De lette linux-distributioner
Fra : Henrik Boegh, Denmar~

Dato : 20-01-02 12:14

Afledt af trådene 'Det er og bliver besværligt'
(<news:3c49c05e.777275@sunsite.auc.dk>) og 'Er Linux et desktop
operativsystem?' (<news:3C49CA2D.5050906@sol.dk>) slog følgende mig.
Der er mig bekendt en 3-4 distributioner der er lette at installere, og
når man som "gammel" linuxbruger skal anbefale en person der ønsker at
gå i gang med linux er det næsten altid de samme distributioner man
anbefaler. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvorfor folk
anbefaler netop _den_ distribution de anbefaler. Målgruppen er personer
med begrænset computerkendskab (PC-kørekort e.l.) og som skal bruge dem
til internet (mail & web) samt office applikationer (tekstbehandling,
regneark, præsentation og evt. database):
- Mandrake
- SuSE
- RedmondLinux
- Elx
- Progeny
Og kunne det være interessant at høre hvilke WindowManagers i anbefaler
samt hvilke net- og officeapplikationer i anbefaler.

Rent personligt:
Progeny med KDE (2.2), Konqueror, KMail og KOffice samt Gaby.
Progeny fordi den bygger på Debian (som jeg selv anvender i det
daglige), og den har en ret fornuftig installer som kan snakke dansk
(selv om oversættelsen er lidt kludret) og er ret hjælpsom når det
kommer til et par af de største hurdles omkring linux for almindelige
mennesker: printere og Windowsnetværk-adgang (samba). KDE fordi jeg
syntes den er mest intuitv for folk der kommer fra et MS Windows miljø.
Konqueror, KMail og KOffice af samme grund plus at de er relativt
simple at gå til, samt at de har et fornuft hjælpesystem. Men de kan
faktisk det de fleste har brug for. Gaby fordi det er den bedste
database applikation jeg kender som ikke kræver en SQL-server (hvilket
er lidt et overkill for folk der kun skal bruge en database over f.eks.
deres videoer). Og hvis de har lyst til at lege lidt videre med andre
applikationer introducerer jeg dem til apt-get.
Den negative del er at de applikationer der er på den nuværende Progeny
er lidt out-of-date - men igen apt-get afhjælper dette, og at KDE er
lidt af en resourceæder (jeg er selv på BlackBox).

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 20-01-02 12:38

Henrik Boegh, Denmark wrote:

> [...]
> til internet (mail & web) samt office applikationer (tekstbehandling,
> regneark, præsentation og evt. database):

Hej
Følgende er for RedmondLinux (renamed til DesktopLinux):

Indeholder standart:

Linux kernen 2.4.12-ac6
KDE 2.2.2 på XFree86 4.1.0
Mozilla 0.9.7
Realplay 8
Macromedia Flash Player 5
Adobe Acrobat Reader 4
KOffice 1.1.1
samt nogle programmer i dir. exta som Gnutella client, Konqueror, Kmail,
midnight commander, ftp, www server og andet.

Den fylder kun en cd pr. default.

Den er direkte rettet mod nybegynderen der vil bruge den på desktoppen.
Programmørerne har fået megen ros for at lytte til brugernes meninger og
erfaringer, dette har resulteret i en distribution der er rettet direkte
som konkurrent til Windows XP.

Menuen er simpel, ikke så uoverskuelig som Mandrake, dette kommer af at
der ikke er 5 forskellige webbrowsere og 100 vis af andre programmer pr.
default.

Den indeholder IKKE GNOME.

Er man ude efter en desktop version, der "kun" er optimeret til
desktoppen, er den genial. Skal man derimod køre server, er der andre
dists. der er mere hensigtsmæssige.

/Bjørn

Fra : Torben

Dato : 20-01-02 12:46

Bjorn Andersen skrev:

> Er man ude efter en desktop version, der "kun" er optimeret til
> desktoppen, er den genial.

Til gengæld kan man ikke sprælle så meget i nettet.

Man er låst fast, det lykkedes mig dog at downloade og installere
cd3_devtools fra ftp.ibiblio.org. Meget nyttigt.

VH. Torben