I midten
Fra : Ostekongen

Dato : 16-01-02 19:30

Er der en der evt. kan give mig en lillekabelon til følgende:

Ønsker en side, hvor alt foregår i midten af skærmbilledet. Der skal altså
være en kant omkring midten, der ikke bruges.
Se f.eks. www.aeroehus.dk

På forhånd tak,

Ostekongen

Fra : jopa

Dato : 16-01-02 19:55

"Ostekongen" skrev ..
> Ønsker en side, hvor alt foregår i midten af skærmbilledet. Der skal altså
> være en kant omkring midten, der ikke bruges.
> Se f.eks. www.aeroehus.dk

Så skal du have gang i frames, men samme side laves let og bedre uden
frames. (mener jeg)

Tjek hans kode så har du noget at gå efter.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 17-01-02 00:26

"jopa" <j@jp-web.dk> wrote in message

> "Ostekongen" skrev ..

Du kan måske bruge stylen overflow:auto i stedet for en iframe...

Prøv at kigge på:

http://www2.spejdernet.dk/chrlilje/test/overflowtest.php

Jeg har ingen ide om det fungerer i andre browsere end IE5.5+, men det er da
css...
....Hmm. virker ikke i Opera 5+6... ikke godt.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : ziggi

Dato : 16-01-02 20:19

Ostekongen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Ønsker en side, hvor alt foregår i midten af skærmbilledet. Der skal altså
> være en kant omkring midten, der ikke bruges.

sæt denne kode stump i en frame forside

frameset cols="*,780,*" NOSHADE FRAMEBORDER="0" FRAMESPACING="0" BORDER="0">
<frame name="" src="empty.html" scrolling="no" noresize>
<frameset rows="*,410,*">
<frame name="" src="empty.html" scrolling="no" noresize>
<frame name="" src="frames.html" scrolling="auto" noresize>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 16-01-02 20:47

"ziggi" <info@ziggi.dk> wrote in message news:a24jn0$dqd$1@sunsite.dk...

> [...]
> </frameset>
> <frame name="" src="empty.html" scrolling="no" noresize>

Det ville jeg ikke gøre. Jeg er endnu ikke sikker på hvad han vil have. Men
jeg er sikker på, hvad det end er, kan gøres mere elegant end ovenstående.

mvh
Andreas Hjordt

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 16-01-02 20:28

"Ostekongen" skrev

> Ønsker en side, hvor alt foregår i midten af skærmbilledet. Der skal altså
> være en kant omkring midten, der ikke bruges.
> Se f.eks. www.aeroehus.dk

Smid dette i dit CSS under body:
margin: 20px 20px 20px 20px;

Så skulle du så vidt huskes have 20 pixel udenom indholdet hele vejen rundt.
Det kan selvfølgelig ændres
--
Med Venlig Hilsen

Jesper Schlæger
http://home20.inet.tele.dk/schlager
ICQ: 130657518

Fra : Andreas Hjordt

Dato : 16-01-02 20:33

"Ostekongen" <ostekongen@hotmail.com> wrote in message
> Er der en der evt. kan give mig en lillekabelon til følgende:
>
> Ønsker en side, hvor alt foregår i midten af skærmbilledet. Der skal altså
> være en kant omkring midten, der ikke bruges.
> Se f.eks. www.aeroehus.dk

Vil du have siden centreret?

mvh
Andreas Hjordt

Fra : Christian Bjerre

Dato : 16-01-02 23:24

<center>
og så lige den åbenlyse.
</center>

// chris

ps. ovenstående skal krydres med nogle tabels for at være brugbart

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-01-02 02:28

Wed, 16 Jan 2002 23:23:35 +0100, skrev "Christian Bjerre"
<chris@nospam.com>:

><center>
> og så lige den åbenlyse.
></center>

Er tags, som det ikke anbefales at bruge i dag, da de er på vej
ud.

>ps. ovenstående skal krydres med nogle tabels for at være brugbart

og i dag bør man bruge <div> og position til at placere
elementerne på siden.
Tabeller er ikke til at designe sider med.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Ole Hanelius

Dato : 17-01-02 18:36

> [...]

> Ønsker en side, hvor alt foregår i midten af skærmbilledet. Der skal
> altså være en kant omkring midten, der ikke bruges.

Jeg vil foreslå at du bruger tabeler til at løse problemet med:

Tabelen skal så centreret på siden. Både vertikalt og horisontalt.

For at opnå denne dette er du nød til at lave en tabel inde i en tabel.

Den første tabel sætter du til at være 100% høj og bred og i dens celle,
placerer du så tabel nummer 2 som skal være centreret.

Prøv at teste følgende forslag til kode:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Centreret tabel</TITLE>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="white">

<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="100%"
HEIGHT="100%">
<TR>
<TD COLSPAN="3" ROWSPAN="3" ALIGN="CENTER">
<TABLE BORDER="0" CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="650"
HEIGHT="425">
<TR>
<TD BGCOLOR="#ff0000">
<P><CENTER><FONT SIZE="+4" FACE="Arial">Tekst</FONT></CENTER></TD>
</TR>
</TABLE></TD>
</TR>
<TR>
</TR>
<TR>
</TR>
</TABLE>

</BODY>
</HTML>

Ole Hanelius
www.hanelius.com

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 17-01-02 19:21

"Ole Hanelius" skrev

> Den første tabel sætter du til at være 100% høj og bred og i dens celle,
> placerer du så tabel nummer 2 som skal være centreret.

[snip - noget html]
> <TABLE BORDER="0" CELLPADDING="0" CELLSPACING="0" WIDTH="100%"
> HEIGHT="100%">
> <TR>

.....men det kan ikke anbefales at benytte taggen 'height' idet den ikke er
valid i nuere versioner af html!

[snip - noget mere html]
> <TD BGCOLOR="#ff0000">

....og bgcolor angives oftest bedre med css (hvis du benytter css2 i hvert
fald)

[snip - endnu mere html]
> <P><CENTER><FONT SIZE="+4" FACE="Arial">Tekst</FONT></CENTER></TD>

....og så er både 'center' og 'font'-taggene udgående html, som derved reelt
ikke vil være brugbart om få år.

Slutteligt kan det natuligvis anbefales at skrive AL html med små bogstaver,
idet dette er krav i nyeste versioner. Eller kunne tabelløsningen stadig
bruges, dog vil jeg stadig anbefale:

Fra : jopa

Dato : 17-01-02 19:52

"Ole Hanelius" skrev bla.
> Jeg vil foreslå at du bruger tabeler til at løse problemet med:

CSS er bedre efter min ringe mening. Evt noget ala nedenstående :

<head>

<title>Centreret kasse</title>
body {
font-family : Arial;
background-color : white;
font-size : 14px;
}

li {
color : white;
background-color : green ;
margin : 100;
padding : 10;
padding-bottom : 325px;
}
</head>

<LI>Dette er en centreret kasse som du kan se

Fra : Ole Hanelius

Dato : 18-01-02 10:41

"jopa" <j@jp-web.dk> wrote in

> CSS er bedre efter min ringe mening. Evt noget ala nedenstående :

[Snip]

> jopa
> www.jp-web.dk

Ja det ser jo umiddelbart noget mere smart ud
end min "gamle" tabel-model, men hvad nu hvis
man ønsker at kassen også skal holde midten af
siden i højden ?

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.hanelius.com

Fra : jopa

Dato : 18-01-02 12:32

"Ole Hanelius" skrev bla.
> Ja det ser jo umiddelbart noget mere smart ud
> end min "gamle" tabel-model, men hvad nu hvis
> man ønsker at kassen også skal holde midten af
> siden i højden ?

Jo der må man så lege lidt. Kan evt bruge denne =
margin-top : 20%;

ret procenterne til du er tilfreds.
Smart er det så at smide hele stylet i en ekstern fil, så er der næsten
ingen kode tilbage at loade.
Andre har måske et bedre bud. Jeg er ikke ekspert udi CSS, men gør mit
bedste.

ps det var ikke ment som kritik af dit forslag til tabeller, kun for lige at
vise at der er andre måder at gøre det på.
hej

Fra : Ole Hanelius

Dato : 18-01-02 13:08

"jopa" <j@jp-web.dk> wrote in

> [...]
>
> ps det var ikke ment som kritik af dit forslag til tabeller, kun for
> lige at vise at der er andre måder at gøre det på.

Hej jopa

Jeg tager det bestemt heller ikke fortrydeligt op
tværtimod, hvis ikke man fik opdateret sin viden
engang imellem ville man jo komme et skridt videre.
Så jeg er kun taknemmelig for at få tilført ny viden.

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.hanelius.com