Belysning.
Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 19-01-02 15:55

Hejsa,

Jeg har problemer med at få Echinodorus Bleheri (Amazon-sværdplante) til
at gro. Jeg tænkte, at det måske var mangel på lys, og har derfor sat et
ekstra lysstofrør i lysamaturet. Jeg har nu 3 18W rør over mit ca. 150L
hjemmelavede akvarie.

Det ekstra lys, har ganske vist ikke hjulpet på Echinodorus Bleheri
planternes vækst, så det er sikkert bundgødning de mangler (jeg
tilsætter allerede flydende gødning).

Mit spørgsmål går på, hvilket mix af rør der er mest hensigtsmæssig for
plantevækst. Lige nu har jeg 1 phillips farve 89 Aquarelle og 2 phillips
farve 94. Jeg skal til at udskifte rør'ene, da de nærmer sig 6 måneders
drift, men er i tvivl om, om jeg bør have 2 farve 89 aquarelle rør og 1
phillips 94 el. 95, eller om jeg blot skal beholde den nuværende
konfiguration?

Hvad er jeres erfaringer?

Mvh. Peter

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-01-02 17:33

> [...]
1
> phillips 94 el. 95, eller om jeg blot skal beholde den nuværende

jeg troede kun aquarelle fandtes i farve 80.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 19-01-02 18:04

På mit rør er der angivet Phillips 18W/89 Aquarelle, så jeg formoder da det
betyder farve 89. Skulle det være bedre med farve 80?

-Peter

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-01-02 21:03

> På mit rør er der angivet Phillips 18W/89 Aquarelle, så jeg formoder
da det
> betyder farve 89. Skulle det være bedre med farve 80?

aner det ikke

Fra : Steen Suder

Dato : 19-01-02 19:34

Peter Stegenborg Larsen wrote:

> [...]
> drift, men er i tvivl om, om jeg bør have 2 farve 89 aquarelle rør og 1
> phillips 94 el. 95, eller om jeg blot skal beholde den nuværende

89 + 94 er en kombination som Tropica anbefaler så det er nok ikke helt
i skoven.
Forudsat du har en eller anden for reflektor på vil jeg mene at mængden
umiddelbart er fin.
Sværdplanter... jern! De er meget glade for jern.
Af og til kan en gødningspille af en eller anden art gøre underværker
ved deres rødder.
Hvis du ellers har en nogenlunde fiskebestand burde der være CO2 i
vandet til at dække de basale behov. Dog stiller mere lys krav om mere
CO2 ellers vil planten begynde at sygne hen.

Hvor lang tid har planten stået i akvariet? Husk at det er en sumplante
og at den derfor har en cyklus hvor den går i stå engang imellem.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 19-01-02 21:40

Steen Suder wrote:

> [...]
> i skoven.
> Forudsat du har en eller anden for reflektor på vil jeg mene at mængden

Hvad mener du med for reflektor? Jeg har reflektorer på mine rør. Nogle af
dem, som klipses på rørene.

> [...]
> vandet til at dække de basale behov. Dog stiller mere lys krav om mere
> CO2 ellers vil planten begynde at sygne hen.

Jeg har følgende fisk:
1 stk. Pterophyllum Scalare
2 stk. Sugemalle (Ancistrus dolichopterus)
4 stk. Paletcichlide (Pelvicachromis Pulcher, Kribensis)
1 stk. Tomasi Cichlide
12 stk. rødnæser
3 Siamese Algae eater (Crossocheilus siamensis)

Jeg har dog overvejet at forsøge tilsætning af CO2 vha. en hjemmelavet
reaktor, men ved ikke rigtigt. Jeg har ellers lige læst en artikel på tropicas
hjemmeside, som konkludere at øget lysintensitet har positiv effekt på
planters vækst, selv ved lave CO2 koncentrationer. Artiklen kan findes her:
http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=141, og er i 4 dele.

> Hvor lang tid har planten stået i akvariet? Husk at det er en sumplante
> og at den derfor har en cyklus hvor den går i stå engang imellem.

Det er 2 måneder siden jeg plantede planterne.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-01-02 21:57

> [...]
> hjemmeside, som konkludere at øget lysintensitet har positiv effekt på
> planters vækst, selv ved lave CO2 koncentrationer. Artiklen kan findes

Nu kan jeg ikke huske om det er i den artikel, men et referart fra et
foredrag de holdt i usa, sagde de at CO2's indvirkning på væksten er størst
ved lidt lys.
Men hvis du har meget lys er CO2 påkrævet.

Jeg har selv brugt CO2 i mit 250 liters, akvarie uden at forøge lysmængden
og jeg var ikke et sekund i tvivl, det havde en stor effekt.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish