Ingen højreklik
Fra : Herbie

Dato : 18-01-02 16:11

Hej !
Med hensyn til ophavsret af billeder/grafik og beskyttelse af samme, har det
altid været så godt som umuligt at lave scripts der ikke kunne omgås...
De fleste hjemmeside opmærkere vil kunne omgå dette, men nu er det blevet
meget nemt for alle med den nye IE6 med den fine menu der kommer op ved
billederne med mulighed for at gemme og udskrive.
Er der nogen her der har et godt forslag til at 100% eller så godt som at
undgå kopiering af ens matriale. Jeg foreslår selv at man laver et popup
vindue uden knapper og derefter et virksomt "ingen højreklik" der også
fjerner IE6 nye funktion... Hvis jeg altså havde et...

På forhånd tak
Mvh. Kenn

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 18-01-02 16:18

"Herbie" <kenn@city.dk> wrote in news:a29dsk$1cfr$1@news.cybercity.dk:

> Er der nogen her der har et godt forslag til at 100% eller så godt som
> at undgå kopiering af ens matriale.

Lad være med at lægge det online. Så snart det er online kan det snuppes.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : CHRistian

Dato : 18-01-02 16:37

"Herbie" <kenn@city.dk>'s posting:

>men nu er det blevet
>meget nemt for alle med den nye IE6 med den fine menu der kommer op ved

Har det ikke "altid" været meget nemt? Fx
- Skærmdump
- Slå JavaScript fra

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Herbie

Dato : 18-01-02 16:56

> Har det ikke "altid" været meget nemt? Fx
> - Skærmdump
> - Slå JavaScript fra
>
> --
> Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Joh ! det har altid været nemt...
Men kan man undgå bare en eneste der ønsker at kopiere tekst og billed
matriale til brug på egen hjemmeside så er der den ene mindre. Det er det
eneste formål med mit spørgsmål.
De fleste spørger om tilladelse til at bruge oplysninger og billed matriale
og de får som regel lov til det. Men der er altid nogle der ikke gør og
bruger det uhensigtsmæssigt på en måske tvivlsom hjemmeside hvor mit
genkendelige matriale ikke hører hjemme.

Mvh. Kenn

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-01-02 22:33

Den slags vil alligevel kende alt til mulighederne for at omgå diverse
scripts så derfor opnår du intet med et sådant ud over at irritere
dine andre besøgende.

Fra : Michael Knak

Dato : 18-01-02 17:23

Hej.

Dårlig ide at lave ej højre klik på sin hjemmeside !
Mange (incl. undertegnede) bruger højreklik hele tiden, til at gå tilbage
til sidste side, til udskriv o.s.v.
Det sætter mange gode og hurtige funktionaliteter ud af spil. Højreklik /
gemme billeder kan altid omgås af andre veje...

Og som Andrea skriver, vil man ej have at nogen kan snuppe det... så lad
være med at ligge det online.

Det var bare lige min mening.
Vh
Knak
www.knak.dk

Fra : Ole Hanelius

Dato : 18-01-02 19:55

"Herbie" <kenn@city.dk> wrote in news:a29dsk$1cfr$1@news.cybercity.dk:

> Hej !
[Snip]
> [...]
> popup vindue uden knapper og derefter et virksomt "ingen højreklik"
> der også fjerner IE6 nye funktion... Hvis jeg altså havde et...

Du får intet ud af at lægge et script der fjerner højreklik, det
kan omgåes på 1001 forskellige måder (næsten)

Men hvis du alligevel vil forsøge kan du evnt. spørge i gruppen
dk.edb.internet.webdesign.clientside der ved de alt om scripts.

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.hanelius.com

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 18-01-02 22:00

"Herbie" skrev

> [...]
> undgå kopiering af ens matriale. Jeg foreslår selv at man laver et popup
> vindue uden knapper og derefter et virksomt "ingen højreklik" der også

Idet Knud ikke selv har svaret vil jeg tillade mig at referere til en af
hans sider, som jævnligt har været oppe og vende i denne gruppe (håber det
er ok Knud)

http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/ie5/ie5.htm

Lav et højreklik og leg lidt med det. Det skulle så vidt jeg har forstået
være muligt at ændre i menuen og dermed fjerne et punkt. Det tager kun dem,
der ikke tænker så langt som fx. at vælge "vis" - "kilde" i menuen, men som
du selv skriver et sted, så vil du bare gerne have noget som afviser en
enkelt eller to....

henvisning, så lad mig lige vide...
--
Med Venlig Hilsen

Jesper Schlæger
http://home20.inet.tele.dk/schlager
ICQ: 130657518

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-01-02 22:10

Fri, 18 Jan 2002 21:59:37 +0100, skrev "Jesper Schlæger"
<schlager@tdcadsl.dk>:

>Knud, hvis du ikke ønsker at jeg benytter din fænomenale
>side til henvisning, så lad mig lige vide...

Det må du gerne, men jeg gider ikke besvare ingen
højreklikspørgsmål, fordi de er dybt åndsvage.

Dem, der stiller den, anser deres besøgende som dumme og
kriminelle.

Har svaret på det så mange gange.

I den højrekliksmenu, som der er på siden, kommer der ingen »gem
som...« frem ved billeder og links, men det er mest fordi jeg
ikke kunne finde ud af at lave det.

Enher kan gemme noget fra en side uanset, hvad der findes på og
man generer kun brugerne.

Og enhver kan på google finde et no right click script på to
sekunder.
--
med venlig hilsen

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 18-01-02 23:03

"Knud Gert Ellentoft" skrev

> Dem, der stiller den, anser deres besøgende som dumme og
> kriminelle.
>
> Har svaret på det så mange gange.

Hair nok, og er egentlig enig med dig hele vejen igennem. Jeg gør enkelte
gange det at jeg napper et billede fra en side (og giver ejeren besked om
det pr. mail el lign) og bruger det som link til den pågældende side, men
hvis de ikke ønsker højere rating på søgemaskiner mv, så dem om det

Det var samtidig noget at tænke over til Herbie

Fra : Herbie

Dato : 19-01-02 12:07

Okay !
Jeg må slutteligt erfare i ikke kan eller vil hjælpe i dette spørgsmål.
Lige bortset fra Knuds fine side, Tak Jesper! du er så den eneste der har
svaret konstruktivt på mit spørgsmål.

Iøvrigt...
Jeg spurgte ikke om det var åndsvagt at fjerne højreklik, eller jeres mening
omkring brugen af det.
Men hvis vi er inde på meninger om højreklik, så er det stadig op til den
enkelte at lave sin hjemmeside, som han eller hun ønsker. Hvis jeg finder
det vigtigt at forsøge undgå kopiering, som jeg udtrykkeligt i første indlæg
skrev jeg godt vidste var uundgåeligt alligevel, så tillader jeg mig den
frihed at gøre det, upåagtet at nogle skulle føle sig stødt eller irriteret
over det manglende højreklik.
For sjov skyld kan i så kikke på hvad det egentlig skulle bruges til, jeg
arbejder på denne side for en ven... Når vi nu alligevel også kom ind på
Rating og selvfølgelig bør der også tænkes på det.
Alt i alt er jeg jo enig med er alle, men stadig er det vigtigt for nogle...
http://home6.inet.tele.dk/jvs63

De bedste hilsner Kenn

Fra : CHRistian

Dato : 19-01-02 15:37

"Herbie" <kenn@city.dk>'s posting:

>Alt i alt er jeg jo enig med er alle, men stadig er det vigtigt for nogle...
>http://home6.inet.tele.dk/jvs63

Du mener mere præcist
http://home6.inet.tele.dk/jvs63/sandager/samling/samling.htm ?

Thjee.. ikke noget problem her (selv med JavaScript slået til). Kan
fint højreklikke: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/hkz.gif

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-01-02 15:52

Herbie wrote in news:a2bju4$1ra0$1@news.cybercity.dk:

> [...]
>
> Iøvrigt...
> Jeg spurgte ikke om det var åndsvagt at fjerne højreklik, eller jeres

som Knud også sagde ... så kan det ikke tage 10 sekunder at finde sådan
et script via google.

Du burde egentlig være glad for, at skribenterne herinde giver deres
mening med, når de svarer på spørgsmål. Der sidder en masse mennesker
og bruger en den af deres gratis tid på at hjælpe andre - og dette
indebefatter vel også, at man hjælper til at undgå at lave fejl.

> [...]
> tillader jeg mig den frihed at gøre det, upåagtet at nogle skulle føle
> sig stødt eller irriteret over det manglende højreklik.

Ja ... det er selvfølgelig op til dig - men du må også acceptere, at
folk ikke vil bruge tid på din side - og det er vel egentlig meningen
med at lægge ting på internettet.

> [...]
> ind på Rating og selvfølgelig bør der også tænkes på det.
> Alt i alt er jeg jo enig med er alle, men stadig er det vigtigt for

jeg måtte jo lige se, hvad det var du gerne ville lave, og det ser
faktisk interessant ud - det er jo en interessant periode i dansk historie ...

MEN:
Du har disabled højreklik - hvilket jeg principielt mener er en
krænkelse af mit privatliv - da du uden at spørge lukker af for
nogle vigtige funktioner i min browser. Jeg bruger næsten ikke min
mus, når jeg arbejder på Nettet, men det er jeg nødt til på din
side. Du har tillige simpelthen lukket af for tastetryk på mit keyboard -
hvilket betyder, at heller ikke ALT+F4 virker. Derfor kunne jeg ikke finde
på at vende tilbage til dine sider ... (men det er måske blot mig)

> De bedste hilsner Kenn

fint nok ... og de bedste hilsener fra mig også ...

http://home6.inet.tele.dk/jvs63/ (ALT+VC)
http://home6.inet.tele.dk/jvs63/menu.htm
http://home6.inet.tele.dk/jvs63/sandager/samling/samling.htm (ALT+VC)
http://home6.inet.tele.dk/jvs63/sandager/samling/samling2/cfvonschalburg.html (ALT+VC)
http://home6.inet.tele.dk/jvs63/sandager/samling/samling2/cfvonschalburg2.jpg

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Synes du også, at Britney trods alt er meget lækker - men dog
på grænsen til det kvalmende ? http://stocholm.dk/britney.txt

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-01-02 14:50

Herbie> For sjov skyld kan i så kikke på hvad det egentlig skulle bruges til, jeg
Herbie> arbejder på denne side for en ven... Når vi nu alligevel også kom ind på
Herbie> Rating og selvfølgelig bør der også tænkes på det.
Herbie> Alt i alt er jeg jo enig med er alle, men stadig er det vigtigt for nogle...
Herbie> http://home6.inet.tele.dk/jvs63

Jeg kan fortælle, at jeg så siden med mozilla fik jeg hele tiden pop-up
vinduer med "This function is disabled". Fx når jeg trykkede mellemrum eller
PageDn for scrolle.

Det er ikke så heldigt.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Herbie

Dato : 21-01-02 15:46

> [...]
>
> --
> Niels Elgaard Larsen
> Department of Computer Science, University of Copenhagen, Denmark

Hmmm !
Jeg må erkende det er et større problem end først antaget.
Kan udmærket se det er ret uheldigt og at man utidigt får kikkere til
forlade siden i irritation.
Jeg kryber ærbødigst til bekendelse og vil fjerne scriptet på siderne.
Tak til alle for jeres indlæg...

De bedste hilsner
Kenn Folkmann

Fra : Marco Matruglia

Dato : 19-01-02 14:24

Der er nok ingen grund til at bruge sådan et script.
Der er et utal af måder man kan undgå sådan et script.

- Marco