Excell - Afrunding
Fra : tm

Dato : 17-01-02 13:00

Kan man få Excel2K til at afrunde til ,00 - ,25 - ,50 - ,75 altså nærmeste
kvarte. Der er nok en der har opdaget at det drejer sig om danske kroner,øre

TM.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-01-02 13:31

"tm" <tm@navalyard.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man få Excel2K til at afrunde til ,00 - ,25 - ,50 - ,75 altså nærmeste
> kvarte. Der er nok en der har opdaget at det drejer sig om danske
kroner,øre

Det kan sikkert gøres nemmere en dette, men følgende fikse lille formel
løser i hvert fald problemet:

=HVIS(A1-AFRUND.GULV(A1;0,25)<0,13;AFRUND.GULV(A1;0,25);AFRUND.LOFT(A1;0,25)
)

Udskift A1 med den celle, du faktisk vil afrunde.

Jan

Fra : Harald Staff

Dato : 17-01-02 17:16

En annen variant:
=AFRUND(B1*4;0)/4

HTH. Beste hilsen Harald

tm <tm@navalyard.dk> skrev i

Fra : Dan

Dato : 17-01-02 18:25

> En annen variant:
> =AFRUND(B1*4;0)/4

Jeg synes faktisk at denne er bedre, selvom den er lidt længere:

=(AFRUND(A1/0,25;0)*0,25)

Den er nemmere at rette til, hvis man ønsker afrunding til en anden enhed, da enheden direkte står i formelen, og blot skal
udskiftes med den nye ønskede enhed, f.eks. 0,5, 10, 100 osv..

mvh.,
Dan

Fra : Harald Staff

Dato : 17-01-02 21:47

Det har du helt rett i. For noen mennesker er 0,25 og 4 eneggede tvillinger,
men for mange antakelig ikke (heller ikke meg når det blir >= tosifret). God
ide.

Beste hilsen Harald

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-01-02 22:43

> [...]
enhed, da enheden direkte står i formelen, og blot skal
> udskiftes med den nye ønskede enhed, f.eks. 0,5, 10, 100 osv..

Inspiretet af Dan's løsning må det allernemmeste vel være at lave en
brugerdefineret funktion, der løser problemet, især hvis man ofte skal
bruge formlen.

Function RundOpNed(vaerdi, rundtil)
RundOpNed = Round(vaerdi / rundtil, 0) * rundtil
End Function

Funktionen har to argumenter, tallet, der skal afrundes, og den "nærmeste"
værdi, det skal afrundes til. Funktionsnavnet kunne have været kortere, men
det bestemmer man jo selv. Husk at lægge funktionen i den personlige
makroprojektmappe eller en anden mappe, der altids er åben.

Jan

Fra : Lars Klintholm

Dato : 29-01-02 13:23

Jan Kronsell skrev:

> Inspiretet af Dan's løsning må det allernemmeste vel være at lave en
> brugerdefineret funktion, der løser problemet, især hvis man ofte skal
> bruge formlen.

Funktionen findes allerede i ATP og den lyder navnet =MAFRUND()

Lars