hostname
Fra : Andreas Hjordt

Dato : 18-01-02 09:07

Jeg har netop opgarderede min rh 7.1 box til rh 7.2. Før jeg gjorde det
skiftede jeg et gammelt 10Mbit net-kort ud med et 100Mbit. Startede
maskinen, kørte /sbin/ifconfig eth0 og konstaterede at alt så ud som det
plejer.

Da jeg skulle til at connecte, med ssh, kunne jeg ikke få forbindelse. Det
viste sig at ip'en nu er 192.168.1.20 istedet for 192.168.1.18 som den
plejer og hostnavnet er "Julie" ???
100Mbit net-kortet sad i en windows maskine der vist nok hed Julie men
hvorfor har det indflydelse på min nye installation? Og hvor kan jeg ændre
det?

Min forbindelse er igennem DHCP fra en hardware router. Hvordan kan jeg
force en bestemt ip? Således at jeg kan bruge 192.168.1.18 igen.

mvh
Andreas Hjordt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-01-02 10:22

"Andreas Hjordt" <ahj@SPAMtrition.dk> writes:

> 100Mbit net-kortet sad i en windows maskine der vist nok hed Julie men
> hvorfor har det indflydelse på min nye installation? Og hvor kan jeg ændre
> det?

DHCP-serveren uddeler IP-adresser baseret paa Mac-adressen som foelger
netkortet.

Hvis du ikke er tilfreds med det, skal du afvente at DHC_serveren
glemmer at dit netkort er knyttet til den paagaeldende adresse. Det
kan godt tage op til flere dage afhaengig af udbyder (eller hvis det
er sat fast op i DHCP-serveren, kan det tage evigheder), hvor det
paagaeldende netkort ikke er paa nettet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen 'He should have a red hat,' said
http://bigfoot.com/~thunderbear Twoflower. 'And he certainly ought to be

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 18-01-02 11:54

"Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> er sat fast op i DHCP-serveren, kan det tage evigheder), hvor det
> paagaeldende netkort ikke er paa nettet.

Kan jeg clear/slette mac tabellen? (antager at det hedder noget i den stil)

Andreas Hjordt

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 18-01-02 12:07

Andreas Hjordt wrote:
> Kan jeg clear/slette mac tabellen? (antager at det hedder noget i den
stil)

Nope, du kan ikke ændre på dit netkorts MAC adresse, den er fastsat i
hardwaren.
Du kan viste fake en MAC adresse med ifconfig, men så vil jeg mene at
du ikke kan modtage pakker, da de i sidste instans kører på MAC
adresser (er dette ikke sandt??).

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 18-01-02 12:26

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Du kan viste fake en MAC adresse med ifconfig, men så vil jeg mene at
> du ikke kan modtage pakker, da de i sidste instans kører på MAC

Jeg ville nu bare refreshe den. Så mit net-kort ikke længere var associeret
med host-navnet "Julie".

mvh
Andreas Hjordt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-01-02 12:27

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> Du kan viste fake en MAC adresse med ifconfig, men så vil jeg mene at
> du ikke kan modtage pakker, da de i sidste instans kører på MAC
> adresser (er dette ikke sandt??).

Det kan du godt. Det bliver foerst sjovt naar der er flere netkort
med samme MAC-adresse paa samme fysiske Ethernet-segment.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 18-01-02 12:35

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det kan du godt. Det bliver foerst sjovt naar der er flere netkort
> med samme MAC-adresse paa samme fysiske Ethernet-segment.

Ja for i netværkslaget (det fysiske lag) må pakkerne køre på
MAC-adresser.

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-01-02 12:26

"Andreas Hjordt" <ahj@SPAMtrition.dk> writes:

> Kan jeg clear/slette mac tabellen? (antager at det hedder noget i den stil)

Har du haandsret over DHCP-serveren? Hvis ikke, er der kun at vente.

Hvad er der galt med at faa det IP-nummer?

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 18-01-02 12:58

> Har du haandsret over DHCP-serveren? Hvis ikke, er der kun at vente.
>
> Hvad er der galt med at faa det IP-nummer?

Der er folk der forventer det andet :(
Men anyway hvordan ændre jeg host navnet på min rh 7.2 server?

mvh og tak for hjælpen,
Andreas Hjordt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-01-02 13:15

"Andreas Hjordt" <ahj@SPAMtrition.dk> writes:

> "Thorbjoern Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> stil)

> Der er folk der forventer det andet :(

Abboner paa en dyndns.dk service.

> Men anyway hvordan ændre jeg host navnet på min rh 7.2 server?

Er det noedvendigt?

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 18-01-02 13:29

> Abboner paa en dyndns.dk service.

> Er det noedvendigt?

Jeg er ikke sikker. AFAIK kræver tele dk at box'en har en bestemt ip for at
komme igennem routeren. Du lyder som om at det ikke ville være smart at
pille ved?

mvh
Andreas Hjordt

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-01-02 14:17

> [...]

> komme igennem routeren. Du lyder som om at det ikke ville være smart at

Kan du uddybe praecis hvad dit problem er og hvorfor det er et problem?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "Hvis [RMS] havde været muslim havde han været
http://bigfoot.com/~thunderbear bin ladens højre hånd.". Disky i d.e.p.j