Et par Redhat spørgsmål...
Fra : Steen Broelling

Dato : 20-01-02 08:18

Hej

Jeg har nys installeret RH 7.2 - den sidste jeg havde prøvet var 6.0, og
der er godtnok løwet' en del vand i Limfjorden siden da.

Førhen var det muligt via RHs kontrolpanel at launche et program, hvori
man kunne fjerne og tilføje services til de forskellige runlevels. Det er
det ikke mere - hvad er det nu det hedder, og er det overhovedet en del
af RH mere; eller hva' skal man ha' fat i!??

Second: Jeg har installeret et pppoescript i /usr/sbin, og det fungerer
upåklageligt fra root - men hvordan gir' jeg andre muligheder for at
bruge dette (adsl-start, adsl-stop)!?? Nu kommer den bare med: Command
not found...
Jeg kan ikke installere det andre steder, og det kræver også at man er
root ved installation.
Jeg kan selvfølgelig godt su til root, hvergang jeg vil på, men da jeg er
på nettet konstant, ka' jeg så ligeså godt bare logge ind som root.

MVH Steen Brølling

Fra : Brian Ipsen

Dato : 20-01-02 13:53

On Sun, 20 Jan 2002 08:18:27 +0100, "Steen Broelling" <strix@mail.dk>
wrote:

> [...]
>det ikke mere - hvad er det nu det hedder, og er det overhovedet en del
>af RH mere; eller hva' skal man ha' fat i!??

Prøv evt. at smide webmin på maskinen (http://www.webmin.com) - det
giver dig web-baseret interface til en helt masse konfiguration.

/Brian

Fra : Steen Broelling

Dato : 20-01-02 20:52

In article <5afl4uk92uucdqogel7e8o20pel2t5ova1@news.inet.tele.dk>, "Brian
Ipsen" <Spammers@blow.me> wrote:

> Prøv evt. at smide webmin på maskinen (http://www.webmin.com) - det
> giver dig web-baseret interface til en helt masse konfiguration.

Ja det er sgu' da et ret fint program - herfra kan man da mindst
konfigurere sin egen installation. Fik uden problemer rettet i
bottconfiggen - så tak!

MVH Steen Brølling
--
/mail strix@mail.dk
/usr/home http://www.broelling.dk

Fra : Dennis Iversen

Dato : 20-01-02 16:35

Steen Broelling wrote:

> [...]
> det ikke mere - hvad er det nu det hedder, og er det overhovedet en del
> af RH mere; eller hva' skal man ha' fat i!??

jeg ville vælge at bruge chkconfig fra en shell (jeg tror det følger med
en minimums installation af redhat). Eksempel:
chkconfig --level 345 httpd on
det grafisk program du tænker på er måske serviceconf (det findes
ihvertfald et el. andet sted i redhat 7.2).

> [...]
> upåklageligt fra root - men hvordan gir' jeg andre muligheder for at
> bruge dette (adsl-start, adsl-stop)!?? Nu kommer den bare med: Command

programmet findes ikke i brugerens sti.

Hvis det er noget du ønsker skal være permanent for din bruger, hver
gang brugeren logger på, så indsætter du det i din
/home/bruger/.bash_profile fil. Du kan også blot bruge den fulde sti til
programmet: altså /usr/sbin/pppoescript.

Da programmet er installeret i sbin, er det ikke umidlbart muligt for
andre brugere end root at eksekvere det. Brug chmod til at ændre det.

- Dennis Iversen