Fast eller dynamiske IP adresser
Fra : Thorkil Jensen

Dato : 19-01-02 20:49

1.) Jeg har 2 pc'er. Har fået ADSL. Da jeg købte det blev det anbefalede de
1 fast IP, men en anden hos TDC anbefaler nu istedet 2 dynamiske IP
adresser. Hvad skal man tro, og hvad er den rigtige løsning.

2.) Jeg har købt både router og swits, da jeg skal dele printer og scanner.
Nu siger en bekendt, at der ikke er brug for switsen, da routere forbinder
netværket.

Jeg har ikke selv ret meget viden om tingene, så meget gerne enkelte og
forståelige svar

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-01-02 21:40

On Sat, 19 Jan 2002 20:49:11 +0100, Thorkil Jensen wrote:
> 1.) Jeg har 2 pc'er. Har fået ADSL. Da jeg købte det blev det anbefalede de
> 1 fast IP, men en anden hos TDC anbefaler nu istedet 2 dynamiske IP
> adresser. Hvad skal man tro, og hvad er den rigtige løsning.

Det kommer an på hvad du vil - hvis du ikke har behov for at kunne have
en web, mail eller anden server hjemme, så kan du lige så godt have en
dynamisk adresse.

Da du har en router, har du ikke behov for mere end en adresse.

> 2.) Jeg har købt både router og swits, da jeg skal dele printer og scanner.
> Nu siger en bekendt, at der ikke er brug for switsen, da routere forbinder
> netværket.

Du for at få mere end en enhed på, så skal du bruge en switch (eller en
hub), medmindre denne er indbygget i den router du har.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 19-01-02 22:13

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrna4jlgf.lb0.harvest@freesbee.wheel.dk...

> [...]
> dynamisk adresse.
> Je
> Da du har en router, har du ikke behov for mere end en adresse.

de kan dele scanner og printer.

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 19-01-02 22:42

"Thorkil Jensen" <thorkil@jensen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:slrna4jlgf.lb0.harvest@freesbee.wheel.dk...

Kan en router-løsning sættes op med dynamisk IP. I dette tilfælde vælger man
da normalt en fast!?!

Fra : Hejberg

Dato : 20-01-02 01:11

prøv at læs om du kan finde en løsning her:

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/index.htm

hilsen hejberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-01-02 01:39

Det er rigtigt man normalt vil vælge en fast IP til en routerløsning, men
ovenstående router (der indeholder en switch med 4 porte) kan sagtens
håndtere dynamiske ditto.
Skal man have en server kørende er det dog lidt mere problematisk - men ikke
umuligt

vh
Peter

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 13:40

On Sat, 19 Jan 2002 22:42:03 +0100, Niels Henrik Egebjerg wrote:

> "Thorkil Jensen" <thorkil@jensen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Kan en router-løsning sættes op med dynamisk IP. I dette tilfælde vælger man
> da normalt en fast!?!

Det er der ingen grund til - routeren får blot tildelt den dynamiske
adresse, og laver NAT, 100% som den ville have gjort med en fast
adresse.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-01-02 11:45

"Thorkil Jensen" skrev i en meddelelse:

> Jeg har ikke selv ret meget viden om tingene, så meget gerne enkelte og
> forståelige svar

Da du ikke skriver hvad du skal bruge det til - så er det ikke nemt - men
hvis du bare skal have et lokalnet og adgang til internet så gælder
følgende:

1 fast IP + router + switch - så kører det !

ELLER

2 dynamiske IP + switch - så kører det !

Løsning 2 er den billigste, da man sparer routeren - også selvom løsning 1
kan
fore´nkles lidt ved at man får en router med indbygget switch, som du
muligvis har.

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Skov Trolden

Dato : 20-01-02 19:07

Hvis man skal ha' en WEB eller FTP server på, bør man vælge fast IP og
router.
Man kna også anvende dynamiske IP uden router til WEB & FTP (det gør jeg
selv) og så anvende en service fra f.eks. dynip.com. Det virker fint.
Hvis man vil anvende smarte ting som web-cam kan det være en fordel med
dyamiske IP-adresser og kun switch, da man kan komme ud for problermer med
NAT-support for specielle applikationer.
Der er - for mig - kun 2 ting der taler imod dynamiske IP-adresser:
1) Det er ikke smart at sætte in printerserver på (altså sådan en lille dims
der kun forbiner printeren til LAN).
2) Det kan være problematisk at lave deling imellem computerne, da man ikke
kan regne med at få tildelt dynamiske IP adresser inden for den samme
gateway.
Der finde en løsning på disse to, men den er ikke smart: brug f.eks. IPX som
sekundær protokol. Jeg kunne godt bruge en bedre løsning.

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 21-01-02 18:00

Jeg takker for de mange indlæg og satser på det kommer til at køre
problemfrit.

mvh. Thorkil

Fra : Lars

Dato : 21-01-02 21:57

On Sun, 20 Jan 2002 19:06:51 +0100, "Skov Trolden"
<stroemper@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Der finde en løsning på disse to, men den er ikke smart: brug f.eks. IPX som
>sekundær protokol. Jeg kunne godt bruge en bedre løsning.

Tildel dit netkort to IP adresser, en via DHCP og en statisk.

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>