HD Tach resultat
Fra : Esben

Dato : 19-01-02 21:55

Hej, jeg fik følgende resultat i HD Tach:
http://home.worldonline.dk/~isl40232/hdtach.gif
Det virker som om der er en grænse på ca 9500 kB/s, hvor kommer den fra?

System:
Asus P2B
256MB ram
Celeron 600@900
Western Digital 600bb

Win98SE, Fat32

Kan man forbedre ydelsen med nye IDE-drivere eller lignende? Jeg bruger pt.
ikke andre drivere end dem der følger med win98se.

Ps. Osse postet i dk.....ware.drev
--
Esben

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-01-02 22:13

Esben wrote:

> Hej, jeg fik følgende resultat i HD Tach:
> http://home.worldonline.dk/~isl40232/hdtach.gif
> Det virker som om der er en grænse på ca 9500 kB/s, hvor kommer den fra?

Er det ikke RAMmen?

Fra : Mig

Dato : 19-01-02 23:10

Mediet?

Prøv disken på en ATA100 controller...

Fra : Esben

Dato : 19-01-02 23:26

"Mig" <nifoNOSPAM@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Mediet?
>
> Prøv disken på en ATA100 controller...

Ok, men allerede som det er nu er performance jo kun 1/3 af hvad man burde
kunne opnå med ATA33.

--
Esben

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 19-01-02 23:57

Du kan passende begynde med at finde en ny driver til din controller !!
Derefter check i bios at disken er sat op til UDMAxxx !! Har du husket at
bruge et 80 pin kabel !!

Fra : Esben

Dato : 20-01-02 00:29

"Uffe S. Callesen" <usc@os.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan passende begynde med at finde en ny driver til din controller !!
> Derefter check i bios at disken er sat op til UDMAxxx !! Har du husket at
> bruge et 80 pin kabel !!

Ok, jeg fandt en ny driver hos Intel, men ydelsen var præcis den samme. Jeg
har kun brugt et 40 pin kabel, men controlleren er også kun ATA33 så vidt
jeg husker.

Umiddelbart lader RAM hastigheden til at have meget at sige.
Her er nye benchmarks ved forskellige cpu/ram hastigheder:
http://home.worldonline.dk/~isl40232/cpu/hdtach.html

--
Esben

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 20-01-02 01:17

Den er stadig rent gal ! Er den sat op til UDMA i Windows ? - Ville nok
under alle omstændigheder bruge et ATA66/100 kabel ! Din Burst Read speed er
MEGET lav.

Fra : Esben

Dato : 20-01-02 01:49

> Den er stadig rent gal ! Er den sat op til UDMA i Windows ? - Ville nok
> under alle omstændigheder bruge et ATA66/100 kabel ! Din Burst Read speed
er
> MEGET lav.

Ja, uden DMA i windows er resultatet cirka det halve..

--
Esben

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-01-02 09:40

> [...]
>
> Umiddelbart lader RAM hastigheden til at have meget at sige.
> Her er nye benchmarks ved forskellige cpu/ram hastigheder:

Det ser da ikke helt fælt ud...
1) HD bruger kun 3-6% CPU ressourcer, så UDMA er aktiveret
2) Du får ikke noget ud af et 80 pin kabel på ATA33 port.

Jeg har ikke søgt efter Western Digital 600bb, men acesstid på
13 mS tyder på en langsom HD. Har den lavt omdrejningstal?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Esben

Dato : 20-01-02 16:26

"Villy Jensen" <vje@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ikke søgt efter Western Digital 600bb, men acesstid på
> 13 mS tyder på en langsom HD. Har den lavt omdrejningstal?

Det er en 7200 rpm ATA100 disk og skulle være en anelse langsomere end IBM
75GXPserien.

--
Esben

Fra : Mig

Dato : 20-01-02 18:16

> Det er en 7200 rpm ATA100 disk og skulle være en anelse langsomere end IBM
> 75GXPserien.
Så er det tudeligt i mine øjne.

Nyt bundkort eller ny controller. SÅ skal du se løjer

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-02 08:44

> [...]
> >
> Du kan passende begynde med at finde en ny driver til din controller !!
> Derefter check i bios at disken er sat op til UDMAxxx !! Har du husket at

Men manden har jo et Asus P2B som kun har ATA/33...
Det bliver svært at finde et sted til et 80-pins kabel...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Michael Thomsen

Dato : 20-01-02 12:42

> Men manden har jo et Asus P2B som kun har ATA/33...
> Det bliver svært at finde et sted til et 80-pins kabel...

kablet kan da saktens komme i de almindelige ATA33 IDE porte..

Men Køb en ny Controller eller bundkort.. Bundkortet er så forældet at det
faktisk godt kan have noget at sige med min hdd.. bla. Chipsæt, ATA 33..
Hvis jeg var dig ville jeg købe et nyt bundkort evt brugt.. Det kan fået for
ca. 600-1000,-

Mvh Michael

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-02 13:32

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk godt kan have noget at sige med min hdd.. bla. Chipsæt, ATA 33..
> Hvis jeg var dig ville jeg købe et nyt bundkort evt brugt.. Det kan fået

En indskydelse: jeg har også et Asus P2B, og der er ikke 10 vilde heste der
får mig til at skifte det ud - det er så klippestabilt, at jeg ikke har lyst
til at prøve et andet mærke/model
Jeg tvivler iøvrigt på at et skift af controller/mobo får manden til at
opleve andet end:
1/ en udgift
2/ en målbar men ikke mærkbar forøgelse af HD hastigheden

Fra : Mig

Dato : 20-01-02 15:06

> En indskydelse: jeg har også et Asus P2B, og der er ikke 10 vilde heste der
> får mig til at skifte det ud - det er så klippestabilt, at jeg ikke har lyst
> til at prøve et andet mærke/model
Jeps. Klippestabilt. Men det ER der også andre der er ;)

> Jeg tvivler iøvrigt på at et skift af controller/mobo får manden til at
> opleve andet end:
> 1/ en udgift
400 for en controller, eller 1000 for et uptodate bundkort.

> 2/ en målbar men ikke mærkbar forøgelse af HD hastigheden
Kommer jo an på om disken er ATA100.

Er den det skal du se løjer - miner overfører 36mb/s - sustained.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-02 19:05

> Jeps. Klippestabilt. Men det ER der også andre der er ;)

Ja, men hvorfor skifte sit mobo ud mned et andet som jo så i bedste fald kun
kan det samme: være stabilt...

> 400 for en controller, eller 1000 for et uptodate bundkort.

Ja, som jeg skrev - en udgift.

> Kommer jo an på om disken er ATA100.
>
> Er den det skal du se løjer - miner overfører 36mb/s - sustained.

Og jeg har knapt 30 MB/sek på min IBM disk der kører direkte på mit Asus
P2B.
En forbedring på HD-speed på 20% vil _jeg_ ikke gi' hverken 400 eller 1000
kroner for - penge ud af vinduet.
Der er mange andre steder i en PC der kan optimeres før man har nødigt at
jagte de 20%...

Fra : Esben

Dato : 20-01-02 16:32

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> får mig til at skifte det ud - det er så klippestabilt, at jeg ikke har

Sådan har jeg det også :)
Btw, det kunne være skægt at sammenligne HD Tach resultater med andre der
har samme bundkort.

> Jeg tvivler iøvrigt på at et skift af controller/mobo får manden til at
> opleve andet end:
> 1/ en udgift
> 2/ en målbar men ikke mærkbar forøgelse af HD hastigheden

Hvis det kun er HD hastighed der bliver bedre, så er det en lidt kedelig
udgift ja. Disken føles kun langsom ved kopiering af store/mange filer, og
det kan jeg sagtens leve med.

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-02 19:07

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det kun er HD hastighed der bliver bedre, så er det en lidt kedelig
> udgift ja. Disken føles kun langsom ved kopiering af store/mange filer, og
> det kan jeg sagtens leve med.

Jeg Ghost'er mellem min Maxtor +6800 og IBM 40GV med ca. 600 MB/sek [1] - og
det er så absolut ganske ok med mig

[1] Det skriver Ghost2000 under en flytning/kopiering.

Fra : Esben

Dato : 20-01-02 21:07

> [...]
og
> det er så absolut ganske ok med mig
>
> [1] Det skriver Ghost2000 under en flytning/kopiering.

Jeg ghostede for nyligt fra en gammel 5400 rpm disk, men jeg husker ikke
hastigheden. Hvilket operativsystem bruger du? Det virker underligt at jeg
ikke kan nå op på de 30MB/s du har :/

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-02 22:03

> Jeg ghostede for nyligt fra en gammel 5400 rpm disk, men jeg husker ikke
> hastigheden. Hvilket operativsystem bruger du? Det virker underligt at jeg
> ikke kan nå op på de 30MB/s du har :/

Win2000 Pro.
Og NTFS.

Svjh var jeg også nødt til at tweake mig frem og tilbage i BIOS en del gange
for at opnå den fart...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-01-02 22:21

> "Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Win2000 Pro.
> Og NTFS.

http://www.fischer-streton.dk/IBM40GV.gif

Ok, den dykker midt på disken, og havner på en average på ca. 24 MB/sek
Den ufatteligt ringe random acces tid begriber jeg så til gengæld ikke -
sidst jeg tweakede mig frem til hurtig HD var den realistisk og nede på ca.
10ms.
Der må tweakes igen

Fra : Esben

Dato : 20-01-02 23:56

> [...]
> Den ufatteligt ringe random acces tid begriber jeg så til gengæld ikke -
> sidst jeg tweakede mig frem til hurtig HD var den realistisk og nede på

Ah, det ser meget bedre ud end her, og min disk burde være hurtigere end
din...hmm.
Jeg har kikket i bios, men kan ikke umiddelbart finde noget at justere på.
Der er noget der hedder IDE HDD Block Mode Sectors og det er sat til HDD
MAX. Alle de ting der hedder noget med IDE er sat til Auto, det burde vel
også være ok?
Kan det være win98 der sætter begrænsningen mon?

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 21-01-02 04:37

> [...]
> Den ufatteligt ringe random acces tid begriber jeg så til gengæld ikke -
> sidst jeg tweakede mig frem til hurtig HD var den realistisk og nede på

Nå, det hjalp at resette biosen:
http://home.worldonline.dk/~isl40232/cpu/hd_1009.2.gif
- og det kan vel tweakes til lidt bedre :)

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-01-02 09:27

> Nå, det hjalp at resette biosen:
> http://home.worldonline.dk/~isl40232/cpu/hd_1009.2.gif
> - og det kan vel tweakes til lidt bedre :)

Ja, din disk har et noget pænere forløb end min