bygge en dvd/mp3/divx afspiller
Fra : cybermouse

Dato : 20-01-02 17:24

jeg har fundet på et lille projekt til en multimedie afspille som jeg
overvejer at bygge, kravene er flg.
1.skal startes op i skrivebeskyttet tilstand så jeg bare kan slukke
når jeg har lyst
2. skal starte op på under 1 min

3. skal kører over tv-out på graffik kortet (nvidia)

4. skal kunne styres 100 % via fjernebetjening (har bygget modtageren
Uir)

5. skal kunne opgraderes til eksempel at kunne afspille wma senere

6. skal kunne afspille mp3/dvd/divx/wma/vcd/svcd og den slags

7. skal kører linux eller dos

8. skal måske senere vandkøles for komplet stilhed eller clokes ned
hvis der så stadigt er cpu kræfter no (en 550 mhz amd k6-2)

er der nogen som har prøvet noget lign eller kunne tænke sig at være
med på et sådan projekt, eller er der nogen som har flere forslag til
ting den skal kunne? og er der nogen som kender nogle færdige distrb.
som gør noget af det hvor resten så "bare" skal lægges ind i. og hvis
der eller er nogle som har nogle forslag er de meget velkomne.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-01-02 17:29

cybermouse> 8. skal måske senere vandkøles for komplet stilhed eller
cybermouse> clokes ned hvis der så stadigt er cpu kræfter no (en 550
cybermouse> mhz amd k6-2)

Well... en AMD 550Mhz er vist ikke nok hvis du vil spille divx... Jeg
ved ikke hvor krævende afspilning af dvd er.

Så jeg vil næsten foreslå dig at revurdere divx kravet lidt, og så
bygge en billig maskine for at se om det kan lade sig gøre uden de
store investeringer. Hvis det så er godt nok, så ville jeg bygge det
op af gode komponenter (og tidssvarende) og samtidig lave en god
støjisolering... ved ikke lige om vandkøling er så god en ide... Det
kræver en del rørføring.

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-01-02 19:05

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message
> Well... en AMD 550Mhz er vist ikke nok hvis du vil spille divx...

DivX kører fint på min (Windows) workstation, det er en Celeron 300 (uden
a). Ved nogle film er der dog problemer med fullscreen i 1600x1200, så må
jeg jo ned på fx 1024x768.

Hvis det kræver mere i Linux, så er jeg ret overrasket.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 20-01-02 19:43

In article <HGD28.2085$Eu2.342597@news010.worldonline.dk>, Niels Andersen
wrote:
> [...]
> jeg jo ned på fx 1024x768.
>
> Hvis det kræver mere i Linux, så er jeg ret overrasket.
Det gør det ikke, min Celeron 300Mhz (dog a) kan lige akkurat klare at afspille
DivX uden at hakke (Xine under Linux)..

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-01-02 01:05

Jonas Due Vesterheden wrote:

> Det gør det ikke, min Celeron 300Mhz (dog a) kan lige akkurat klare at
> afspille DivX uden at hakke (Xine under Linux)..

Jeg mener, at DivX er optimeret til Intels CPU'er, og det derfor kræver
meget mindre end af AMD's (blandt andet).

Rasmus

If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-01-02 00:29

cybermouse wrote:

> 1.skal startes op i skrivebeskyttet tilstand så jeg bare kan slukke
> når jeg har lyst

Du kan altid slukke "når du har lyst", hvis du blot "slukker" den på
den rigtige måde. Jeg vil foreslå, at du bruger din fjernkontrol til
at pille maskinen pænt ned.

Du /kan/ godt køre maskinen i skrivebeskyttet tilstand, men det kræver
en del hacking.

> 2. skal starte op på under 1 min

Så skal du have en kerne med low-latency og starte så få services som
muligt (men det kommer af sig selv).

> 4. skal kunne styres 100 % via fjernebetjening (har bygget modtageren
> Uir)

Aha. Skriv lidt om det.

> 6. skal kunne afspille mp3/dvd/divx/wma/vcd/svcd og den slags

Kig på MPlayer. Den kan det hele, men projektet er berygtet for at have
den ringeste dokumentation og for at være de mest arrogante røvhuller
på nettet (næst efter Theo de Radt), så du skal være forberedt på at
makke med det længe.

> 8. skal måske senere vandkøles for komplet stilhed eller clokes ned
> hvis der så stadigt er cpu kræfter no (en 550 mhz amd k6-2)

Få dig først om fremmest en støjsvag CPU blæser. Dernæst en støjsvag
strømforsyning og harddiske.

-Claus

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-01-02 11:28

Via's C3 processore kan køres med passiv køling, selv i 733mhz udgaven.
De koster heller ikke alverden.

Fra : cybermouse

Dato : 14-02-02 15:05

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote in message news:<a2fjrl$ef8$1@sunsite.dk>...

> Du kan altid slukke "når du har lyst", hvis du blot "slukker" den på
> den rigtige måde. Jeg vil foreslå, at du bruger din fjernkontrol til
> at pille maskinen pænt ned.
ok en power knap er da ikke at fornægte :) bare jeg får den til selv
at kunne slukke så (pc'en understøtter det).
> Du /kan/ godt køre maskinen i skrivebeskyttet tilstand, men det kræver
> en del hacking.

> Så skal du have en kerne med low-latency og starte så få services som
> muligt (men det kommer af sig selv).
ok jeg vil se hvad jeg kan finde

> Aha. Skriv lidt om det.
ok det er en uir modtager du kan finde mere om den på
http://geocities.com/SiliconValley/sector/3863/uir/
den kører ganske udemærket med min tamaha fjernbetjening og min pc er
blevet til en " yamaha dvd" og der kører den fint i windows vel at
mærke har ikke testet den i linux.

> [...]
> den ringeste dokumentation og for at være de mest arrogante røvhuller
> på nettet (næst efter Theo de Radt), så du skal være forberedt på at
ok det gør jeg

> Få dig først om fremmest en støjsvag CPU blæser. Dernæst en støjsvag
> strømforsyning og harddiske.

for at starte med lyden har jeg løst problemet sænkede hastigheden med
50 mhz og sænkede vcore en del så nu kan cpu blæseren køre på 5 volt
hvilket giver rigtigt meget og hd'en er pakket ind i flamingo, ved
godt det er dumt, men hd'en er en gammel 500 mb som nærmest ikke
udvikler varme og hvis den går til har jeg en anden :), for at teste
om jeg kunne få den til at trække divx og lign lagde jeg hurtig en me
ind på den og det kørte fint, men vil dog ikke køre me da opstarts
tiden er for lang ellers ingen probs.

jeg håber nogle af jer vil være med på et sådan projekt da, jeg ikke
er den allermest hardcore linux nørd, men dog er klar på at lærer :)

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-02-02 16:24

"cybermouse" <cybermouse@ofir.dk> wrote in message
> jeg håber nogle af jer vil være med på et sådan projekt da, jeg ikke
> er den allermest hardcore linux nørd, men dog er klar på at lærer :)

Jeg er heller ikke særligt hardcore, men jeg har lyst til et system ca. som
det du beskriver.
Jeg ved nærmest intet om multimedie i Linux (er ikke vant til at have så
meget som en skærm tilsluttet), men alt muligt andet kan jeg nok hjælpe med.

Hvad med at basere det på en distribution, der er beregnet til at køre fra
diskette/cdrom? De er jo beregnet til at køre i skrivebeskyttet tilstand, og
bare blive slukket uden varsel.
De er også designet til at køre på mange forskellige systemet, helt uden
konfiguration.
Og så er de designet til ikke at skulle installeres, men bare brændes.
Smart!

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper FA

Dato : 21-01-02 01:59

cybermouse wrote:

> [...]
> overvejer at bygge, kravene er flg.

> 1.skal startes op i skrivebeskyttet tilstand så jeg bare kan slukke

Jeg har lavet noget lignende, hvor jeg booter fra en server. Det betyder
fx. at boot fra POST til klar tager ca. 15 sek (uden X). Jeg mounter
filsystemerne fra serveren read-only og laver så en ramdisk til de få ting
der skal skrives og logger ellers til serveren.

> [...]
>
> 5. skal kunne opgraderes til eksempel at kunne afspille wma senere
>
> 6. skal kunne afspille mp3/dvd/divx/wma/vcd/svcd og den slags

Det sværeste er vel at lave denne styring med en fjernbetjening effektivt.

> 7. skal kører linux eller dos

Det må jo være linux siden du spørger her.

> 8. skal måske senere vandkøles for komplet stilhed eller clokes ned
> hvis der så stadigt er cpu kræfter no (en 550 mhz amd k6-2)

For at gøre den stille hjælper det fx. at jeg ikke har nogen HD i.

--
Jesper

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 21-01-02 09:54

> [...]
> som gør noget af det hvor resten så "bare" skal lægges ind i. og hvis
> der eller er nogle som har nogle forslag er de meget velkomne.
Det lyder ret spændende og sjovt. Jeg har gået og tænkt på noget lign. en
gang.
I den forbindelse kiggede jeg på nogle forskellige styresystemer og fandt
nogle skræddersyede unix/linux udgaver. Der er nogle som bygger
multimedie-maskiner, som har lavet opskrifter dertil og lagt dem på nettet.
Jeg går i gang med at støve dem op igen
--
MVH.
Axel

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 21-01-02 21:30

> jeg har fundet på et lille projekt til en multimedie afspille som jeg
> overvejer at bygge, kravene er flg.

Funspoiler:

http://www.palmbutler.dk/

// Steffen

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-01-02 15:05

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote in message
> http://www.palmbutler.dk/

Det er jo noget helt andet!
Jeg kan godt se, at det overlapper, men jeg synes stadig det er noget helt
andet.

Fx. har jeg behov for det samme (jeg har bare ingen fjernbetjening), men at
bruge 3.000 på en "palmbutler" vil ikke hjælpe mig mere end en
forlængerledning til scart-kablet.

--
Mvh.

Niels Andersen