det er højere end

Noget kunne tyde på at Andrews PSU er defekt.
Min 3,3V ligger pt. på 3,39V.

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-01-02 23:11

min

> Noget kunne tyde på at Andrews PSU er defekt.
> Min 3,3V ligger pt. på 3,39V.

Defekt betyder jo at den ikke virker - og det gør den, så er det vist
udelukket. Den kan bare ikke levere så meget som din - eller også bruger
hans comp. bare mere strøm/hans strømforsyning er af ringe kvalli.

Min 3.3V ligger og svinger mellem 3.29-3.32 med 3stk 10k rpm diske + 2cd
drev + 4 indstikskort + 3 kab. blæsere og p4 1.5ghz. Den er endda også
dejlig stille. 300watt fra Silent Systems

Mvh. Søren

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 21-01-02 23:44

"Søren Christensen" <2760098m001-FJERN-@stofanet.dk> skrev:

> Defekt betyder jo at den ikke virker - og det gør den, så er det vist
> udelukket. Den kan bare ikke levere så meget som din - eller også bruger
> hans comp. bare mere strøm/hans strømforsyning er af ringe kvalli.

Den er defekt, fordi den holder ikke den lovede spænding
på 3,3V udtaget. Jeg husker ikke, hvor meget denne må
variere +/-, men, hvis det er skyld i at hans system kører
dårligt, så har han vel krav på en bytter.

<Auto on>
En 4 cylindret motor, som kun kører på 3 cylindre, den er
vel også defekt, selvom den sagtens kan køre 150km/h.
</Auto Off>

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-01-02 10:58

> Den er defekt, fordi den holder ikke den lovede spænding
> på 3,3V udtaget. Jeg husker ikke, hvor meget denne må
> variere +/-, men, hvis det er skyld i at hans system kører
> dårligt, så har han vel krav på en bytter.

Det er da bare et spørgsmål om at belaste strømforsyningen nok, så kan jeg
da erklære alle for defekte
Hvis det er en færdigsamlet computer han har købt og han så selv efter har
fyldt ekstra div. i den, så må han vel bare ud og invistere i ny psu.
Denne diskussion kan fortsætte i lang tid endnu, og har vist bevæget sig væk
fra indgangsspørgsmålet...

Ikke flere indlæg fra mig i denne retning.

Mvh. Søren

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 23-01-02 19:15

"Søren Christensen" <2760098m001-FJERN-@stofanet.dk> skrev:

> Det er da bare et spørgsmål om at belaste strømforsyningen nok, så kan jeg
> da erklære alle for defekte

Jo, men nu belaster Andrew jo ikke PSU'en specielt meget!

> Hvis det er en færdigsamlet computer han har købt og han så selv efter har
> fyldt ekstra div. i den, så må han vel bare ud og invistere i ny psu.

Uenig.

> Denne diskussion kan fortsætte i lang tid endnu, og har vist bevæget sig væk
> fra indgangsspørgsmålet...

PSU'en er enten defekt, eller ikke i stand til at levere den lovede
effekt. 300W er immervæk ret meget.

> Ikke flere indlæg fra mig i denne retning.

Og der med mener du at have ret? tsk tsk...

--
http://www.spectrus.dk/

Fra : Henrik Høy

Dato : 23-01-02 21:10

In article <K4D38.121$022.5544@news.get2net.dk>, spectrus@ardahl.dk
says...

> Jo, men nu belaster Andrew jo ikke PSU'en specielt meget!

> Uenig.

Jeg tager chancen og blander mig, man kan da ikke klandre en forhandler
for at en kunde sidenhen putter mere i maskinen end der var i den da den
blev købt.

> PSU'en er enten defekt, eller ikke i stand til at levere den lovede
> effekt. 300W er immervæk ret meget.

Nu er 300 watt kun den nominelle værdi, og ikke den reelle værdi som man
skal kigge på. Jeg kan ikke huske hvordan man regner ud hvad de
"reelle" watt er. Men mange af de 300watt's psu'er jeg har stødt på har
i "reelle" watts leveret 150-180 watt. På mange psu'er står der hvor
mange "reelle" watt de levere.

Men måske en anden kan huske hvordan det skal regnes ud.

Men selvfølgelig kan psu'en være defekt, det kan jeg ikke rigtigt udtale
mig om.

--
-
--

Venlig hilsen

Henrik
henrik@hoey.dk

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 23-01-02 21:47

"Henrik Høy" <henrik@hoey.dk> skrev:

> Jeg tager chancen og blander mig, man kan da ikke klandre en forhandler
> for at en kunde sidenhen putter mere i maskinen end der var i den da den
> blev købt.

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Jeg gav som end bare min mening og holdning til kende.

> [...]
> "reelle" watt er. Men mange af de 300watt's psu'er jeg har stødt på har
> i "reelle" watts leveret 150-180 watt. På mange psu'er står der hvor

Nominel eller reel, så bør det jo være den reele værdi der er
opgivet for ellers er der vel tale om kundvildledning.
Jeg ved også godt at omhandlende PSU ikke levere lovede
vare, og at man kan købe PSU'er opgivet til 250W som er
langt kraftigere.

Det vil jeg da mene ud fra det Andrew skrev:
Jeg køber en 400W PSU da min XP 1600+ åbenbart
er meget grådig!
Havde en Codegen 300W som kørte med 3.135V på
+3.3V railen, hvilket fik mi computer til at fryse (tror jeg i hvert fald).

En sådan CPU bruger max. 62,8W (36A), så burde der være
237W tilovers til resten af systemet, tab, ect.
Bemærk jeg skrev burde og ikke skal.
Jeg syntes personligt det skulle forbydes at sælge
papwatt PSU'er, som lover 300W, men måske
kun levere 200W ren rå power.

Fra : Henrik Høy

Dato : 23-01-02 22:32

In article <mjF38.154$022.6885@news.get2net.dk>, spectrus@ardahl.dk
says...

> Det skal jeg ikke kunne udtale mig om.
> Jeg gav som end bare min mening og holdning til kende.

Det er vel også det nyhedsgrupper til for.

> [...]
> Jeg ved også godt at omhandlende PSU ikke levere lovede
> vare, og at man kan købe PSU'er opgivet til 250W som er

Der er vist ikke rigtigt nogen psu'er som reelt levere det de nominelt
står til at skulle levere.

> [...]
> Havde en Codegen 300W som kørte med 3.135V på
> +3.3V railen, hvilket fik mi computer til at fryse (tror jeg i hvert fald).

Det ser sådan ud.

> [...]
> Bemærk jeg skrev burde og ikke skal.
> Jeg syntes personligt det skulle forbydes at sælge
> papwatt PSU'er, som lover 300W, men måske

Se hvis det skal overholdes så tror jeg du får svært ved at finde en
PSU.

Se f.eks. på amd's liste over godkendte psu'er til en xp 1600+, der ikke
en som levere den nominelle mængde watt.

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_
1039^4038|48_ATX,00.html

--
-
--

Venlig hilsen

Henrik
henrik@hoey.dk

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 23-01-02 23:07

"Henrik Høy" <henrik@hoey.dk> skrev:

> Det er vel også det nyhedsgrupper til for.

Nemlig.

> Der er vist ikke rigtigt nogen psu'er som reelt levere det de nominelt
> står til at skulle levere.

Du har desværre nok ret. Jeg gad godt kende de ÆGTE data
på min 550W's Enermax.
Måske her er tale om en reel 300W's PSU?

> Det ser sådan ud.

Det kan jo også være bundkortet...

> Se hvis det skal overholdes så tror jeg du
> får svært ved at finde en PSU.

Du har desværre nok ret.

> Se f.eks. på amd's liste over godkendte psu'er til en xp 1600+, der ikke
> en som levere den nominelle mængde watt.

> [...]

MakeAShortlink: http://makeashorterlink.com/?U2165235
Er vores nye ven.

Fra : Søren

Dato : 26-01-02 11:40

> [...]
> Havde en Codegen 300W som kørte med 3.135V på
> +3.3V railen, hvilket fik mi computer til at fryse (tror jeg i hvert

Det er sikkert derfor, eks. har ECS K7S5A 3.15V som laveste 3.3V tolerance
det har især betydning hvordan bundkortet er opbygget ,nogle bundkort
trækker
3.3V strømmen direkte hertil hvor den skal bruges RAM ,AGP port ,mens andre
bundkort
omformer en højere spænding til 3.3V på selve bordet, det sidste giver den
største tolerance
Mht. kvalitet på PSU'eren.

http://www.ocworkbench.com/articles/psu/psup1.htm

Mvh Søren