Hvordan indstallerer man programmer under ~
Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 16-01-02 20:55

Jeg har fået installeret Linux for en uge siden som noget helt nyt (RED
HAT). Jeg har anvendt DOS baserede styresystemer siden 1990. Hvordan
installerer man programmerne som ikke er i rpm format. Hvis man f.eks vil
downloade og installere kazaA, Staroffice mv. Jeg har prøvet at følge
installationsvejledningen i de enkelte programmer uden succes. Jeg har også
forsøgt at læse mig frem til det uden held.

Er der nogen som kan hjælpe mig ?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-01-02 21:53

Mikael Karup Pedersen wrote:

> Jeg har fået installeret Linux for en uge siden som noget helt nyt (RED
> HAT).

Det skal du nok blive glad for!

> [...]
> installationsvejledningen i de enkelte programmer uden succes. Jeg har
> også forsøgt at læse mig frem til det uden held.

Så vidt jeg ved, kommer StarOffice som en bin-fil. Log ind som root (eller
brug kommandoen "su") og gå til biblioteket, hvor filen er. Skriv
"./dillerdaller.bin". Hvis den brokker sig, så prøv lige først at skrive
"chmod ugo+rx dillerdaller.bin", så skulle der ikke være problemer med
rettighederne.

Ved andre programmer skal du ofte igennem følgende 3 trin (igen som root!):

1) ./configure
2) make
3) make install

-> Michael Knudsen

Fra : Jeppe Eg

Dato : 16-01-02 22:44

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> rettighederne.
>
> Ved andre programmer skal du ofte igennem følgende 3 trin (igen som root!):

Kazaa kommer i binaries, dvs at du ikke skal kompilere noget. Du skal bare
pakke filen du har downloadet ud: tar -xzvf kza.linux.tar.gz.
Herefter skifter du ind i kza biblioteket og starter kazaa med './kaz'. Du
skal nok lige være forberedt på at den ikke har den fedeste grafiske
brugerflade :)

/Jeppe Eg

Fra : dudsen

Dato : 17-01-02 00:17

Jeppe Eg wrote:

> [...]
> Herefter skifter du ind i kza biblioteket og starter kazaa med './kaz'. Du
> skal nok lige være forberedt på at den ikke har den fedeste grafiske

Man kan også vælge at flytte indholder af kza biblioteker over i et
undermappe til /usr/bin/ eller /usr/local/bin/ så kan man nøjer med at
skrive kaz som med alle andre programmer

Fra : frank damgaard

Dato : 16-01-02 23:28

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:

> [...]
> "./dillerdaller.bin". Hvis den brokker sig, så prøv lige først at skrive
> "chmod ugo+rx dillerdaller.bin", så skulle der ikke være problemer med

Og man bør læse vejledningen der medfølger og installere med:
./dillerdaller.bin /net

Ellers skal man være root hver gang for at bruge StarOffice.

--
no signature :)