Hvor ligger fejlen: A7V266-e system..
Fra : Johnny J. Andersen

Dato : 19-01-02 16:55

Jep, jeg er endnu en bruger der har valgt at købe sig et af de ovennævnte
bundkort (se link i bunden, for fuld config), og er nu løbet ind i et ret
kritisk problem. Der dog ikke nødvendigvis skyldes bundkortet.

Jeg havde i noget tid haft problemer med at min kabinet temperatur var ret
høj, og maskinen låste når den blev belastet hårdt. Efter jeg fik en
kabinet-køler i (sat i lige under strømforsyningen, og suger luft ud), faldt
den lidt og computeren virkede stabil nok (kørte ca. 20-30 timer, hvor den
blev brugt til diverse inkl. 3d spil osv.).

Men i søndag lod jeg så computeren stå natten over, og om morgenen så jeg at
min power-knap bare stod og blinkede. Min første tanke var "Nå, den er nok
gået i dvale eller lign", men det var ikke muligt at vække den ved at bevæge
hverken mus eller tastatur. Istedet slukker jeg maskinen på power-knappen..
Desværre kan den slet ikke tænde igen bagefter.

Når jeg tænder for strømforsyningen lyser lampen på motherboardet, og i
nogle tilfælde (1 ud af 20), kan jeg få blæserne til lige at reagere på et
tryk på power-knappen. Men ud over dette, er computeren 100% død.

Jeg har efterfølgende skilt maskinen ad, og har testet om der var noget galt
med strømforsyningen, men den lader til at være iorden. Min cpu-blæser er
også testet i et andet system, og virker fint. Bemærk at der rent faktisk er
fysiske defekter på både bundkort og cpu.

1. Bundkortet har en sort plet, lige i midten hvor cpu'en normalt sidder.
2. Dioderne på undersiden af cpu'en er let sorte i kanten, og på oversiden
er klitermærket let forbrændt

Umiddelbart kunne det lyde som om at begge dele er brændt af, og jeg håber
på at kunne teste både bundkort og cpu i en anden maskine i løbet af dagen
(natten). Men jeg er faktisk ligeså interesseret i at vide hvad der kan ha'
været årsagen. Min computer havde ca. følgende temperatur:
CPU: 55-57 grader
Bundkort: 39-43 grader

Bemærk også at mine to harddiske sad øverst i kabinnettet (lige under
dvd-drevet), og at der derfor var ret mange ledninger i toppen af kabinettet
(dog alle runde kabler), samt at luften der blev blæst ud af
strømforsyningen var ret så varm.

Jeg har selv følgende ideer til hvad problemet kan ha' været:
1. Den blev simpelthen for varm, og det skete så hurtigt at computeren ikke
kunne nå at opdage det, og slukke for sig selv.
2. Der er kommet en fejl-strøm udefra, der har gjort at computeren (og
dermed cpu'en), har fået et overdosis strøm.

Yderligere kan der nævnes at natten efter dette skete, tændte min gamle
computer sig af sig selv... Og at min kammerat som jeg deler lejlighed med,
2-3 gange har oplevet at hans computer spontant genstarter. Nogle ideer?
Nogle med ligende oplevelser?

Dele i computeren:
http://www.andedammen.dk/files/computer.htm
--
Johnny J. Andersen - Andedammen.dk

Fra : F.Larsen

Dato : 19-01-02 19:18

Hej

At du tidligere har haft stabilitetsproblemer pga varme er ikke godt, så alt-i-alt
lyder som om det er din CPU der er stået af.

58 grader er ok, men hvis den har stået natten over kunne den meget vel have
kommet højere op og så er skaden sket mens du ikke har været i lokalet.

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Johnny J. Andersen

Dato : 19-01-02 19:32

Ja, det er nok det mest sandsynlige.
Nu får vi at se hvad min forhandler siger til at jeg kommer med endnu en
defekt cpu (jeg har tidligere sendt en XP1800+ tilbage, da den fejlede når
man satte FSB til 133, men kørte klippe-stabilt med en FSB på 100).

Jeg har heldigvis en chance for at teste både motherboard og cpu senere
idag..jeg vender lige tilbage med resultat.

Forresten undrer det mig dog at der intet sker, når jeg trykker på
power-knappen. Der er lys i lampen på motherboardet..og normalt når cpu'en
ikke fungere så starte HD osv. da alligevel.

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-01-02 22:54

> [...]

> 2. Dioderne på undersiden af cpu'en er let sorte i kanten, og på oversiden

Umiddelbart tror jeg at den har stået til at slukke cpublæseren da den gik i
dvale.. (Det stiller man i BIOS). Der er i hvert fald stor chance for det er
det... Cpu'en er så overophedet stille og roligt efter blæseren er slukket
og så stået af...

- Martin

Fra : Johnny J. Andersen

Dato : 23-01-02 21:00

Jeg har nu købt (og endelig modtaget) en ny cpu, og et nyt motherboard, og
sidder nu igen ved min nye computer. Og faktisk tror jeg ret meget på at din
forklaring er den rigtige. Bl.a. fordi jeg snublede over følgende i starten
af manuelen:

Side 11 - 2.1.3 Intelligence
Auto Fan Off: The system fans power off automaticly even in sleep mode. This
function reduces both energy comsumption and system noise, and is an
important feature in implementing a silent system.

Det lyder jo som om hensigten er god nok. Men jeg kan faktisk ikke se et
eneste tidspunkt, hvor min computer er tændt...hvor jeg har lyst til at min
cpu-køler stopper.
Umiddelbart har jeg ikke kunne finde en setting i bios til at slå dette fra.
Og hvad med i windows? Der er vel også en instilling her?

Forresten, mens jeg har jer.

Jeg har nu sat et HELT nyt motherboard i maskinen, samt en helt ny cpu. Alle
andre dele er naturligvis de samme som før...hd'er osv.. Men det mystisk er
at mine bios-opsætninger er 100% som på mit gamle...og uret gik rigtigt..Ud
over dette genkendte raid-controlleren også mine diske..helt uden at skulle
sættes op...windows loadede bare.
Er dette et motherboard der har været brugt før? Eller gemmer bios'en også
lige sine settings et andet sted? Hd? raid-controller'en? Indrømmet, det
lyder som et dumt spørgsmål...men det er en mystisk situation.

Johnny J. Andersen

Fra : Jakob

Dato : 20-01-02 00:44

Sådan et lidt teknisk spørgsmål: Hvilken opsætning har du haft af jumpers/
BIOS?

/Jakob

Fra : Johnny J. Andersen

Dato : 21-01-02 09:24

Jumperen der vælger Cpu, stod til palomino, hvilket jeg mener skulle
aktivere den automatiske "slukhvisderernogetheltgalt"-funktion. Ud over
dette havde jeg i bios sat maskinen til automatisk bare at slukke helt, i
tilfælde af overophedning af cpu'en. De resterende jumpere, var sat til
jumperless mode. I bios stod fsb til 133 (x 11.5 = 1533 mhz), i bios. Ang.
dvale, så havde jeg slået dette fra i bios (det troede jeg ihvertfald), og
det samme i windows (2000 pro). Ikke engang mine hd'er var sat til at
stoppe. Dog var skærmen sat til at slukke.

Bemærk dog at maskinen ikke bare stod 100% idle. Den stod og hentede nogle
filer via nettet, så der har altså været aktivitet, men intet der har
belastet cpu'en i nogen nævneværdig sammenhæng..

Fra : Jakob

Dato : 21-01-02 22:39

OK - for mig lyder det som om, at

- Jumperless mode også er lig med det, at motherboard selv skal finde ud af
at sætte spændingen til cpu'en, og
- Motherboardet derfor automotisk har sat vcore til 1,8v og effektivt 1,85v

Det var mit problem, og jeg fik en toasted cpu'er ud af det.

Jeg satte DIP SW til auto og fravalgte jumperless mode bagefter. Dvs., at
jeg valgte den laveste spænding mulig = 1,7/1,65v hvilket effektivt er 1,74v
på cpu'en

Og det virker. Men jeg synes, det er komplet ulogisk at køre med manuel
spænding, og det effektivt er noget andet!

Så muligvis er din cpu brændt af. Lyder i hvet fald som de samme symptomer,
der viste sig efter jeg brændt min egen af.

Men om det så er rigtigt i dit tilfælde, ved jeg ikke. Få evt. din sælger
til at undersøge sagen for dig.

Tror, at det er det eneste, jeg kan komme på. Jeg mailer dig gerne min egen
opsætning af jumpers osv., hvis det er.

Mvh
Jakob